Mercedes-Benzin uudessa Actrosissa ei ole enää peilejä

5.9.2018 21.40

Mercedes-Benzin raskaassa kuorma-automallistossa on avattu kokonaan uusi luku, kun täysin uudistunut Actros on ensiesitelty Berliinissä. 

Mercedes-Benzin tiedotteen mukaan Actrosin merkittävimmät uudet ominaisuudet ja varusteet ovat:

Active Drive Assist –ajoavustin ensi kertaa sarjatuotantomalliin

Mercedes-Benz tuo uudessa Actrosissa sarjatuotantoon uuden puoliautomaattisen Active Drive Assist –ajoavustimen, joka tukee kuljettajan ajamista sekä lisää mukavuutta ja turvallisuutta.

Kamera- ja tutkaperusteinen järjestelmä osaa jarruttaa ja kiihdyttää sekä säilyttää etäisyyden edellä ajavaan ajoneuvoon.

Active Drive Assist myös ohjaa autoa, pitää sen omalla ajokaistalla ja puuttuu kaistalta pois ajautumiseen vastaohjausliikkeellä.

Active Drive Assist toimii Actrosissa kaikilla nopeusalueilla, ei vain tietyissä nopeuksissa ja on tässä suhteessa ensimmäinen vastaava järjestelmä sarjatuotantomallisessa kuorma-autossa.

Vähentynyt kulutus ja parantunut aerodynamiikka

Actrosin polttoainetalous on parantunut aikaisempiin mallisukupolviin verrattuna. Uusi Actros kuluttaa Mercedes-Benzin tiedotteen mukaan moottoritieajoissa jopa 3 ja maantieajossa jopa 5 prosenttia aikaisempaa vähemmän polttoainetta. Aerodynamiikkaa parantavat taustapeilit korvaava MirrorCam-kameraratkaisu sekä uudet sivutuuliohjaimet.

Älykäs ja ennakoiva PPC-vakionopeusavustin (Predictive Powertrain Control) toimii tehokkaammin. Avustinta voi käyttää nyt myös maaseututeillä parantuneen karttamateriaalin ansiosta. Lisäksi taka-akselin välityssuhdetta on pienennetty polttoaineen säästämiseksi aikaisemmasta 2.533:sta nykyiseen 2.412:een.

MirrorCam korvaa perinteiset taustapeilit kamera- ja näyttöratkaisulla

Uudessa Actrosissa taustapeilit ja laajakuvapeilit on korvattu MirrorCam-kameraratkaisulla, joka on autossa nyt vakiovaruste.

MirrorCam parantaa huomattavasti auton aerodynamiikkaa ja tekee auton käsittelystä aikaisempaa turvallisempaa. Kuljettajan tukena on laaja ja kattava kokonaisnäkymä auton ympäriltä.

Järjestelmä koostuu kahdesta auton ulkopuolelle asennetusta kamerasta ja kahdesta 15-tuumaisesta näytöstä, jotka on asennettu A-pilareihin auton matkustamossa. Näyttöjen resoluutio on 720 x 1920 pikseliä.

Uuden sukupolven hätäjarruavustin reagoi jalankulkijoihin

Active Brake Assist 5 (ABA 5) tukee kuljettajaa mahdollisen peräänajon välttämiseksi. Järjestelmä toimii myös tilanteissa, joissa ihminen ylittää kadun auton edessä, kävelee autoa kohti tai liikkuu auton käyttämällä kaistalla.

Ääritilanteissa järjestelmä jarruttaa autoa maksimiteholla täyteen pysähtymiseen saakka. Toiminta perustuu samaan tutka- ja kamerajärjestelmään kuin Active Drive Assist –avustin.

ABA 5 seuraa tilaa ajoneuvon edessä entistä tarkemmin ja kykenee reagoimaan autoa lähestyviin jalankulkijoihin nopeasti ja tehokkaasti. Vuonna 2006 esitellystä ABA 1 –jarruavustimesta alkaen Mercedes-Benz on myynyt yli 230 000 hätäjarruavustimella varustettua kuorma-autoa.

Ohjaamo on rakennettu kuljettajan lähtökohdista

Actrosin päivitetty Multimedia Cockpit –ohjaamossa vakiovarusteena on kaksi interaktiivista näyttöä, jotka ovat kuljettajan keskeiset ajoneuvon tiedonhallinnan ja toimintojen välineet. Kaikki kuljettajalle olennainen tieto ja avustinjärjestelmien toiminnot visualisoidaan näyttöruuduilla.

Yhdistettävyys ja toiminnallisuus ovat huippuluokkaa: älypuhelimet voidaan integroida Actrosiin Apple CarPlayn tai Android Auton avulla. Sovellukset helpottavat kuljettajan työtä ja tehtävien suorittamista.

Truck Data Centre yhdistää kuorma-auton pysyvästi tarvittaviin pilvipalveluihin ja tarjoaa perustan ajoneuvon, kuljettajan ja kuljetusten järjestelijän keskinäiselle kommunikaatiolle.

Reaaliaikaiset Fleetboard- ja Mercedes-Benz Uptime –palvelut tuovat lisäarvoa kuljetusliikkeille. Kuljettajan operointia auton kanssa helpottaa uusi sovellus, joka mahdollistaa auton varusteiden hallinnan puhelimen välityksellä.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here