Mercedes-Benzin sähköiseen eSprinteriin kaksi akkuvaihtoehtoa

14.5.2018  10.25

Uusi Mercedes-Benz eSprinter tulee tarjolle korkeakattoisena pakettiautomallina 3500 kilon painoluokassa. Auton pituus on 5932 milliä, akselivälin pituus 3924 milliä ja kuormatilan tilavuus 10,5 m3.

Käytettävyyttä lisäävät kaksi akkuvaihtoehtoa, sillä valinnan mukaan eSprinterissä on joko 55:n tai 41 kWh:n tehoinen akku.

Tehoakulla auton toimintamatka latauksella on Mercedes-Benzin mukaan enimmillään 150 kilometriä, jopa ajettaessa epäsuotuisissa olosuhteissa kuten kylmällä ilmalla ja täydellä kuormalla.

Akut latautuvat täyteen 8 tunnissa latauspisteestä tai wallbox-tyyppisestä latauspisteestä, jonka maksimiteho on 7,2 kW.

Tässä akkuvaihtoehdossa kuormauskapasiteetti on 900 kiloa. Vaihtoehto on tarkoitettu asiakkaille, jotka ajavat pitkiä matkoja kaupunkimaisissa olosuhteissa, mutta kuormaavat autoa harvoin aivan täyteen.

Katso myös: Kesäkuussa Suomeen tuleva uusi Mercedes Sprinter julkistettiin – katso kuvat!

Toinen akkuvaihtoehto on räätälöity asiakkaille, joilla ratkaiseva tekijä on auton mahdollisimman suuri kuormauskapasiteetti. 41 kWh:n akku tarjoaa latauksella noin 115 ajokilometriä.

Tavaraa mahtuu kyytiin noin 140 kiloa enemmän, yhteensä 1040 kiloa. Latausaika on kuusi tuntia.

Molemmat akut mahdollistavat myös DC-pikalatauksen tarkoitukseen sopivasta latauspisteestä. Tällöin kumpikin akkumalli latautuu 80-prosentisesti täyteen 45 minuutissa.

Suorituskyvyn suhteen Sprinter ja eSprinter ovat samalla viivalla. Sekä hinnat alkaen –dieselversion että täyssähkömallin suurin teho on 84 kW (114 hv) ja suurin vääntö 300 Nm.

Huippunopeuden voi valita käyttötarpeiden ja –olosuhteiden mukaan: keskustoissa ja taajama-alueilla riittää 80 km/h:n enimmäisnopeus, joka säästää myös energiaa ja pidentää auton käyttömatkaa. Jos nopeutta tarvitaan enemmän, 120 km/h tuntivauhti on niin ikään mahdollinen.

Mercedes-Benz Vans investoi 650 miljoonaa euroa sähköisiin liikkumisratkaisuihin

Syksyllä 2016 esitellyn adVANce-toimintastrategian mukaisesti Mercedes-Benz Vans sijoittaa sähköautomalliston kehittämiseen seuraavien vuosien aikana noin 150 miljoonaa euroa.

Samalla yhtiö muuttuu puhtaasta ajoneuvovalmistajasta kokonaisvaltaisten liikkumispalveluiden ja -ratkaisujen tuottajaksi.

Vuoteen 2020 mennessä adVANce-strategian puitteissa käytetään vielä 500 miljoonaa euroa pakettiautojen vaatiman verkottumisen, siihen tarvittavien laitteistoratkaisujen ja palvelimien sekä uusien liikkumiskonseptien tutkimukseen ja tuotekehitykseen.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here