Mercedes-Benz tuo markkinoille useampia ladattavia hybridejä — osa dieselmoottorilla

Kuva: Daimler.

Mercedes-Benzin mallisto sähköistyy vauhdilla. Ladattavat hybridimallit tunnistaa EQ Power-nimestä.

Kuluvana keväänä Suomeen rantautuvat ensimmäisessä EQ Power-autojen aallossa farmarimallin E-sarjan ladattavan dieselhybridin rinnalla myös farmari- ja sedan korimallien bensiini- ja dieselhybridit E300e ja 300de ja S-sarjan pistokehybridi 560e.

Syksyllä EQ Power-mallisto laajenee C-sarjan sedan- ja farmarimallien 300e- ja 300de- versioilla.

Nämä mallit eivät jää ainoiksi EQ Power-uutuuksiksi kuluvana vuonna, sillä aivan loppuvuodesta EQ Power-mallisto täydentyy myös uudella GLC EQ Power -dieselhybridillä.

Suurempi energiamäärä tiiviimmin pakattuna takaa pidemmän sähköisen toimintamatkan

Ratkaisevaa sähköisen toimintamatkan kasvattamisessa noin 50 kilometriin on uuden litiumioniakun nimelliskapasiteetin kasvattaminen 13,5 kWh:iin akun fyysisen koon pysyessä entisellään.

Litiumrautafosfaatin (LiFePo) kennokemian kehityskulku litiumnikkelimangaanikobaltiksi (Li‑NMC) on tehnyt mahdolliseksi kennokapasiteetin kasvamisen aikaisemmasta 22 Ah:sta 37 Ah:iin.

Tämä akkujärjestelmä on Daimlerin tytäryhtiön Deutsche Accumotivn valmistama.

Autoon sijoitetun latauslaitteen teho 7,4 kilowattia

Uusi autoon integroitu latauslaite kaksinkertaistaa lataustehon aikaisemmasta 3,7 kW:sta 7,4 kW:iin ja sillä saavutetaan paras mahdollinen kompromissi rakennekoon, painon ja lataustehon välillä.

Tyhjä akku varautuu esimerkiksi tehokkaasta kotilatausasemasta täyteen alle kahdessa tunnissa. Suomessa tavallisesta kotitalouspistorasiasta täyteen lataaminen kestää seitsemisen tuntia.

9-vaihteinen hybridivaihteisto 9G-Tronic

Polttomoottorilla varustettujen kolmannen sukupolven plug-in-hybridien mekaniikan sydän on 9-vaihteinen hybridivaihteisto 9G-Tronic.

Se täydentää polttomoottoriautosta tuttua yhdeksänvaihteista momentinmuuntimella varustettua automaattivaihteistoa hybridivoimayksiköllä, johon on integroitu momentinmuunnin, irrotuskytkin ja tehokas sähkömoottori.

Hybridikäyttöä varten käytetään perusvaihteiston vahvinta rakenneversiota, jonka siirrettävissä oleva vääntömomentin maksimi on 700 Nm. Tällä tavoin poltto- ja sähkömoottorin yhdistetyt voimavarat kyetään hyödyntämään mahdollisimman tehokkaasti.

Toisin kuin edellisen kakkos-sukupolven voimayksikössä, jossa sähkömoottori on liitetty suoraan vaihteiston tuloon ja jossa märkä liikkeellelähtökytkin toimi käynnistys- ja irrotuskytkimenä, nyt momentinmuunnin huolehtii liikkeellelähtötapahtumista sähkömoottorin ja vaihteiston välillä.

Koska irrotuskytkimen ei nyt tarvitse enää osallistua liikkeellelähtöön, sen jarrutusmomenttia voitiin parantaa, jolloin sähköllä ajettaessa häviöt pienenivät.

Näkee kuljettajan näkökenttää pidemmälle

Kolmannen sukupolven hybriditeknologia tukee kuljettajaa edelleen parannetun, älykkäästi toimivan voimansiirron hallinnan avulla.

Se käsittää kaikki prosessit, jotka hyödyntävät auton energiavarastoja ja jotka vaikuttavat polttoaineen kulutukseen.

Näitä ovat muiden muassa hybriditoimintastrategia eli sähkö- ja polttomoottorin yhteistoiminta, vaihteiston vaihtamisstrategia, lämmönhallinta eli polttomoottorin ja sähköisten rakenneosien jäähdytyskiertojen energiatehokas ohjaaminen sähköisen toimintamatkan maksimoimiseksi, energian talteenoton hallinta sekä dieselhybridien kohdalla jopa hiukkassuodattimen regenerointi.

Navigointijärjestelmältä sekä kameralta ja tutkatunnistimilta saatujen tietojen entistä laajempi yhdistettävyys mahdollistaa sen, että kolmannen sukupolven hybridiautot kykenevät näkemään kuljettajan näkökenttää pidemmälle.

Ne osaavat sovittaa auton toiminnan tilanteen mukaan ajoreitin nopeusrajoituksiin sekä ajoreitin profiiliin.

Myös erilaiset tapahtumat kuten kaupunkien läpiajot matkalla kohteeseen otetaan huomioon suunniteltaessa käytettävissä olevan sähköenergian riittävyyttä, energian talteenotossa sekä voimansiirron komponenttien lämpötilasäätelyssä.

Eco-avustin auttaa säästämään energiaa

Mercedes-Benzin uudet hybridiautot auttavat kuljettajaa monin eri tavoin ajamaan ennakoivasti ja säästämään resursseja: Eco-avustin antaa ohjeita siitä, milloin kuljettajan on hyvä nostaa jalka kaasupolkimelta esimerkiksi nopeusrajoituksen pienentyessä, tai erilaisin toiminnoin kuten rullaaminen ja energian talteenotto ennakkotietojen perusteella.

Tätä varten järjestelmä hyödyntää erilaisia verkotettuja tietoja, joita se saa navigointijärjestelmältä, liikennemerkkitunnistukselta ja älykkäiltä turvallisuusavustimilta (tutka ja stereokamera).

Eco-avustin käyttää suosituksissaan ja tehokkuusstrategiansa perustana seuraavia liikennetilanteita ja tietoja:

  • Ajoreitti (kaarteet, risteykset, liikenneympyrät, alamäet)
  • Nopeusrajoitukset
  • Etäisyys edellä ajaviin ajoneuvoihin

Eco-avustin tuottaa taustalla jatkuvasti simulaatioita mahdollisista auton rullaustilanteista: akun varaustilan ja liikennetilanteen mukaan avustin määrittää, kykeneekö auto rullaamaan kaasupolkimen vapauttamisen jälkeen ihanteellisella tavalla, mahdollisimman pienellä ajovastuksella (rullaaminen) tai pitääkö auton nopeutta hidastaa ja samalla ladata akkua tehokkaasti (energian talteenotto).

E-sarjan pistokehybridimallien hinnat alkaen alle 59 000 euroa

Mercedes-Benzin E-sarjan ladattavat EQ Power plug-in-hybridien suositushinnat ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja.

E 300e sedan, bensiinimoottoriset pistokehybridit:

Mercedes-Benz 300 e A Business Edition EQ Power, 58 846 €

Mercedes-Benz 300 e A Business EQ Power, 61 590 €

E 300 de, dieselmoottoriset pistokehybridit:

Mercedes-Benz 300 de A Business Edition EQ Power, 61 323 €

Mercedes-Benz 300 de A Business EQ Power, 65 357 €

E 300 de farmari, dieselmoottoriset pistokehybridit:

Mercedes-Benz 300 de A Business Edition EQ Power, 63 816 €

Mercedes-Benz 300 de A Business EQ Power, 68 112 €

2 KOMMENTIT

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here