Hyundailta täysin uusi perusrakenne — Eurooppaan vuonna 2020

Kuva: Hyundai.

Hyundai Motor on julkistanut täysin uuden perusrakenteen eli pohjalevyn käytettäväksi malleissaan maailmanlaajuisesti.

Uusi pohjalevy antaa Hyundain tiedotteen mukaan lisämahdollisuuksia uusien automallien muotoilulle ja parantaa sekä polttoainetaloutta, liikenneturvallisuutta että ajokäytöstä. Euroopassa rakennetta hyödynnetään useissa uusissa Hyundai-malleissa vuodesta 2020 alkaen.

Uusi perusrakenne on edeltäjiään kevyempi ja muunneltavampi ja suunniteltu jopa vähentämään ajoneuvon aiheuttamaa ilmanvastusta, sanotaan tiedotteessa.

Parannuksia törmäysturvallisuuteen

Hyundai on tiedotteen mukaan tehnyt merkittäviä parannuksia törmäysturvallisuuteen hyödyntämällä uudessa pohjalevyssä liike-energiaa tarkoin ohjaavia rakenteita ja koriosien kuumamuovausta sekä käyttämällä vetolujuudeltaan huippuluokan terästä.

Korirakenne ohjaa törmäysenergian hallitusti kokoon painuviin vyöhykkeisiin, jolloin matkustamoon kohdistuva kuormitus pysyy mahdollisimman pienenä. Kuumamuovattujen osien laaja käyttäminen parantaa turvallisuutta myös estämällä matkustamon muodonmuutoksia.

Uudessa rakenteessa pyörät on suunniteltu siirtymään ulospäin normaaleilta sijoiltaan, jos ajoneuvo törmää esteeseen osalla leveyttään. Tarkoituksena on estää ajoneuvon pyörähtäminen ja osuminen muihinkin esteisiin.

Tämän lisäksi uusi kolmannen sukupolven pohjalevy mahdollistaa Hyundain tiedotteen mukaan ajoneuvon tunnokkaan ja vakaan ajokäytöksen aiempaa tuntuvasti suuremmalla korin kiertojäykkyydellä, kehittyneemmällä etupyörien tuennan geometrialla sekä renkaiden toimintaa optimoivalla tekniikalla.

Ajomelua ja värinöitä vähennetään vahvistetuilla ääntä vaimentavilla rakenteilla värinäherkissä osissa.

 

Alempi painopiste

Ilmavirtausta ohjaavan järjestelmän avulla uusi rakenne tehostaa ilman liikettä moottoritilassa vähentäen lämpökuormitusta. Tämä lisää auton alaosan rakenteiden vakautta.

Vakautta lisätään entisestään sijoittamalla raskaimmat rakenteet aiempaa alemmas, mikä madaltaa painopistettä. Kehittynyt aerodynamiikka minimoi Hyundain mukaan ilmanvastuksen paremman polttoainetalouden ja suorituskyvyn aikaansaamiseksi.

Uusi Sonata on ensimmäinen uutta rakennetta käyttävä malli

Modulaarinen pohjalevy on kehitetty sopivaksi myös Hyundain seuraavan sukupolven Smartstream Powertrain -moottoritekniikan kanssa.

Ensimmäinen uutta rakennetta käyttävä Hyundai on kuitenkin Yhdysvaltain markkinoille lanseerattu uuden sukupolven Sonata, joka ensiesiteltiin huhtikuussa 2019 New Yorkin autonäyttelyssä.

Euroopassa myytävissä tuotteissa uusi pohjalevy otetaan käyttöön ensi vuonna esiteltävissä Hyundai-malleissa.

Lisää tietoa Hyundain uudesta pohjalevyrakenteesta YouTubesta.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here