Mercedeksen Pre-Safe-turvajärjestelmään uusia ominaisuuksia

ESF 2019. Kuva: Daimler.

Mercedes-Benzin ennakoiva ja matkustajien loukkaantumisriskiä pienentävä Pre-Safe-turvajärjestelmä esiteltiin silloisessa S-sarjassa vuonna 2002.

Jatkossa järjestelmää täydennetään yhä uusilla ominaisuuksilla, joita esitellään Mercedes-Benzin tuoreimmassa kokeellisessa turvallisuusteknisessä ESF 2019 -autossa. Se on esillä seuraavan kerran Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa.

Uusia Pre-Safe-ominaisuuksia ovat:

  • Pre-Safe Curve varoittaa kuljettajaa kiristämällä turvavyötä ennen kaarretta, viestittäen että hän on saattanut aliarvioida lähestyvän mutkan tiukkuuden. Auto tunnistaa lähestyvän kaarteen karttatietojen perusteella ja laskee ajonopeuden ja kaarteen jyrkkyyden mukaan ennusteen siitä, ylittyykö poikittaiskiihtyvyyden raja-arvo. Noin 2,5 sekuntia ennen rajan laskennallista saavuttamista järjestelmä vetää turvavyön tiukemmin kehoa vastaan. Vyö pysyy lukittuna kaarteen ajan ja löystyy sen jälkeen vähitellen pehmeästi. Toiminto hyödyntää jo sarjatuotantomalleista tuttua laitteistoa ja tarvitsee sen lisäksi vain ylimääräisen algoritmin ohjainlaitteeseen.
  • Pre-Safe Impulse Rear parantaa auton omien matkustajien ja muiden onnettomuuteen joutuneiden turvallisuutta jononpääonnettomuuksissa. Jos toinen ajoneuvo on törmäämässä paikallaan seisovan ESF 2019:n perään, takaa tulevaa ensin varoitetaan perän varoitusvilkuilla. Sitten ESF-auton nopeutta kiihdytetään hetkeksi automaattisesti, mikäli siihen on tilaa auton edessä. Tällöin matkustajat koskettavat törmäyshetkellä selkänojia ja pääntukia mahdollisimman tiukasti ja turvallisuusvarusteiden Pre-Safe-toiminnot aktivoituvat. Tämä vähentää kehoon kohdistuvaa kuormitusta, etenkin kaularangan alueen loukkaantumisriskiä. Kiihdytyksen jälkeen auto jarruttaa ja pysähtyy automaattisesti. Toiminto antaa takaa tulevalle lisää jarrutusmatkaa ja saattaa estää kokonaan törmäyksen syntymisen.
  • Pre-Safe-sivuvalot koostuvat auton sivujen sähköluminenssi-valopinnoista, jotka aktivoituvat kohdennetusti sivutörmäyksen uhatessa risteystilanteissa. Tällöin poikittaisliikenne pystyy havaitsemaan auton paremmin. Valopintoja voidaan käyttää myös muissa vaaratilanteissa ilmaisemaan auton oma paikka tai varoittamaan muita. Järjestelmästä on hyötyä erityisesti hämärässä tai pimeällä, jolloin tapahtuu noin viidesosa risteysonnettomuuksista.
  • Pre-Safe Child -lastenistuinkonsepti kiristää istuimen vöitä ennakoivasti ennen törmäystä. Sivutörmäyksessä lasta suojaavat istuimen yläosasta sivuilta esiin ponnahtavat törmäyssuojaelementit. Kiristyneen turvavyön ansiosta lapsi pysyy paremmin paikoillaan ja häneen kohdistuva kuormitus laskee merkittävästi. Istuimen muita ominaisuuksia ovat asennusvalvonta sekä lapsen elintoimintojen valvonta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN PÄIVITTÄINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here