Mercedes-Benzin uusin kokeellinen turvallisuustekninen auto ESF 2019 näyttää konkreettisesti, millaisten ajoneuvoturvallisuutta lisäävien ideoiden ja teknologioiden parissa Mercedesin asiantuntijat parhaillaan työskentelevät.
Autossa on tusinan verran kuljettajan, matkustajien ja muun liikenteen turvallisuutta parantavia innovaatioita. Osa niistä on lähes kypsiä sarjatuotantoon, osa taas kurottaa kauemmas tulevaisuuteen.
ESF 2019 on rakennettu Uuden Mercedes-Benz GLE -mallin pohjalle. ESF 2019 on esitelty Mercedes-Benzin TecDay-tapahtumassa Stuttgartissa toukokuussa ja ammattilaispiireille kesäkuussa Hollannin Eindhovenissa.
Suurelle yleisölle auto esittäytyy syyskuussa Frankfurtin IAA-autonäyttelyssä, jossa se edustaa Mercedes-Benzin visiota tulevaisuudesta ja herättää keskustelua ajoneuvoturvallisuuden kehittämisestä.
ESF 2019:n innovaatiot: parempi suoja matkustajille ja muille tienkäyttäjille
- Kokonaisvaltainen ajoturvallisuus: Kun ESF 2019 ajaa täysin autonomisesti, ohjauspyörä ja polkimet on vedetty sisään. Tämä pienentää loukkaantumisriskiä mahdollisessa törmäyksessä. Turvavyöt on integroitu etuistuimiin ja kuljettajan turvatyyny kojelautaan. Sivuturvatyynyt löytyvät nyt etuistuinten selkänojan sivusta. Autossa on myös adaptiivinen Daylight+ -valaistusjärjestelmä, joka ylläpitää kuljettajan vireystilaa.
- Yhteistoiminnallinen kommunikointi lähiympäristön kanssa: ESF 2019:n tunnistimet seuraavat muuta tieliikennettä. Auto kommunikoi kaikkiin suuntiin ja voi varoittaa muita tienkäyttäjiä. Digital Light -ajovaloteknologian häikäisemättömät kaukovalot ovat HD-laatuiset, ja niiden tarkkuus yltää yli kahteen miljoonaan pikseliin.
- Lapsiturvallisuus: Pre-Safe Child -lastenistuinkonsepti kiristää istuimen vöitä ennakoivasti ennen törmäystä. Sivutörmäyksessä lasta suojaavat istuimen yläosasta sivuilta esiin ponnahtavat törmäyssuojaelementit. Kiristyneen turvavyön ansiosta lapsi pysyy paremmin paikoillaan ja häneen kohdistuva kuormitus laskee merkittävästi. Istuimen muita ominaisuuksia ovat asennusvalvonta sekä lapsen elintoimintojen valvonta.
- Turvaa vaaratilanteisiin: Auton takaa voidaan laskea tielle pieni robotti, joka pystyttää varoituskolmion tien reunaa. Katolla on esiin kääntyvä varoituskolmio. Lisäksi koko takalasia voidaan käyttää kommunikaatiopintana varoitusten, symbolien ja jopa elävän kuvan välittämiseen.
- Uudet Pre-Safe-toiminnot: Pre-Safe Curve varoittaa kuljettajaa turvavyötä kiristämällä, että hän on saattanut aliarvioida lähestyvän kaarteen tiukkuuden. Pre-Safe-sivuvalojen sähköluminenssimaalipinta saattaa lieventää vaaratilanteiden vakavuutta. Pre-Safe Impulse Rear saattaa laajentaa auton omien matkustajien ja muiden onnettomuuteen joutuneiden turvallisuutta jononpääonnettomuuksissa.
- Turvallisuutta takaistuimella: Takatilan turvatyynyssä on uusi putkirakenne. Takaturvavyön käyttämisestä on tehty aikaisempaa helpompaa ja houkuttavampaa turvavyön ojentimien, valaistujen turvavyölukkojen, USB-turvavyölukkojen sekä lämmitettävän turvavyöhihnan avulla.
- Aktiivinen turvallisuus: Aktiivisen jarruavustimen toimintoja on edelleen laajennettu. Käännyttäessä avustin tunnistaa myös jalankulkijat ja polkupyöräilijät, jotka liikkuvan samaan suuntaan kuin auto ennen kääntymistä. Jos vaarana on törmäys suojaamattomaan tienkäyttäjään, kuljettajaa varoitetaan tilanteesta näkyvästi ja kuuluvasti. Jos hän ei reagoi, auto jarruttaa itsenäisesti. Järjestelmä toimii myös, jos oikealle käännyttäessä kuolleessa kulmassa on polkupyöräilijä. Jos vaarana on törmäys risteävän liikenteen kanssa, järjestelmä estää liikkeellelähdön kokonaan tai pysäyttää auton kävelynopeudesta. 360 asteen jalankulkijasuojajärjestelmä varoittaa uhkaavista törmäyksistä kävelijöiden ja pyöräilijöiden kanssa, avustaa pysäköinnissä ja ahtaissa paikoissa ajettaessa ja voi tarvittaessa jarruttaa autoa itsenäisesti.
ESF-autojen historia: kehityksestä sarjatuotantoon
Mercedes-Benzin turvallisuustutkimus perustuu todellisiin onnettomuustapauksiin ja niiden analysointiin. Tämä Real Life Safety -ajattelu kattaa simulaatiot, törmäystestit, lakimääräykset sekä törmäystestien yleiset vaatimukset. Mercedes-Benzin näin syntyneet sisäiset turvallisuusmääräykset ovat monissa tapauksissa jopa tiukemmat kuin lain ja yleisten törmäystestien vaatimat kriteerit.
Jo 1970-luvun alussa Mercedes-Benz rakensi yli 30 testiautoa ajoneuvojen turvallisuusjärjestelmien kehittämiseksi ja testaamiseksi. Neljä näistä autoista esiteltiin myös yleisölle: ESF 5, ESF 13 (molemmat keskikokoluokan pystylamppumallin, mallisarjan W 114 pohjalta), ESF 22 ja ESF 24 (molemmat S-sarjan pohjalta, W 116). Kahdessa jälkimmäisessä varusteena oli esimerkiksi ABS-jarrujärjestelmä.
Kesäkuussa 2009 esiteltiin ESF 2009 -tutkimusauto, jälleen S-sarjan pohjalta. Auto juhlisti 21. kansainvälistä autojen ESV-turvallisuuskonferenssia Stuttgartissa. Monet ESF 2009:n innovaatiot ovat sittemmin päätyneet sarjatuotantoon; esimerkiksi takaa tulevia törmäyksiä ennakoiva Pre-Safe Plus -ympäristövalvonta (2013), S-sarjan vyöturvatyyny (2013), ylävartalon kuormitusta törmäyksessä vähentävä E-sarjan Pre-Safe Impulse Side -järjestelmä (2016) sekä led-osakaukovalot automaattisella valonjakaumalla ja kohdevalotoiminnolla (2017).
Entisenä laser/led-fyysikkona ja konsulttina olen esittänyt jo 10 vuoden ajan, että poliisiauton tullessa kolaripaikalle se pudottelisi 50 metrin välein sinisistä valoa vilkkuvia led-varoituspalloja. Kukkulan taakse on mahdotonta nähdä poliisiauton vilkkuja. Samaa voisi esittää siviiliautoihin punaisina hätävilkkupalloina, sillä varoituskolmio on liian lähellä varottavaa ajoneuvoa ja usein pyyhkiytyy ojaan rekan ajeessa ohitse.