Suomessa joutuu vuosittain toistakymmentä tuhatta autoa lunastukseen. Lunastetuista autoista valtaosa myydään korjattaviksi ja liikenteeseen palaaviksi ja vain pieni osa puretaan varaosiksi tai hävitetään lopullisesti, todetaan Pohjola Vakuutuksen tiedotteessa.
Vaurioituneiden ajoneuvojen korjauksessa tarvittavien uusien ja käytettyjen varaosien saatavuus on heikentynyt muun muassa kasvavan kysynnän sekä epävarman maailmantilanteen seurauksena. Varaosia kaivataan erityisesti iäkkäämpiin autoihin, joissa halutaan käyttää oman auton vastaavia alkuperäisiä osia.
– Lunastetuista autoista saatujen laatutarkastettujen autonvalmistajan alkuperäisten kierrätysosien käyttö korjauksen rinnalla lisää myös alan vastuullisia toimintamalleja. Asiakkaan vaurioituneen auton kuntoon saattaminen laadukkaasti ja vastuullisesti yhdessä kumppanikorjaamoidemme kanssa on meille ensisijaisen tärkeää, Pohjola Vakuutuksen korvauspalvelujen johtaja Sari Styrman kertoo.
Pohjola Vakuutus kasvattaa lunastetuista autoista purettavien laadukkaiden varaosien saatavuutta aloittamalla yhteistyön Autocircin kanssa. Autocirc on autoalan johtava kiertotaloustoimija pohjoismaissa ja tavoitteena on lisätä merkittävästi näiden varaosien käyttöä vauriokorjauksissa tulevien vuosien aikana.
– Monessa tapauksessa on turhaa lennättää auton uutta varaosaa Suomeen ulkomailta. Käytettäessä kierrätettyä osaa, hiilijalanjälki on 75 prosenttia pienempi kuin käytettäessä uutta osaa. Myös asiakkaiden odotukset kierrätettyjen osien hyödyntämisestä ovat kasvaneet, Styrman sanoo.
Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan tavanomaisissa törmäysvahingoissa vaihdetaan noin puolessa tapauksista auton peltisiä pintaosia sekä kolmannes etu- ja takapuskureista.
– Korjaamokumppaneidemme tulee ensisijaisesti pyrkiä korjaamaan vaurioitunut osa, mutta mikäli se ei ole mahdollista laadukkaasti, niin osa joudutaan vaihtamaan ja tilalle tarvitaan vastaava uusi tai käytetty varaosa. Tämän hetken käytetyimpiä kierrätysosia ovat auton pulttikiinnitteiset pintaosat, kuten ovet, lokasuojat ja puskurit, Styrman kertoo.
Vähemmän lunastettuja autoja takaisin liikenteeseen ja enemmän varaosiksi
Usein lunastukseen johtavia syitä ovat kolarointi, muu törmäys tai tieltä suistuminen. Myös eläintörmäykset ja tulipalot aiheuttavat sen, että auto joutuu lunastettavaksi.
– Auto lunastetaan asiakkaalta, mikäli sen arvo vaurioituneena yhdessä arvioitujen korjauskustannusten kanssa ylittää käyvän arvon. Vanhemmat autot eivät tarvitse suurtakaan vauriota, kun ne päätyvät lunastukseen. Pohjola Vakuutuksen tilastojen mukaan lunastettujen henkilöautojen keskimääräinen ikä onkin noin 13 vuotta, Styrman kertoo.
Lunastetuista autoista Suomessa valtaosa myydään tällä hetkellä korjattaviksi ja liikenteeseen palaaviksi ja vain pieni osa puretaan varaosiksi tai hävitetään lopullisesti. Ruotsissa kaikki lunastetut autot ovat menneet varaosakäyttöön jo yli kymmenen vuoden ajan
– Lunastetuissa autoissa puhutaan lähes poikkeuksetta mittavista vaurioista. Ruotsin käytäntö mahdollistaa sen, että autot, joiden liikenneturvallisuus ei ole välttämättä enää riittävän korkealla tasolla, eivät päädy liikenteeseen, sanoo Styrman.
Autoklinikka haluaa lisätä kierrätysosien käyttöä alalla