Liian liki parkkeeraaminen on suomalaisten pahin ärsytyksen aihe kaupunkipysäköinnissä

Liian lähelle toista autoa parkkeeraaminen on suomalaisten pahin ärsytyksen aihe kaupunkipysäköinnissä. 40 prosenttia nostaa sen eniten ärsyttäväksi seikaksi. Toiseksi eniten suomalaisautoilijoita ärsyttää kaupunkipysäköinnissä laittoman lähelle suojatietä parkkeeraaminen, joskin sen nimeää vain 18 prosenttia.

Erityisen paljon liian lähelle parkkeeraaminen ärsyttää naiskuskeja. Heistä liki joka toiselle se on pahin hermojenkiristäjä kaupunkipysäköinnissä. Miehistä 32 prosenttia kertoo sen ikävimmäksi ärsyttäjäksi.

– Vaikka kadunvarsipysäköinti on Suomessa yleisintä pääkaupunkiseudulla, liian liki parkkeeraaminen nyppii pääkaupunkiseutulaisia huomattavasti vähemmän kuin muita suomalaisia. Pääkaupunkiseudullakin se on yleisin ärsytyksen aihe, mutta vain 28 prosentin osuudella. Siinä varmaankin näkyy tottumus. Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla ollaan tottuneempia tiiveyteen, EasyPark Suomen maajohtaja Aleksi Kolehmainen toteaa.

Kolmanneksi eniten suomalaisia pännii katupysäköinnissä tarpeettoman väljä parkkeeraaminen. Sen sanoo 17 prosenttia autoilijoista. Neljänneksi nousee porttikongin eteen pysäköiminen, joka on 15 prosentille suurin kiristys. Sen sijaan jalkakäytävälle ja ajokaistan puolelle pysäköiminen eivät erityisemmin nypi suomalaisia.

Tiedot selviävät EasyParkin maaliskuussa teettämän kyselytutkimuksen vastauksista. Kyselytutkimukseen vastasi 1002 suomalaista, joista pääkaupunkiseutulaisia on 217. Kaikilla vastaajilla on ajokortti ja auto käytössään. Vastaajista miehiä on 55 prosenttia ja naisia 45 prosenttia.

Puolet sanoo, että väliä pitää olla metri

Millainen etäisyys autojen välillä sitten ärsyttää ja millainen ei? Peruslinja on, että se mikä pääkaupunkiseudulla katsotaan otolliseksi etäisyydeksi, voidaan muualla Suomessa kokea epäkohteliaaksi ahtamiseksi.

40 prosenttia pääkaupunkiseutulaisista autoilijoista sanoo, että sopiva matka kadunvarteen pysäköityjen autojen välille on 50 senttiä. Kaikista suomalaisista kuskeista niin sanoo 26 prosenttia.

– Puolet suomalaisautoilijoista sanoo, että autojen väliin tulee kadunvarsipysäköinnissä jättää metri. Liki joka viides kokee, että väliä on oltava puolitoista metriä. Pääkaupunkiseutulaisista 42 prosenttia sanoo soveliaaksi etäisyydeksi metrin. Pääkaupunkilaiset siis pysäköivät eniten kadunvarteen ja haluavat autojen olevan aivan peräkkäin, mutta suhtautuvat liian lähelle pysäköimiseen rennoimmin Suomessa, Kolehmainen sanoo.

Jatkuva yleinen ongelma

Liian lähelle pysäköiminen on suomalaisten mukaan jatkuva ongelma kotimaisessa katukuvassa. Joka neljäs sanoo näkevänsä aina kaupungilla liikkuessaan katujen varsilla useita liian liki jätettyjä autoja. 35 prosenttia arvioi näkevänsä tapauksia vähintään yhden aina tai lähes aina kaupungilla liikkuessaan. Vain neljännes kokee moisen harvinaiseksi näyksi.

– Valtaosa suomalaisista stressaantuu, jos kadunvarsipysäköinnissä toinen auto on liian lähellä. Stressin perustaksi kerrotaan pelko oman ja muiden autojen kolhimisesta.

Kyselytutkimuksen mukaan erityisesti naispuoliset ajajat – 75 prosenttia heistä – stressaantuvat tästä. Miehistä taas miltei puolet sanoo, ettei moinen stressaa, Kolehmainen kertoo.

Tärkeimmät kaupunkiliikenteen miellyttävyyttä lisäävät tekijät ovat teknologinen kehitys sekä kaupunkisuunnittelu ja siinä eritoten parkkihallit. Mitä helpommaksi pysäköiminen tehdään, sitä tehokkaammin rajallista tilaa hyödynnetään.

Selkeitä teknologisia helpotuksia ovat olleet esimerkiksi autojen peruutustutkat sekä parkkihalleissa mobiilimaksamiseen käytettävä kamerateknologia. Niin kutsuttu kameramaksaminen tekee parkkihallien käyttämisestä sujuvampaaa, mikä vähentää tilantarvepainetta kadunvarsipysäköinnissä. Kadunvarsitilan löytämisessä puolestaan auttaa EasyParkin mobiilisovelluksessa palveleva Find-parkkipaikkanavigaattori.

Suora yhteys tilan määrään

Autojen etäisyys toisistaan kadunvarsipysäköinnissä ei ole vähäpätöinen asia, koska se on suoraan yhteydessä siihen, paljonko parkkeeraamiselle on vapaata tilaa ja kauanko tilan löytäminen vie.

– Kaupunkialueiden pysäköintitilan mahdollisimman optimaalinen hyödyntäminen on keskeisen tärkeä asia kaupunkilaisen liikkumisen miellyttävyyden kannalta. Sen kyselytutkimuksen tuloksetkin osoittavat. Jokainen autoileva tietää, kuinka turhauttavaa on pysäköintipaikkaa etsiessä nähdä väljällä pysäköinnillä haaskattua tilaa. Se käsitys väljyydestä vain vaihtelee eri puolilla Suomea, Kolehmainen päättää.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän