Valoe Oyj ja hollantilainen kuljetuskaluston vuokraukseen Euroopassa ja Kanadassa erikoistunut TIP Group ovat allekirjoittaneet sopimuksen Valoen aurinkosähköjärjestelmien integroimisesta TIPin kylmäkuljetusperävaunuihin.
Sopimuksen tarkoituksena on aurinkosähköistää satoja perävaunuja vuoden 2025 loppuun mennessä. Kolmivuotisen sopimuksen arvo on noin 20 miljoonaa euroa. Toteutumisen ehtona on, että osapuolten yhdessä sopimat järjestelmän suorituskykytavoitteet saavutetaan.
Rekkojen kylmälaitteet pyörivät dieselmoottorilla, joka tuottaa hiilidioksidia (CO2), häkää (CO), hiilivety-yhdisteitä (HC), typen oksideja (NOx), hiukkaspäästöjä ja erityisesti asutuskeskuksissa myös meluhaittoja.
Kun diesel korvataan perävaunuissa sähköllä, josta merkittävän osan tuottavat perävaunun katolle asennetut aurinkopaneelit, päästöt ja muut haittavaikutukset minimoituvat.
TIP on ottanut strategiassaan aktiivisen roolin raskaan liikenteen siirtymisessä fossiilisesta energiasta uusiutuvaan sähköön. Aurinkoenergia on tärkeä osa TIPin sähköistymisstrategiaa. Valoen kanssa tehtävän yhteistyön tavoite on vähentää hiilidioksidipäästöjä kylmäkuljetuksissa.
TIP pyrkii strategiansa mukaan 12 miljoonan kilon vuotuiseen CO2-päästövähennykseen. Ihanteellisissa olosuhteissa aurinkosähköjärjestelmä voi säästää vuosittain 3 500 litraa dieseliä ja vastaavasti vähentää hiilidioksidipäästöjä 9 000 kiloa jokaista perävaunua kohden. Tuhannen kylmäkuljetusperävaunun sähköistäminen täyttäisi TIPin vuositavoitteesta 75 %.
Valoen aurinkopaneeli soveltuu rekkaliikenteeseen
Valoen aurinkopaneelissa sähkö kulkee paneelin kokoisessa, sähköä johtavassa taustalevyssä, ei ohuissa sähkönjohdinlangoissa. Siksi taustajohdinpaneeli on tärinänkestävä ja toimii, vaikka kennosto vioittuisi mekaanisesti törmäyksessä tai muulla tavoin.
Ihanteellinen rekkapaneeli on kestävä, kevyt, hyvin eristetty, helposti kiinnitettävä ja vaihdettava sekä ympäristöystävällisistä komponenteista valmistettu. Kaikissa kuljetuksissa pelkkä sähkö ei ole aina mahdollinen, vaan diesel tarvitaan silloin varavaihtoehtona.
Järjestelmän tulee osata vaihtaa automaattisesti sähköltä dieselille. Järjestelmän automaattinen optimointi käyttää ensin akussa olevan sähkön ja käynnistää sähkön loppuessa automaattisesti dieselmoottorin.
Valoen rekkapaneelia suojaa erittäin vahva ja kevyt kemiallisesti karkaistu lasi tai vaihtoehtoisesti polymeeri. Paneeli asennetaan alumiiniseen tuki- ja jäähdytyselementtiin. Kelluva rakenne jäähdyttää paneelia ja estää lämmön siirtymisen kuormaan.
Kiinnitysmekanismi mahdollistaa vioittuneiden paneelien nopean vaihtamisen. Valoen paneeli täyttää myös EU:n lyijyttömyyskriteerit RoHS- direktiivin mukaisesti.
Kiinnostaako autot ja liikenne? Tilaa tästä Autotodayn uutiskirje!