Kolaritestin röntgenkamera ottaa 1000 kuvaa sekunnissa!

Mercedes-Benzin suorittamissa tömäystesteissä on saavutettu uusi, ennen kokemattoman tarkan kuvantamisen taso.

Kun törmäyseste iskeytyy oranssiksi maalatun C-sarjan auton kylkeen 60 km/h nopeudella, hallin kattoon törmäyskohdan yläpuolelle sijoitettu lineaarikiihdytin toimii röntgenkamerana.

Se tallentaa millisekunnin tarkkuudella kaikki korimuutosten yksityiskohdat ja SID II -törmäysnuken liikkeet ja sitä kohtaavat törmäysvoimat. Naismatkustajan ruumiinrakennetta jäljittelevä SID II -nukke on kehitetty erityisesti sivutörmäystestejä varten.

Röntgenkameran käyttöä törmäystesteissä on kehitetty yhteistyössä Mercedes-Benzin, saksalaisen Frauenhofer-instituutin sekä Ernst Mach -instituutin (EMI) kanssa. Läpimurto projektissa tapahtui, kun säteilylähteeksi valittiin 1 kHz:n teknologiaa hyödyntävä LINAC-lineaarikiihdytin.

Sen valoteho on jopa yhdeksän megavolttia, jonka ansiosta myös yleensä katveeseen jäävät materiaalit ja yksityiskohdat saadaan näkyviin. Yksittäinen röntgenpulssi kestää vain muutamia mikrosekunteja, mutta lineaarikiihdytin voi lähettää niitä sarjassa.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että kuvaamisessa päästään jopa tuhannen yksittäisen kuvan nopeuteen sekunnissa. Se on noin tuhat kertaa enemmän kuin perinteisellä röntgentekniikalla.

Röntgensädekeilat ”valaisevat” auton korin ja törmäysnuket yläpuolelta testin aikana. Auton alle on sijoitettu litteä kuvavastaanotin. Kun säteily kohtaa vastaanottimen, muodostuu sähköinen signaali.

Sen intensiteetti riippuu siitä, kuinka voimakkaasti ajoneuvon tai törmäystestinuken rakenteet ovat absorboineet säteilyä. Prosessi on periaatteessa sama kuin esimerkiksi lentokentän turvatarkastuksessa matkatavaroiden läpivalaisulaitteella.

Tarkalla törmäyshetkellä röntgenkamera ottaa noin sata pysäytyskuvaa. Kun ne yhdistetään videokuvaan, ne tarjoavat kiehtovan näkymän törmäysvoimien vaikutuksesta auton turvarakenteisiin sekä nuken eri osien kohtaamiin liikkeisiin ja rasitukseen. Röntgensäteily ei vaikuta muihin analyysilaitteisiin millään tavalla – esimerkiksi törmäystä auton sisällä kuvaavat kamerat toimivat koko ajan ilman häiriöitä.

Röntgensäteilyn turvallisesta käytöstä on huolehdittu tarkasti. Työntekijöiden altistusta seurataan säteilymittarien avulla. Testihallissa on 40 sentin paksuinen betoninen lisäseinä, ja hallin teräksinen suojaovi painaa noin 45 tonnia.

Törmäystestit käynnistyivät 65 vuotta sitten, nyt jo 900 testiä vuodessa

Mercedes-Benz on todellinen ajoneuvoturvallisuuden pioneeri, sillä yhtiön ensimmäinen törmäystesti suoritettiin jo 10. syyskuuta 1959 Sindelfingenissä. Kyseessä oli etutörmäystesti, jossa auto ohjattiin keula edellä päin kiinteää estettä.

Tämän jälkeen testit laajenivat nopeasti, ja yhdessä yhtiön omien onnettomuustutkintojen kanssa niistä muodostui perusta valmistajan Tosielämän turvallisuus -ajattelulle ja filosofialle.

Nykyisin Mercedes-Benz suorittaa noin 900 törmäys- ja 1700 kelkkatestiä vuodessa Sindelfingenissä sijaitsevassa turvallisuuskeskuksessaan. Kelkkatestit mahdollistavat yksittäisten turvajärjestelmien kuten turvavöiden toiminnan testaamisen murskaamatta kokonaista autoa.

Uusinta uutta ovat sähköautojen törmäystestit. Syksyllä 2023 nykyiset EQA ja EQS SUV törmäytettiin aidossa kolarisimulaatiossa 56 km/h nopeudella ja yli 50 prosentin kohtaamiskulmalla.

Testi todisti, kuinka molempien autojen matkustamot ja korkeajänniteakku säilyivät ehjinä, sähköjärjestelmä kytkeytyi automaattisesti pois toiminnasta ja ovet voitiin kolarin jälkeen avata kuten auton turvajärjestelmiä suunniteltaessa oli tarkoitettukin.

Lue myös

Mercedes-Benz kehittää naismatkustajien suojausta autoissaan

Mercedes-Benz: Tulevaisuudessa kolaritestejä ja tulosten analysointia voidaan parantaa

Törmäystestejä jo 60 vuotta, uusi automalli vaatii 150 erillistestiä

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän