Kia XCeed on nyt virallisesti julkistettu — katso kuvat

Kuva: Kia.

Kia on esitellyt täysin uuden Kia XCeedin, joka on Ceed-perheen näyttävä crossover-versio.

Muotoilultaan XCeed on vaihtoehto perinteisille ja isommille SUV-malleille. Autoon on saatavana runsaasti turvallisuuteen ja modernien älylaitteiden yhdistettävyyteen liittyvää teknologiaa sekä valikoima tehokkaita, turboahdettuja moottoreita.

Uusi XCeed on suunniteltu Kian Euroopan muotoilukeskuksessa Frankfurtissa. Se erottuu selvästi myös muista Ceed-malleista. Auton urheilullista muotoilua korostaa sen coupémainen takaosa.

Kia-mallistossa XCeed asettuu viisiovisen Ceedin ja Sportage-kaupunkimaasturin väliin.

XCeed on 4 395 mm pitkä ja 1 490 mm korkea, mikä tekee siitä 85 mm viisiovista Ceediä pidemmän ja 43 mm korkeamman.

XCeed on 1 826 mm leveä ollen 26 mm viisiovista Ceediä leveämpi. Auton korkeampi maavara erottuu selvästi sivusta ja takaa katsottuna.

Kuva: Kia.

18-tuumaisilla vanteilla varustettuna XCeedin maavara on 184 mm ollen 42 milliä viisiovista Ceediä enemmän.

Suurempi maavara helpottaa myös autoon istumista ja siitä nousemista. Crossoverille ominaista ilmettä lisäävät pyöränkoteloiden tehostereunat, metalliset kynnyslistat, kromatut kattokiskot sekä takapuskurin alleajosuoja.

Tilavaksi tunnettuun Ceed-malliin perustuvassa XCeedissä on reilut tilat matkustajille ja matkatavaroille.

XCeedin tavaratilan tilavuus on 426 litraa, takaselkänojat käännettyinä 1 378 litraa. Selkänojat on mahdollista kääntää 40:20:40-suhteessa.

Tavaratilan käytännöllisyyttä lisäävät kahteen tasoon asetettavissa oleva lattialevy sekä älykäs, sähkötoiminen takaluukku.

Kuva: Kia.

Nettiliittymä

XCeed on Euroopassa Kian ensimmäisiä malleja, joissa on UVO Connect -järjestelmä.
Sen kautta omistaja voi saada hyödyllistä informaatiota puhelimeensa tai auton infonäytölle.

Oman eSIM-liittymän kautta se tarjoaa hyödyllistä tietoa liikenteestä, säästä, matkakohteista ja pysäköintimahdollisuuksista.

UVO Connectin kautta kuljettaja voi myös esimerkiksi lähettää halutun reitin auton navigaattoriin ennen lähtöä.

Kuva: Kia.

Valinnaisessa 10,25-tuumaisessa infojärjestelmässä on tuki Apple CarPlaylle ja Android Autolle sekä usealle langattomalle Bluetooth-yhteydelle.

Sen kosketusnäyttö on jaettavissa tarpeen mukaan niin, että kuljettaja voi seurata esimerkiksi reittiohjeita samaan aikaan, kun matkustajat näkevät ruudulta sääennustukset, uutisotsikot tai soittamiensa kappaleiden nimet.

Uusi XCeed saa kojelautaansa 12,3-tuumaisen HD-teräväpiirtonäytön, joka korvaa niin perinteiset analogiset mittarit kuin tavanomaiset infonäytötkin.

XCeedissä on matkustajien suojana runsaasti erilaisia aktiivisen ja passiivisen turvallisuuden ominaisuuksia.

Aktiivisen turvallisuuden varusteista XCeediin on saatavana useita kuljettajaa avustavia järjestelmiä.

Näitä ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, nopeus-, etutörmäys- ja kuolleen kulman varoittimet, pysäköinti-, kaukovalo- ja kaistallapitoavustimet sekä kuljettajan vireystilan valvonta.

Autoon on saatavana myös mukautuva kaistallapitoavustin, joka edustaa 2-tason autonomisen ajon teknologiaa.

Se ohjaa kiihdytystä, jarrutusta ja ohjausta. Järjestelmä tunnistaa tiemerkinnät auton pitämiseksi kaistalla ja huomioi riittävän turvavälin edellä kulkevaan ajoneuvoon.

Kuva: Kia.

Parannettu iskunvaimennus

Kia XCeedin ajo-ominaisuudet on kehitetty ja testattu lukuisilla erilaisilla teillä ja erilaisissa sääolosuhteissa ympäri Eurooppaa.

XCeed on ensimmäinen Ceed-malli, jonka etuiskunvaimentimet on varustettu hydraulisella vaimennuksella.

Isoissa töyssyissä iskunvaimentimet estävät paitsi jousituksen pohjaamisen myös sen jälkeisen korin liikkumisen.

Korin hallitumpi liike parantaa samalla myös mukavuutta ja ajotuntumaa. Taka-akselissa on otettu käyttöön uusi poikittaistuen vaimennin, joka vähentää tieääniä ja värähtelyjä.

Ohjaustehostin on saanut sähköisen ohjausyksikön, joka nopeuttaa ohjausvastetta.
Ohjausta on myös hieman kevennetty, mikä helpottaa ajamista pitkillä matkoilla ja hitaissa nopeuksissa.

Drive Mode Select vaikuttaa auton ohjaukseen, vaihteistoon sekä siihen, miten herkästi auto reagoi kaasupolkimen painamiseen.

Kaksoiskytkimellä varustetuissa malleissa ajotilan valinta vaikuttaa myös vaihteiston toimintaan.

Sport-ajotilassa kiihtyvyys paranee, ohjaus jämäköityy ja auto reagoi herkemmin kuljettajan toimiin.

Normal-tila mahdollistaa puolestaan pienemmän polttoaineenkulutuksen ja rennon ajokokemuksen.

Tulossa myös hybridinä

Kia XCeediin on valittavissa kolme turboahdettua suorasuihkutusmoottoria: 1.0 T-GDI (120 hv), 1.4 T-GDI (140 hv) sekä 1.6 T-GDI (204 hv), joka on myös tehokkaiden Ceed GT:n ja ProCeed GT:n voimanlähteenä.

Dieselmoottorina on tarjolla energiatehokas 1.6 Smartstream (115 hv & 136 hv).

1,0-litraisella bensiinimoottorilla varustetussa XCeedissä on aina kuusivaihteinen käsivalintainen vaihteisto. Muihin malleihin on valittavissa myös seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto.

XCeedin ladattavat ja kevythybridimallit tulevat myyntiin vuoden 2020 alkupuoliskolla.

Suomessa uusi XCeed esitellään tulevana syksynä.

XCeed on varustettu kaikkien uusien Kia-mallien tavoin seitsemän vuoden tai 150 000 kilometrin takuulla.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here