Astaraksi muuntuvan Bergé Auton tavoitteena on saada tuhat uutta KIA Sportagea Suomen teille alkavan vuoden 2022 kuluessa, kun tänä vuonna määrä on vajaat 300.
Kaikkiaan yhtiö tavoittelee 9000 KIAn myyntiä kaikki mallit yhteenlaskien ja 8,3 prosentin markkinaosuutta. Yritys itse luonnehtii tavoitetta ”realistiseksi”.

Uudistuva yritys brändää itsensä Euroopassa ”loputtomaksi inspiraation lähteeksi”. Ei vanhallakaan yrityksellä ole huonosti mennyt, sillä tänä vuonna KIA tulee yltämään Suomessa noin 14,5 prosentin vuosikasvullaan yhdeksi nopeiten kasvaneista automerkeistä; kappaleissa myyntimäärä hipoo 8000:aa ja markkinaosuus yltää noin 8,3 prosenttiin. Kappalemääräisessä myynnissä edellä ovat vain Toyota, Volkswagen ja Skoda.
Nopeat toimitukset Euroopasta
KIAn mallisto täydentyy heti alkuvuodesta Euroopassa, Slovakiassa valmistettavalla uudella Sportagella, josta tulee tarjolle useita versioita. Autoa ei ole lähdetty ennakkomyymään, vaan ensimmäiset ostajat saavat alleen tammi-helmikuussa valmistetun auton.
Puolijohdepulan aiheuttamista toimitusviiveistä ei Helsingin Katajanokalla joulukuun puolivälissä pidetyssä lehdistötilaisuudessa pukahdettu sanaakaan.

Uusi Sportage edustaa mallin viidettä sukupolvea ja se on Euroopassa KIAn suosituin malli, jonka osuus valmistajan koko fleetistä on noin viidennes. Aiempina vuosina Sportage ylsi Suomessakin parhaimmillaan tuhannen yksilön myyntilukemiin.
Nyt se pyrkii pistämään kampoihin etenkin Ford Kugalle, Volkswagen Tiguanille ja Peugeot 3008:lle. Merkittävintä, noin 50 prosentin kasvua KIA odottaa Sportagen ladattavalle nelivetomallille, jossa kilpailijoita on vain muutamia.
Yhtiö luottaa käyttäjien lojaliteettiin niin, että 70 prosenttia kertaalleen KIAn rattiin hypännyt valitsee myös seuraavaksi autokseen saman merkin. Tällä hetkellä merkin myydyimpiä malleja Suomessa ovat Seed, Rio ja Stonic. Erityisesti sähköautosegmentissä KIAlla on kilpailijoihin verrattuna roimasti kiinni kurottavaa.
Mukaan myydyimpään hintaluokkaan
Riippuen mallista ja varustetasosta Sportagen lähtöhinnat Suomessa asettuvat haarukkaan 32 000 – 46 000 euroa. Halvimmalla irtoavat etuvetoiset bensa- ja diesel-mallit ja eniten joutuu pulittamaan nelivetoisesta lataushybridistä. Suomi-mallisto tuntee nimet LX, EX, Business Premium ja GT-line.

Halvemman pään malleista löytyy 150-hevosvoiman 1,6-litran diesel-, tai bensaturbo ja toisesta päästä 230 hevosvoiman hybridi ja 265 hevosvoiman lataushybridi. Viime mainitulla luvataan pääsevän sähköllä 56 kilometriä optimioloissa; tämän tuotanto käynnistyy vuoden 2022 maaliskuussa.
Ulkoisesti uusi Sportage on saanut leveyttä sekä etu-, että takamaskiinsa ja auton koko sivulinja ja muut ulkoiset tunnusmerkit ovat muuttuneet. Mallia on saatavilla 13 eri värisenä, joista neljä täysin uutta ja lisäksi GT-malliin voi tilata auton muusta väristä riippumatta mustan katon.

Sportage on saanut sentin lisämittaa leveyteen, korkeuteen ja akseliväliin, mikä tekee siitä luokkansa tilavimman Ford Kugan ja Toyota RAV4:n jälkeen. Lisätila tuntuu myös matkustamossa, vaikka hybridiakusto ottaa osansa takapenkin alla.
Ohjaamoa hallitsee sähkömalli EV6:sta tuttu 12,3-tuumainen monitoimipanoraamanäyttö ja paljon toimintoja sisältävä keskikonsoli, josta löytyy muun muassa pyöritettävä vaihteenvalitsin. Sisustusmateriaalit ovat entistä laadukkaampia ja takapenkkiläiset ovat saaneet ilmastoinnin säädöt ja usb-c -latauspistokkeet.

Peräkontti on kasvanut 88 litralla noin 590 litraan ja takapenkin selkänojat käännettynä 1780 litraan.
Muita turva- ja mukavuusominaisuuksia ovat muun muassa aktiivinen kaistavahti, katvealueen varoitin, kuljettajan vireystilan valvonta, liikennemerkkien tunnistus, navigointiin kytketty vakionopeussäädin, etäpysäköinti, sekä Apple Carplay ja Android Auto -liitännät. Kokonaisuutta voi ohjastaa kännykällä KIA Connect -etäohjaus ja hallintajärjestelmällä.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //