Ilmaston muutokset sekä vuonna 2035 tuleva polttomoottorikielto panee auton omistajan miettimään. Miten autojen käyttövoiman monipuolistuminen vaikuttaa minun tilanteeseeni nyt? Siirtyisikö heti totutusta bensiinistä toisiin vaihtoehtoihin.
Harkintaa aiheuttaa vähemmän tunnettujen polttoaineiden kuten kaasun tai sähkön käyttö. Epäluulo molempia kohtaan on voimakas.
Ostajan kannalta kysymys kuuluu, tunnenko kummankin vaihtoehdon sekä plussat että miinukset. Onko sähköauto todellinen ratkaisu päästöjen vähentämiseksi? Sähkö käyttövoimana on suurimmalle osalle käyttäjistä lähes täysin tuntematon. Entä kenties voimakkaampi kaasu. Puolueeton alan ammattilainen sanoo, nyt jäitä hattuun!
Tavalliselta auton kehitystä vähän tai ei ollenkaan seuranneelta käyttäjältä menee nykypäivän monenlaisten tietojen tulvassa helposti sormi suuhun. Tiedot ovat tärkeitä, mutta niiden analysointi ja käyttöön soveltaminen on entistä vaikeampaa.
Ehdottoman tärkeä seikka on hankittavan auton käyttötarve, ammattiin liittyvä neljäkymmentä tuhatta mittariin tuova ajo, vaiko ”kauppakassi”, jonka mittariin kertyy muutama kymmenen tuhatta kilometriä. Muitakin kriteerejä löytyy.
Mitä uudesta ostoksesta naapurit tuumivat! Peruskysymyksistä selvillä olo voi säästää tässä vielä voimakkaasti muuttuvassa tilanteessa tuntuvan määrän euroja.
”Sähkö- ja hybridiautot viedään käsistä” on monien automyyjien toteamus tänä päivänä. Myynnin kannalta hieno juttu.
Entä ostajan kannalta? Mikäli on kyseessä suora kauppa, tilanne pysyy hallinnassa, mutta entä jos on kyseessä vaihtoauton luovutus osamaksuksi.
Myyjän tarjous riippuu monesta asiasta. Paljonko vaihdokista on järkevää maksaa? Hinta riippuu kysynnästä ja varastotilanteesta. Tarvitseeko autofirma täydennystä käytettyjen tarjontaan?
Ja uusi kysymys, miten vaihtoautolle käy kymmenen vuoden päästä?
Äkkikäänteitä vierastava
Kauko Säätäjä