Taksin varma saatavuus ja matkan turvallisuus ovat kuluttajille tärkeimmät tekijät taksimatkan valinnassa, selviää Taksiliiton ja Lähitaksi Oy:n teettämästä Taksialan yleistutkimuksesta (02/2019).
Tutkimusyritys Bilendin kevättalvella toteuttamasta tuhannen vastaajan kyselytutkimusta selviää, että kuluttajat arvostavat kahta seikkaa yli muiden valitessaan taksin.
Taksin saatavuutta, eli sitä, että taksin saapuminen on varmaa, pitää erittäin tärkeänä 89 prosenttia vastaajista ja melko tärkeänä 8 prosenttia.
Taksimatkan turvallisuus on erittäin tärkeää 85 prosentille vastaajista, minkä lisäksi 12 prosenttia pitää sitä melko tärkeänä.
Erityisen tärkeää taksimatkan turvallisuus on naisvastaajille: heistä peräti 92 prosenttia vastasi näin, kun vastaava luku miehille on 77 prosenttia.
Vastauksissa korostuu myös kuluttajien näkemys siitä, että kuljetuksen tarjoajan täytyy hoitaa lakisääteiset velvoitteensa, kuten vakuutukset, verot, työnantajamaksut ja tarvittavat luvat.
Erittäin tärkeäksi tämän kokee seitsemän vastaajaa kymmenestä, ja lisäksi kaksi kymmenestä pitää sitä melko tärkeänä.
Naisvastaajat peräänkuuluttavat lakisääteisten velvollisuuksien täyttämistä useammin kuin miehet – naisista 76 % pitää lainmukaista toimintaa erittäin tärkeänä, miehistä 62 %.
Digiorientoituneet suurkuluttajat löytyvät pääkaupunkiseudulta
Kaikista vastaajista noin puolet käyttää Suomessa taksia muutaman kerran vuodessa. Isoissa kaupungeissa taksin käyttö on yleisempää kuin pienemmissä kaupungeissa tai maalaiskunnissa. Taksin suurkuluttajat löytyvät Uudeltamaalta.
Lähes aina (93 %:ssa tapauksista) matkustaja maksaa taksimatkansa itse. Kolme neljäsosaa vastaajista tilaa taksin yleisimmin soittamalla, kun taas yksi kymmenestä ottaa useimmin taksin tolpalta.
Tilaussovellusta suosii myöskin joka kymmenes. Taksin tilaaminen sovelluksella, tekstiviestillä ja netissä korostuu erityisesti pääkaupunkiseudulla.