Jari Huttunen ajoi kakkoseksi Alba-rallissa

Kuva: Hyundai Motorsport.

Sunnuntaina Pohjois-Italiassa asfaltilla ajettu Alba-ralli toi Suomeen kakkossijan, kun Jari Huttunen ajoi rallissa toiseksi tiukan sekuntitaistelun jälkeen.

Hyundai i20 R5-autolla kilpaileva kiuruveteläiskuljettaja jäi kisan voittaneelle Irlannin Hyundain tehdaskuljettaja Graig Breenille 8,7 sekuntia. Kisan kolmanneksi ajoi niin ikään Hyundailla ajava kokenut WRC-kuljettaja Dani Sordo, joka hävisi Huttuselle 14,8 sekuntia.

Alba-rallissa Huttunen oli hakemassa asfalttikokemusta ja testaamassa samalla ensimmäistä kertaa Hyundain tehdastiimin uuden sukupolven R5-autoa, joten tavoitteena oli ajaa ehjä kisa ilman turhia riskejä. Maalissa suomalaiskuljettaja oli suoritukseensa tyytyväinen.

– Ehdottomasti pitää olla tyytyväinen. Shakedownissa ajo ei sujunut ja olo ennen kisaa oli epävarma. Tänään tultiin kuitenkin pätkät läpi ilman virheitä, vaikka vauhti oli koko ajan tapissa. Ihan voittoon saakka se ei riittänyt, mutta tulos oli kuitenkin hyvä.

Jari Huttunen ja kartanlukija Mikko Lukka ajoivat tasaisen kilpailun ja pitivät kisan kakkostilaa ensimmäisestä erikoiskokeesta alkaen. Huttunen kellotti yhdeksän erikoiskokeen pituisessa rallissa yhden pohja-ajan.

– Pääsin hyvin sinuiksi uuden auton kanssa, vaikka kilometrejä sillä ei ole vielä paljoa alla. Saimme auton säädöt kohtalaisen hyviksi shakedownissa, mutta parantamisen varaa niihin jäi vielä.

Jari Huttusen ja Mikko Lukan kilpailutahti on tiivis ja seuraavan kerran he ajavat kilpaa ensi viikonloppuna Puolan mestaruussarjan osakilpailussa Rajd Rzeszowskissa, joka ajetaan myös asfaltilla. Siellä kaksikon autona on puolalaisen B2Rallyn vanhemman sukupolven Hyundai i20 R5.

Rally di Alba 2020, top 5

1 Graig Breen – Paul Nagle, IRL , Hyundai i20 R5, 1:01:32.5
2 Jari Huttunen – Mikko Lukka, FIN, Hyundai i20 R5 + 8,7
3 Dani Sordo – Carlos del Barrio, ESP, Hyundai i20 R5 +23.5
4 Luca Rossetti – Manuel Fenoli, ITA, Hyundai i20 R5 +26,5
5 Anthony Fotia – Didier Sirugue FRA, VW Polo GTI R5 +32.2

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here