Nuorehko mies menetti ajokorttinsa tietyömaa-alueen ylinopeuden takia

Kuva: CvB.

Pohjois-Suomesta kotoisin oleva nuorehkö mies menetti sunnuntaina iltapäivällä kello 17 aikaan ajokorttinsa Nelostiellä Iissä lähellä Oulun rajaa.

Poliisin tiedotteen mukaan hän ajoi henkilöautolla tietyömaan kohdalla 50 km/h rajoitusalueella tutkan mukaan 106 km/h, eli ylitystä oli 56 kilometriä tunnissa.

Ajo-olosuhteet olivat hyvät, mutta paikalla oli runsaasti muutakin liikennettä.

Poliisi otti ajokortin ja hänet määrättiin ajokieltoon.

Poliisi haluaa kiinnittää huomiota siihen, että tietyömaa-alueella on päiväsaikaan työntekijöitä liikkeellä työmaa-alueella. Tällaisessa paikassa tapahtuva ylinopeuden ajaminen on omiaan aiheuttamaan vaaraa heille.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //

4 KOMMENTIT

  1. Poliisin lause ”ylinopeuden ajaminen on omiaan aiheuttamaan vaaraa” tietyömaa-alueella oleville työntekijöille ei pidä paikkaansa, paitsi silloin, kun työntekijä on tulossa tielle.

    Turvallisuusalalla työurani tehneenä arvostaisin täsmällisyyttä lausunnoissa siten, että niistä selviäisi eikö kuljettaja todellakaan välittänyt ilmiselvästi syntymässä olevasta törmäyksen vaarasta henkilöön tai esim. työkoneeseen. Tietoa tarvitaan mm. varotoimenpiteiden tärkeyden huomioimisessa. Jos ylinopeuksia ajetaan vain silloin kun ne eivät tosiasiassa voi uhkaa ketään, lisävarotoimenpiteet ovat hyödyttöminä turhia.

  2. Ei muuta kuin aktiivisempaa valvontaa juurikin samalle Nelostien pätkälle oulu-ii välille myös aamuruuhkan aikaan. Sanoisin kokemuksesta että kameroita jo välille n. 6.30-8.30. saatte varmasti 120 ajajia 80 rajoitusalueella ja n. 90 ajajia 50-60 alueilla niin paljon että Sipilä herkistyy vieläkin kyyneliin vaikkei vallankahvassa enää olekaan. Siinä tulisi mahti jonot sakotettavaksi. Sen verran tolkuttomia ylinopeuksia näkee joka aamu. Huomaa ettei aamusella ole ollut minkäänlaista valvontaa.

  3. Poliisin lause ”ylinopeuden ajaminen on omiaan aiheuttamaan vaaraa” tietyömaa-alueella oleville työntekijöille pitää paikkaansa, myös silloin, kun työntekijä on tulossa tielle, eli kaikissa tilanteissa.

    Turvallisuusalalla työurani tehneenä arvostan tässä artikkelissa täsmällisyyttä. Tästä selvisi että kuljettaja ei todellakaan välittänyt ilmiselvästi syntymässä olevasta törmäyksen vaarasta henkilöön tai esim. työkoneeseen. Tietoa saatiin mm. varotoimenpiteiden tärkeyden huomioimisessa. Kun ylinopeuksia ajetaan aina niin ne ovat tosiasiassa uhka kaikille, lisävarotoimenpiteet ovat hyödyllisiä.

    • ”Myky” ei hallitse onnettomuuksien syiden ja vastaavasti ei myöskään turvallisuussunnittelun perusalkeita. Tärkein edellytys liikenneturvallisuudelle on kuljettajan kyky havainnoida valppaasti muuta liikennettä ja mahdollisia vaaratilanteita. Silloin kun nopeusrajoitus on selkeästi tarpeettoman alhainen, kannattaa mieluummin nostaa ajopnopeuttaan ja tarkkailla ajoympäristöä. Sellainen kuljettaja pystyy havaitsemaan ihmisen suljetultakin näyttävältä tietyömaalta paremmin kuin kuljettaja, joka päähuomio pysyy oman nopeusmittarin ja nopeusrajoitusmerkkien tarkkailemisessa.

      Liikenne on samanlaista kuin työskentely itsensä telomisen mahdollistavassa liukuhihnatyössä. Kun työntekijä saa itse säätää hihnansa nopeutta, virheet ja itsensä telomiset vähenevät. Vakionopeudella pyörivä hihna on vaarallisin. Kun työntekijän ”ei tarvitse” säätää hihnansa nopeutta, hän alkaa ajatella muita asioita. Työskentely ajatuksiinsa vaipuneena on vaarallista. Se selittää, miksi liian alhaisen ajonopeuden turruttava kuljettaja ei aina huomaa kaikkia liikennemerkkejä, omaa ylinopeuttaan peltikameran kohdalla tai esim. saapumistaan tasoristeykseen.

      Edellä mainitusta uutisoinnista ei ilmene oliko tietyömaa-alueella työt käynnissä, keskeytetty tai lopetettu, työkoneita, työntekijöitä, näkemäesteitä tai muita merkittäviä seikkoja.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here