Hyundai Motor Companyn avoimen innovaatiotoiminnan yksikkö Hyundai Cradle investoi Perceptive Automata -yritykseen kehittääkseen tekoälysovelluksia itsestään ajaviin autoihin ja automatisoituihin järjestelmiin.
Somervillessa Yhdysvalloissa sijaitseva Perceptive Automata on kehittänyt tietokoneohjelmiston, jolla autonomisesti liikkuvat autot pystyvät ymmärtämään esimerkiksi jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden sekä muiden tielläliikkujien toimia.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Tämän ennakoivan teknologian avulla automatisoidut autot pystyvät tekemään nopeita ratkaisuja muiden tienkäyttäjien havainnoista ja aikeista.
Teknologia antaa siis laitteille ennennäkemättömän ihmismäiset kyvyt.
Perceptive Automatan ydinosaamiseen kuuluva teknologia kerää auton sensoreilta dataa vuorovaikutuksesta muiden liikenteessä liikkujien kanssa.
Tällä runsaalla tietomäärällä kehitetään syväoppimismalleja ihmisten käytöksen ja toimintatapojen ymmärtämiseksi.
Tuloksena on kehittynyt tekoälysovellus, joka voidaan liittää osaksi autonomisesti liikkuvien autojen järjestelmää. Sovelluksen ansiosta autonomiset autot voivat “aavistaa”, mitä ympärillä liikkuvat jalankulkijat, pyöräilijät ja motoristit saattavat seuraavaksi tehdä.
Perceptive Automatan kehittämä tekoälysovellus on erityisen käyttökelpoinen esimerkiksi tilanteessa, jossa jalankulkija on lähdössä ylittämään tietä, mutta nähdessään lähestyvän auton pysähtyy heilauttaen kädellään autoilijalle merkiksi, että tämä voi mennä ensin.
Tässä tilanteessa autonomisesti liikkuva auto normaalisti pysähtyy ja odottaa jalankulkijan lähtevän liikkeelle, vaikka tällä ei olekaan aikomusta ylittää tietä ennen autoa.
Perceptive Automatan sovellus pystyy lukemaan jalankulkijan aikomuksen ja välittämään tiedon auton liikkeitä säätelevälle järjestelmälle.
– Yksi suurimpia esteitä kehitettäessä autonomisia autoja on niiden kyvyttömyys tulkita keskeisiä ihmisen käytöksen piirteitä, joita ihmiset itse pystyvät helposti ymmärtämään. Perceptive Automata antaa autoteollisuudelle työkalut kehittää autonomisia autoja, joiden ymmärrys on entistä ihmismäisempää. Tällä tavoin ajokokemuksesta saadaan turvallisempi ja jouhevampi, toteaa Hyundai Cradlen varapääjohtaja John Suh.