Moottori-lehti selvitti: Kumpi halvempi käytössä — vanha bensa-auto vai sähköauto?

Sähköauton hankintahintaa pidetään usein liian kalliina, jotta siirtyminen uuteen käyttövoimaan olisi mahdollista. Moottori selvitti, millainen hintaero sähköautolla on vanhaan polttomoottoriautoon verrattuna, jos huomioon otetaan kaikki kustannukset.

Yhä useampi suomalainen olisi valmis valitsemaan seuraavaksi autokseen täyssähköauton, mutta sähköautojen korkea hinta estää hankinnan. Suomessa ajetaan keskimäärin peräti 13,6 vuoden ikäisillä autoilla, joten epäröinti ei ole perusteetonta. Moottori selvitti, kuinka kalliiksi auton vaihtaminen todellisuudessa tulee, kun otetaan huomioon kaikki autoilun kustannukset.

Moottori vertaili neljää eri-ikäistä käytettyä bensiinikäyttöistä henkilöautoa kolmeen käytettyyn ja kolmeen uuteen sähköautoon.

Käytetyt Toyota Corollat/Aurisit olivat vuosimalleja 2003, 2008, 2013 ja 2020 hinnaltaan 2 000 eurosta 20 000 euroon.

Käytetyt sähköautot olivat vuoden 2019 Hyundai Kona, vuoden 2021 Volkswagen ID.3 ja vuoden 2020 Tesla Model 3 ja uusiksi verrokkisähköautoiksi valikoituivat Citroën ë-C3, MG 4 sekä Škoda Elroq.

Autoilusta koituu monenlaisia kustannuksia, jotka kaikki on huomioitu Moottorin tekemissä laskelmissa. Vaikka laskelmat perustuvat suureen määrään dataa, niin laskelmat ovat arvioita, sillä esimerkiksi hintojen kehityksen ennustamiseen liittyy aina epävarmuutta.

Laskelmissa on huomioitu muun muassa arvon aleneminen, vakuutukset, ajoneuvoverot, huolto- ja korjauskulut, rahoituksen korot, rengashankinnat ja polttoainekustannukset. Autojen kokonaiskustannukset laskettiin kolmen vuoden pitoajalle kolmella eri vuotuisella ajosuoritteella – 10 000, 20 000 ja 30 000 km.

Vanha auto kannattaa, jos ajaa vähän

Kun vuodessa kertyy kohtalaisen vähäiset 10 000 kilometriä, kustannusvertailun neloisvoiton nappaavat Toyotat. Arvon säilyminen on niiden voittava resepti. Polttoainekulut pysyvät myös maltillisena, kun autoa ei tarvitse kovin usein tankata.

Erot Toyotien kesken ovat kuitenkin yllättävän pieniä, kun ottaa huomioon niiden ikäeron. Vuosimallin 2003 Corolla tulee vain muutaman kympin kuukaudessa halvemmaksi kuin kymmenen vuotta tuoreempi Toyota. Vähän ajavalle kustannukset puhuvat siis edullisten polttomoottoriautojen puolesta.

Jos vuodessa kertyy 20 000 kilometriä, vuoden 2020 Corolla muodostuu samanhintaiseksi kuin vastaava täyssähköinen Hyundai Kona tai VW ID.3. Näistä kilometreistä eteenpäin edulliset sähkökilometrit ohittavat kaikki muut Toyotan kustannusedut.

Vuoden 2008 ja 2013 Toyota Aurisilla kustannukset ovat suunnilleen täyssähköisten Hyundai Konan ja Volkswagen ID.3:n tasolla kun vuodessa ajetaan 30 000 kilometriä. Paljon ajavalle ainoastaan kaikkein halvin, yli 20-vuotias Corolla tulee sata euroa kuussa halvinta sähköautoa edullisemmaksi. Tosin vanhimmilla autoilla harvoin ajetaan kovin paljon.

– Kalliimpien ja uudempien autojen iso kustannus on arvon aleneminen. Sähköautoissa kustannuksia lisäävät myös suurikokoisemmat ja kalliimmat rengassarjat. Sähköautojen ylivoimaisesti suurin säästö tulee puolestaan sähkön ja bensiinin hintaerosta. Mitä enemmän kilometrejä kertyy sen kannattavampaa sähköautoilu on, Moottorin päätoimittaja Eila Parviainen toteaa.

– Paljon ajavalle iäkkään polttomoottoriauton vaihtaminen uudehkoon sähköautoon voi olla kannattava vaihtoehto euroinakin laskettuna. Olettaen tietenkin, että rahaa on säästössä tai luottokelpoisuus riittää autorahoitukseen. Sähköauton kallis hankintahinta tasoittuu kilometrien myötä halvempina ajokustannuksina, Parviainen arvioi.

Koko artikkeli on luettavissa Moottori+ -palvelussa.

Moottori+ -sisällöt ovat luettavissa kirjautumalla palveluun Autoliiton jäsentunnuksilla.

Artikkeli julkaistaan myös ensi keskiviikkona 29.1. ilmestyvässä Moottorissa 1–2/2025. Lehden voi lukea ilmestymispäivästä alkaen myös sähköisenä irtonumerona Lehtiluukun kautta.

Lue muita juttuja Moottori-lehdestä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

5 KOMMENTIT

  1. No en tiedä. Kun oman auton hinta on vähemmän kuin vertailussa ollut bensa auton hinnan alenema ja kirjaimellisesti yhtään huoltoa ei tarvitse tehdä huoltoliikkeellä. Pikku C E85lla kun on kestänyt kuitenkin satoja tuhansia niin, miten se säästö ilmenee kun vaihtaa saman tasoisen sähkärin? Kuinka kauan vaikka sen EQCn pelkkää hintaa pitää kuolettaa

    • Itselläni on bensa-auto ja vuotuiset kilometrit noin 10000km. kuukausittaiset polttoainekulut vaihtelevat 80-150€ välillä.
      Auton arvon alenema on ollut 10vuoden ajalta noin 12500€, kahden viime vuoden ajan arvo pysynyt lähes samana.vuosittainen huolto noin 250-350€, vakuutukset ja vero alle 1000€ vuodessa sisältäen kaskovakuutuksen, korjaukset 0-300€ vuodessa. Auto on ollut varmatoiminen aikoinaan premium auto.

  2. Mulla passat 2014 Altrak , yli 30000 km vuodessa , öljy ja suodatin max 60€, ajattu 268000km jos moottori hajo purkamasta saa löytä käytettu moottori ei mitää ongelma ja korjaatta saa ihan misaä vaa , jos sähkö auto hajo missä korjata ? Merki liki missä tuntti maksa 120-150€ , paljon akku maksa jos akku hajo , osta käytettu sähkö auto turha !!! Osta uusi auto , laina korko , kasko , ja pakko vie merkiliike huolto mitää kans maksa , en ymmärä miten si voi olla kannata

  3. No mites sitten kun onkin vm95 Corolla? Maksanut aikoinaan 2500€, ajettu nyt noin 350 tuhatta, ajot vuodessa alle 20 000km, osat on halvat jos niitä tarvii ja on simppeli itekin korjailla. 1.3 ei toki oo mikään ohjus mutta melko pieni ruokanen. Etiäpäin menee, taaksekin jos tarvis ja ohikin 😃

  4. Itselläni 1989 bensa-auto ja vuodessa maksimi 2000 kilometriä. Mitä tapahtuu sähköauton akustolle kun se on käyttämättömänä pitkiä aikoja. Ja mitä lataamiset ja lämmittämiset maksaa. Pitää jo ennalta aloittaa akuston lämmittäminen ennen ajoon lähtöä.
    Polttomoottoriautolla ei vastaavia murheita ole. Sen kun hyppäät autoon ja lähdet ajelemaan.
    Ei mitään murheita eikä kylmäärinkiä persiissä – koska se auton hintainen akusto on entinen.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän