Hybridikuorma-autoilla kaupunkien keskustoihin äänettömämpiä yökuljetuksia

Kuva: Scania.

Kuudessa tukholmalaisessa McDonald’s-ravintolassa on aloitettu pilottitutkimus, jossa testataan hiljaisia yökuljetuksia. Testeissä käytetään HAVIn liikennöimää Scanian hybridikuorma-autoa.

Yleensä raskaat ajoneuvot eivät aiheuttamansa melun vuoksi saa ajaa Tukholman keskustassa yöaikaan. Siksi kuljetukset tehdään usein aamuruuhkan aikaan, juuri kun kaupat ja ravintolat valmistautuvat uuteen päivään.

Tukholman kaupunki haluaa vähentää aamuruuhkassa liikkuvien kuorma-autojen määrää ja on siksi laajentamassa yökuljetusten pilottitutkimustaan.

Hiljaisilla sähköajoneuvoilla tehdyt kuljetukset toteutetaan yhteistyössä Tukholman kaupungin, HAVIn, KTH:n, EU:n, McDonald’sin ja Scanian välillä. Aloite toteutetaan osana EU:n rahoittamaa Eccentric Stockholm -projektia.

Testissä käytetään Scanian ladattavaa hybridikuorma-autoa, joka toimii sähköllä ja fossiilittomalla polttoaineella (HVO-biodiesel). Tämä vähentää pienhiukkas- ja hiilidioksidipäästöjä tuntuvasti.

Ladattavaan hybridikuorma-autoon on myös asennettu vyöhyketeknologiaa. Teknologian avulla ajoneuvo mukautuu automaattisesti ennalta määritettyjen alueiden ajo-olosuhteisiin.

Virtuaalisilla liikennealueilla voidaan määrittää, kumpaa moottoria ajoneuvo käyttää ja millä nopeudella se enimmillään ajaa. Näin päästöjen ja melun vähentäminen kaupungin keskustassa on helppoa.

HAVI on McDonald’sin maailmanlaajuinen logistiikkatoimittaja, ja Ruotsissa nämä yhtiöt ovat tehneet yhteistyötä jo vuodesta 1989 asti.

Hybridikuorma-auto voi ajaa hiljaisesti sähköllä jopa 10 kilometriä ja jakaa tavaroita tehokkaasti, kun kadut ovat yöaikaan lähes tyhjät. Projektista vastaava konsortio tutkii, kuinka paljon päästöt vähenevät, kun kuorma-autot pääsevät nopeasti kohteisiinsa eivätkä joudu odottamaan ruuhkassa.

Akkua voi ladata sekä ulkoisen voimanlähteen avulla että ajoneuvon omalla generaattorilla, jolloin kuorma-auton liikevoima muutetaan sähköksi aina jarrutettaessa.

Koska yhden tutkimuksessa mukana olevan ravintolan lähellä on sähköautojen latauspiste, kuorma-auton akkua voidaan ladata kuormaamisen ja purkamisen sekä kuljettajan taukojen aikana. Näin akun lataus riittää kaupungin keskustassa.

Pidemmillä reiteillä kaupungin ja lähtöpaikan välillä ajoneuvo voi käyttää polttomoottorissaan HVO-biodieseliä ja saavuttaa näin jopa 90 prosentin päästövähennykset.

Kun kuorma-auto saapuu kaupunkialueille, jotka ovat ympäristön suhteen herkkiä, se ottaa hiljaisen ja päästöttömän sähkömoottorin käyttöön automaattisesti Scania Zone -järjestelmän avulla.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here