Historian havinaa: Tältä näytti kymmenen vuotta sitten Kian ensimmäinen sähköauto

Kian ensimmäisen sähköauton esittelystä tulee tänä vuonna kuluneeksi kymmenen vuotta. Merkin ensimmäinen täyssähköauto oli Korean markkinoille suunniteltu Ray EV, joka oli samalla koko maan ensimmäinen sarjatuotantoon yltänyt sähköauto.

Ray EV esiteltiin joulukuussa 2011. Malli oli esillä myös Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2012, mutta Euroopassa auto ei tullut myyntiin.

Kian ensimmäinen Euroopassa myytävä sähköauto oli vuonna 2014 esitelty Soul EV, jonka toimintamatka oli 212 kilometriä.

Seuraava iso harppaus nähtiin vuonna 2018, jolloin Euroopassa esiteltiin e-Niro-täyssähköauto, jonka toimintamatka on jopa 455 kilometriä 64 kWh akustolla.

Lähes samaan yltää persoonallinen, vuonna 2019 esitelty e-Soul-sähköauto 452 kilometrin (64 kWh) toimintamatkallaan.

Kymmenessä vuodessa valtavia harppauksia

Siinä missä 16,4 kWh akustolla varustetun, vain hieman yli 3,5 metriä pitkän Ray EV:n toimintamatka sähköllä oli 139 kilometriä, syksyllä Suomeen saapuvan EV6:n toimintamatka 77 kWh akustolla on jopa 510 kilometriä.

Ray EV ja EV6 ovatkin lähes toistensa vastakohtia niin muotoilun, teknologian kuin suorituskyvynkin osalta.

Ray EV:n 50 kWh sähkömoottori tuotti tehoa 68 hv, kun taas EV6 GT:ssä tehoa on 585 hv.

Ray EV:n kiihtyvyys nollasta sataan kesti 15,9 sekuntia, kun taas EV6 GT ampaisee samaan vauhtiin 3,5 sekunnissa.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!