Historian havinaa: Nykyinen Škoda Octavia syntyi 25 vuotta sitten

Vuonna 1996 Škoda Auto toi markkinoille ensimmäisen Volkswagen-konsernin osaksi liittymisen jälkeisen perheautokokoluokan mallinsa. Mallin nimeksi oli valittu perinteikäs Octavia.

Škoda valmisti vuosina 1959‒1971 samannimistä automallia yli 280 000 kappaletta. Jo tuolloin tarjolla oli myös farmarimalli Octavia Combi.

Latinan kielen sana ‘octavia’ tarkoittaa kahdeksatta. Tuolloinen uutuusmalli oli toisen maailmansodan jälkeen Škodan kahdeksas automalli, jossa käytettiin Škodan jo vuonna 1933 esittelemää pyörien edistyksellistä erillisjousitusta.

Toisen sukupolven Škoda Octavia oli myynnissä 2004‒2013. Syyskuussa 2006 siitä esiteltiin Outdoor-versio Octavia Scout, jossa oli neliveto ja 180 millimetrin maavara. Kuva: Skoda.

”Alkuperäisestä” Octaviasta tuli suosittu myös Tšekkoslovakian rajojen ulkopuolella, ja sillä on myös sijansa Škoda Motorsportin 120-vuotisessa historiassa.

Škoda Octavialla ajettiin kolmeen peräkkäiseen Monte Carlon rallin luokkavoittoon 1961‒1963 sekä luokkavoittoihin 4000 mailin Montrealin‒Vancouverin rallissa 1962 ja Shell 4000 -rallissa 1963.

Nykymallin historia alkaa vuodesta 1992

Nykyajan Octavian historia alkaa vuodesta 1992 ‒ noin vuosi sen jälkeen, kun Škoda Auto liittyi osaksi Volkswagen-konsernia.

Tuolloin käynnistyi uuden mallin suunnittelutyö. Tietokoneavusteisella suunnittelutekniikalla (CAD) konsernin uuden perustekniikan päälle syntyi kori, jonka omaleimaiset piirteet henkivät ajatonta tyylikkyyttä – muotoilusta vastasi Dirk van Braeckel ja hänen tiiminsä.

Tšekin tasavallan silloinen presidentti Václav Havel leikkasi silkkinauhan 3. syyskuuta 1996 ja Škoda Octavian sarjatuotanto käynnistyi.
Kuva: Skoda.

Samaan aikaan Mladá Boleslavissa aloitettiin uuden tehdasyksikön rakentamisen valmistelut. Tehtaaseen suunniteltiin modulaarinen tuotantomenetelmä, jossa autojen komponentit ja osakokonaisuudet toimitetaan kokoonpanolinjalle tarvittavalla hetkellä (Just in Time).

Autojen korit liikkuivat kokoonpanolinjalla korkeussäädettävillä alustoilla, joten yläpuolisia ripustuskuljettimia ei tarvittu.

Kokoonpanolinjan yhteyteen valmistui uusi valtaosin lasiseinäinen maalaamo pinta-alaltaan 37 500 neliömetriä. Uuden tehdasyksikön viralliset avajaiset olivat 3. syyskuuta 1996. Sen myötä Mladá Boleslavin päätehtaan vuosikapasiteetti nousi 90 000 autosta 350 000 autoon.

Uusien moottoreiden ansiosta kolmannen sukupolven Škoda Octavia (2012‒2020) kulutti keskimäärin jopa 17 prosenttia edellistä sukupolvea vähemmän. Vuonna 2016 toteutetun malliuudistuksen myötä Octaviaan tulivat tarjolle led-ajovalot ja useat modernit kuljettajan avustinjärjestelmät. Kuva: Skoda.

Käytännöllisen liftback-korimallisen Octavian vahvuuksia olivat hyvä aktiivinen ja passiivinen turvallisuus sisältäen kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt sekä etusivuturvatyynyt.

Suuri tavaratila oli helppokäyttöinen, koska iso takaluukku avautui takalasin yläreunasta saakka. Tavaratilaa oli 528 litraa ja 1 328 litraa takaistuimen selkänojat eteen käännettyinä.

Alussa kolme moottoria

Myynnin aloitusvuonna 1996 tarjolla oli kaksi nelisylinteristä bensiinimoottoria (1.6 MPI / 55 kW ja 1.8 20 V / 92 kW) sekä yksi turbodiesel – taloudellinen 1.9 TDI, jonka keskikulutus oli 5,1 litraa 100 kilometrillä ja teho 66 kW.

Seuraavaksi moottorivalikoimaan tuli huippumoottoriksi 1.8 20 V Turbo / 110 kW.

Farmarimallinen Octavia Combi esiteltiin maaliskuussa 1998 ja sen nelivetoinen versio vuonna 1999.

Ensimmäisen sukupolven Octavioita ehdittiin marraskuuhun 2010 mennessä valmistaa yli 973 000 kappaletta liftbackinä ja yli 472 000 Combi-farmarina.

Nykyajan toisen sukupolven Škoda Octaviasta tuli vieläkin suositumpi. Sitä tehtiin vuosina 2004‒2013.

Neljännen sukupolven Octavia on saatavilla sekä liftback- että Combi-farmarimallina. Runsas voimalinjavalikoima sisältää myös ladattavat hybridit ja kevythybridit. Jo edellisten sukupolvien tunnetusti väljät sisätilat ovat nyt vieläkin suuremmat. Uusi Octavia on nyt myös turvallisempi ja liitettävyysmahdolli-suuksiltaan monipuolisempi kuin koskaan aiemmin. Kuva: Skoda.

Toinen sukupolvi oli entistäkin käytännöllisempi, ja sen myötä Octaviaan tuli paljon uutta: esimerkiksi suoraruiskutusbensiinimoottorit ja DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteisto.

Octavian kolmatta sukupolvea valmistettiin 2012‒2020, ja sitten marraskuun 11. päivänä 2019 julkisuuteen astui suursuositun Octavian nykyinen neljäs sukupolvi.

Tällä hetkellä Škoda Octavia -malliston moottorivaihtoehdot ovat runsaammat kuin milloinkaan aiemmin.

25 vuotta sitten Škoda Auto otti ikonisen Octavia-mallinimen uudelleen käyttöön. Škoda valmisti vuosina 1959‒1971 samannimistä automallia yli 280 000 kappaletta. Jo tuolloin tarjolla oli myös farmarimalli Octavia Combi. Kuva: Skoda.

Edelleen tarjolla ovat sekä liftback- että Combi-korimalli ja etuveto tai neliveto. Tehokkaiden ja taloudellisten bensiini- ja dieselmoottoreiden ohella mallistossa on useita vaihtoehtoisen voimanlähdetekniikan malleja, esimerkiksi CNG-kaasuhybridi (bio-/maakaasumalli), ladattavat hybridit sekä kevythybridit.

Jo edellisten sukupolvien tunnetusti väljät sisätilat ovat nyt vieläkin suuremmat. Uusi Octavia on nyt myös turvallisempi ja liitettävyysmahdollisuuksiltaan monipuolisempi kuin koskaan aiemmin.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

2 KOMMENTIT

  1. Lainaus tekstistä :

    Ensimmäisen sukupolven Octavioita ehdittiin marraskuuhun 2010 mennessä valmistaa yli 973 000 kappaletta liftbackinä ja yli 472 000 Combi-farmarina.

    Nykyajan toisen sukupolven Škoda Octaviasta tuli vieläkin suositumpi. Sitä tehtiin vuosina 2004‒2013.

    Joku ei nyt täsmää ?

    • Ensimmäistä sukupolvea valmistettiin 1996-2010, mutta toisen sukupolven valmistus alkoi jo 2004.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!