Historian havinaa: ”Mr. Mitsubishi” on tehnyt yli 40-vuoden uran japanilaismerkin parissa

Astara Finlandilla Mitsubishin maahantuonnissa työskentelevä Matti Lepoaho, 63, on tehnyt yli 40 vuoden uran japanilaismerkin parissa. Merkki teki ”Mr. Mitsubishinä” myyntiverkostossa tunnettuun Lepoahoon lähtemättömän vaikutuksen jo vuonna 1977, jolloin hän oli kotiseudullaan Keski-Suomessa kesätöissä autoliikkeessä.

”Liikkeeseen oli tullut Jyväskylässä samaisena vuonna Mitsubishin automyynti. Minulla ei ollut vielä ajokorttia, mutta lähdimme automyyjän kanssa ajelulle uudella Lancer Celestellä. Se oli upea auto, jossa oli mittareita kuin lentokoneessa, mutta paljon hienoja yksityiskohtia! Yksi tällainen oli polttoaineen loppumisen merkkivalo. Kun muissa merkeissä polttoaineen merkkivalo välkkyi miten sattui, Mitsubishissä se syttyi pikkuhiljaa kirkastuen, mikä oli minusta tavattoman hienoa. Myös auton ohjauspyörän korkeussäätö oli siihen aikaan uutta”, Lepoaho kertoo ensikosketuksestaan merkkiin.

Mitsubishi Lancer Celeste .Kuva: Mitsubishi.

Mitsubishin maahantuonti oli alkanut Suomessa 1976. Maahantuonnin palveluksessa Lepoaho aloitti 80-luvun puolivälissä, jolloin merkki eli kultakauttaan.

Lue myös: Päivän automainos: Mitsubishi Colt — Taloudellisen ajon edut ja ärhäkän menon ilot

”Aloitin maahantuonnissa korjaamopäällikkönä vuonna 1985 autoinsinööriksi valmistumiseni jälkeen. 80-luku oli merkille huimaa kasvua. Mallisto laajeni ja etenkin maasturimyynti oli Pajeron myötä merkittävä tekijä. Mitsubishin markkinaosuus oli parhaimmillaan vuonna 1988 yli viisi prosenttia”, muistelee Astara Finlandin Mitsubishi-automyynnin kenttäpäällikkönä nykyään työskentelevä Lepoaho.

Mitsubishi-mallisto vilisi Pajeron ohella menneinä vuosikymmeninä malleja, jotka monet suomalaiset muistavat hyvin. Sellaisia olivat esimerkiksi Colt, Lancer ja Galant. Näistä Colt teki tammikuussa paluun Mitsubishi-mallistoon, kun seitsemännen sukupolven Colt esiteltiin Suomessa.

”Coltin juuret ulottuvat Suomessa 45 vuoden taakse aina vuoteen 1979. Varsinkin ensimmäisen sukupolven Colt oli suosittu. Mallia myytiin vuonna 1983 lähes 2000 kappaletta. Itseltänikin löytyy harrasteautona vuosimallin 1983 Colt sekä Aasian markkinoille suunniteltu, Suomen vanhin Colt vuodelta 1968, joka tuotiin maahan näytekappaleena, kun merkin maahantuonnista neuvoteltiin ensimmäisen kerran 70-luvun alussa. Mielestäni on erittäin hienoa, että Colt palasi alkuperäisellä nimellään Mitsubishi-mallistoon. Se on tärkeä lisä merkille uuden ASX:n rinnalla laajentaen samalla Mitsubishin hybridiautojen tarjontaa”, Lepoaho sanoo.

Lue myös: Päivän automainos: Ensimmäisenä maailmassa — Mitsubishi Colt

Muut Lepoahon harrasteautot ovat vuosimallin 1989 avomallinen Pajero sekä Mitsubishi L200 vuodelta 1988.

Alan huima kehitys

Matti Lepoaho on nähnyt yli 40-vuotisen uransa aikana likimain kaiken suomalaisesta autokaupasta ja sen kehityksestä. Ala on muuttunut siinä missä automallitkin.

”Autokauppa elää nyt historiansa suurinta muutosta. Liikenteen sähköistyminen, kuluttajille räätälöidyt rahoitustarjoukset sekä tuloaan tekevät yksilölliset liikkumispalvelut ovat alan trendejä, jotka määrittävät autoilun tulevaisuutta. Kuluttajan kannalta ehkä mielenkiintoisin kysymys on, mikä voimanlähde soveltuu parhaiten omaan käyttötarpeeseen”, pohtii Lepoaho, joka ajaa siviilissä ladattavalla Eclipse Cross PHEV -mallilla.

Lue myös: Päivän automainos: Mitsubishi — Lancer viidennen kerran luotettavin Saksan teillä

Työ on vienyt vuosikymmenten saatossa Lepoahoa maailmalle, myös päämiehen luokse Japaniin.

”Merkittävien mallien koulutukset tapahtuivat Mitsubishin Okazakin tehtailla Japanissa. Puitteet olivat siellä huikeat. Pääsimme eurooppalaisten kollegojen kanssa tutustumaan muun muussa tehtaan ajorataan. Vierailimme kerran myös Hiroshiman rauhanmuseossa. Se on eri tavalla vaikuttava muisto työmatkoilta.”

Omassa elementissään Lepoaho on kuitenkin asiakasrajapinnassa.

”Tärkein päivittäinen tehtäväni on olla tukemassa jälleenmyyjien myyntiponnisteluja. Erilaisissa tapahtumissa oleminen yhdessä jälleenmyyjien kanssa on erittäin mukavaa. Siellä saa aina suoraa palautetta asiakkailta, mikä on todella tärkeää”, Lepoaho päättää.

Lue myös

Päivän automainos: Mitsubishi Motors tervehtii Sir Edmund Halley´tä

Päivän automainos: Uusi Mitsubishi L-200 4WD turbodiesel — Pajeron sukua

Päivän automainos: Mitsubishi Pajero — Uusi Pajero jatkaa markkinajohtajan pyöränjälkiä

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän