Historian havinaa: Autojen edelläkävijöitä

Suomen Kuvalehti 9 1922.

Jo vuosituhansia ihmiset olivat liikkuneet nelijalkaisisilla. Siirtyminen pyörien päälle oli ratkaiseva askel.

Suomen Kuvalehti julkaisi 1922 jutun nimeltään Autojen edelläkävijöitä.

Artikkelissa on mainittu vuosiluku 1250, jolloin oli keksitty keino liikkua teknisiin ratkaisuihin perustuneilla vaunuilla, jotka kulkivat ilman vetojuhtaa.

Katso tästä muita Historian havinaa -juttuja.

Tarvittiin kuitenkin 500 vuotta, jolloin mekaniikkaan perustuneet vaunut saatiin kulkemaan höyryvoimalla ja vetämään tykin lavettia.

Tätä Nicolas-Joseph Cugnotín keksintöä vuodelta 1769 pidetään yleisesti itsestään liikkumaan kulkevan automobiilin esiasteena.

Teksti: Usko Sipilä

”Autojen edelläkävijöitä

Jo varhaisena keskiaikana yritettiin sellaisten kulkuneuvojen keksimistä, jotka liikkuisivat ilman hevosta. Kuuluisa fransiskaani Roger Bacon (n.v.1250) kertoo vaunuista, jotka ilman vetojuhtaa ”uskomattoman nopeasti” kulkivat, mutta mitään varmempaa tietoa asiasta ei ole. Eräässä vanhassa italialaisessa kuvateoksessa sotataidosta, jonka on laatinut ins. Roberto Valturio, esiintyivät vaunut, joita kuljetti tuulimyllynsiivet (v. 1472). V:na 1479 rakensi Gilles de Dom vaunuja, jotka kulkivat salaperäisen koneiston avulla. Valitettavasti niistä ei ole kuvaa olemassa. V:na 1515 ilmestyneessä puupiirrosteoksessa ”Keisari Maksimilianin riemusaatto”, joka pannaan A. Dürerin tiliin, esiintyy kymmenen vaunua, joita eivät vedä hevoset eikä ihmiset. Nähtävästi on tässä kysymys vain mielikuvituksen tuotteista, joilla ei ole vastaavaisuutta todellisuudessa. Kuvamme originaali tässä on vielä tallella ent. keisarillisissa taidekokoelmissa Wienissä. V:na 1649 rakensi harppiseppä Hans Hautsch Nürnbergissä itsestään käyvät vaunut, joiden koneisto on jäänyt ainaiseksi salaisuudeksi, mutta joka todella on liikkunut ohjauslaitteesta ohjaten. — Todellinen mullistus voimavaunujen historiassa tapahtui vasta v. 1663, jolloin Newton alkoi suunnitella höyryn avulla kulkevaa voimavaunua. Ensimmäinen sellaisen keksijänä mainitaan insin. Cugnot.”

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here