Hämeen taksivalvonnassa havaittiin paljon puutteita!

Hämeen poliisilaitoksen, Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin, Verohallinnon ja Etelä-Suomen aluehallintoviraston (ESAVI) yhteisissä taksiliikenteen valvontaiskuissa havaittiin useita puutteita ajopäiväkirjoissa

Lauantaina 3.12 Hämeen poliisilaitoksen alueella toteutetuissa valvontaiskuissa tarkastettiin yhteensä 69 taksia, joista yhteensä 42:ssä oli huomautettavaa.

Poliisi kirjoitti valvonnan aikana yhteensä 32 sakkoa, lähinnä ajopäiväkirjoissa havaituista puutteista sekä 9 liikennevirhemaksua pääasiassa siitä, että luvanhaltijan nimi tai kuljettajan nimi ei ollut asiakkaan nähtävillä.

Valvonnassa havaittiin seuraavia rikkeitä tai puutteita

  • Kuljettajan nimi ei ollut matkustajan nähtävillä 23
  • Luvanhaltijan nimi ja yhteystiedot eivät olleet matkustajan nähtävillä 12
  • Hintatietojen esittämisessä puutteita 8
  • Taksiliikennöintiin oikeuttavaa asiakirjaa ei ollut esittää 6
  • Ajopäiväkirjaa ei ollut esittää/oli puutteellinen 32

Poliisilla on päävastuu taksiliikenteen valvonnasta

Päijät-Hämeessä tarkastettiin 42 taksia, joista 25:ssä oli huomautettavaa. Poliisi kirjoitti valvonnan aikana 20 sakkoa ja 5 liikennevirhemaksua. Eniten seuraamuksia määrättiin työsuhteisen taksikuljettajan ajopäiväkirjan puutteista. Ajoneuvot olivat hyväkuntoisia, eikä kuljettajien ajokunnossa ollut moitittavaa.

− Valvonnassa havaittujen rikkeiden kokonaismäärä luvanvaraisessa liikenteessä on aivan liian suuri, toteaa ylikonstaapeli Petri Molander.

Taksialan tehovalvonta paljasti miljoonien verovilpit!

Kanta-Hämeessä tarkastettiin 27 taksia, joista 17:ssä tapauksessa määrättiin seuraamuksia.

Poliisi kirjoitti valvonnan aikana 12 sakkoa, 4 liikennevirhemaksua sekä yhden kirjallisen huomautuksen. Eniten seuraamuksia määrättiin työsuhteisen taksikuljettajan ajopäiväkirjan puutteista. Kahdella taksinkuljettajalla oli vanhentunut taksinkuljettajan ajolupa.

− Puutteita oli yllättävän paljon, toteaa Kanta-Hämeen valvonnasta vastannut ylikonstaapeli Jarno Alarotu. Ajoneuvojen kunnossa ei ollut huomautettavaa, ajoneuvot olivat poikkeuksetta uudehkoja ja hyväkuntoisia. Päihtymysepäilyjä ei tavattu.

Taksissa on oltava matkustajan nähtävillä luvanhaltijan nimi- ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi.

− Noin joka kolmannesta valvonnassa tarkastetusta taksista puuttuivat joko luvanhaltijan nimi- ja yhteystiedot tai kuljettajan nimitiedot tai kummatkin. Toivomme taksinkuljettajien ja taksiyrittäjien kiinnittävän mainittujen tietojen esilläpitoon enemmän huomiota, kertoo Liikenne- ja viestintäviraston asiantuntija Tiina-Liisa Ruotsalainen.

− Taksiliikennettä harjoitettaessa ajoneuvossa tulee olla mukana myös taksiliikennöintiin oikeuttava asiakirja tai sen jäljennös. Asiakirja voidaan esittää pyydettäessä tarkastusviranomaiselle paperilla tai sähköisesti, joten edellytys on vaivattomasti täytettävissä, kertoo Ruotsalainen.

Valvontatapahtumassa tavattiin itsenäisiä yrittäjiä sekä työsuhteessa olevia työntekijöitä. Ajopäiväkirjaa ei ollut pitänyt 32 kuljettajaa. Ajopäiväkirjan pitämistä edellytetään työsuhteisilta kuljettajilta.

Taksivalvontaiskut ovat kehittäneet viranomaisyhteistyötä ja tiedonvaihdolla on saatu esimerkiksi lisää konkreettisia valvontakohteita työsuojeluviranomaiselle. Tarkastustoimintaa taksialan työnantajiin jatketaan valvontaiskuissa saatujen ja analysoitujen tietojen perusteella 2023.

Kouvolan taksiliikenteen valvonnassa puutteita lähinnä ajopäiväkirjoissa

Myös Tampereella ja Jyväskylässä puutteita taksiliikenteessä

 

// Tilaa tästä Autotodayn uutiskirje //

 

 

 

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here