Fordin yli 70 miljoonan euron investointi tuo "maailman kaikki säät" yhden katon alle


21.5.2018 12.35 

Fordin uusi huippumoderni ympäristötestikeskus tuo maailman kaikki säät yhden katon alle.

Näin insinöörien on mahdollista testata tulevat automallit – pienestä KA+ -mallista suurimpaan kaksitonniseen Ford Transitiin – kaikkein vaativimmissa olosuhteissa haluamassaan säässä, mihin aikaan päivästä tahansa, todetaan Fordin tiedotteessa.

Alppien korkein huippu Mont Blanc, ajoneuvon ja tuulen nopeudet jopa 250 km/h asti, lumi, häikäisevä auringonpaiste ja sade – nämä olosuhteet ovat muiden muuassa vain yhden napin painalluksen päässä Euroopan kehittyneimmässä autoteollisuuden ympäristötestikeskuksessa, tiedotteessa todetaan.

Insinöörit voivat nyt viedä autot matkalle maailman ympäri aina Saharan hiekka-aavikon kuumuudesta Siperian arktiseen kylmyyteen ja Costa Rican erittäin kosteaan ilmaan jalkapallokentän kokoisella alueella.

Miinus 40 asteesta plus 55 asteeseen

70 miljoonan euron investoinnin ansiosta testikeskus voi tarjota autoteollisuuden ensimmäisen tuulitunnelin, joka voi simuloida olosuhteita 5 200 metrin korkeudessa, eli yhtä korkealla kuin Mount Everestin pohjoinen perusleiri.

Se on Fordin  mukaan myös ensimmäinen laitos, jossa näin monta erilaista sääolosuhdetta voidaan simuloida saman katon alla.

Rakennuksen kaksi huonetta voi jäähdyttää jopa -40 celsiusasteeseen ja lämmittää 55 celsiusasteen lämpötilaan, ja lisäksi laitoksessa voidaan muodostaa 95 prosentin ilmankosteus.

Nämä ääriolosuhteet tekevät Kölnissä Saksassa sijaitsevasta Fordin John Andrews Product Development Centeristä kuumimman, kylmimmän ja kosteimman paikan Euroopassa sekä Länsi-Euroopan korkeimman pisteen.

Testikeskus on nyt täysin toiminnassa, ja insinöörit voivat työskennellä siellä jopa kymmenen auton kanssa yhtäaikaisesti. 

Kolme tuulitunnelia

Kaikki Fordin ajoneuvot testataan laitoksessa, jossa on kolme tuulitunnelia, korkean paikan laboratorio mukaan lukien, ja neljä testihuonetta, joiden lämpötilaa kontrolloidaan. Näistä yhtä käytetään ilmankosteustestaukseen.

Tuulitunnelia 1 käytetään kuuma- ja kylmätestaukseen. Tunnelissa on 28 spottivaloa, joissa on 4 000 watin polttimot. Nämä auttavat simuloimaan voimakkaita auringonsäteitä, minkä ansiosta insinöörit voivat tarkistaa, kuinka nopeasti matkustamon voi viilentää.

Tässä tunnelissa voidaan myös arvioida, miten eri ajonopeudet, lämpötila ja ilmankosteustaso vaikuttavat lämmityksen ja ilmastoinnin äänenvoimakkuuteen auton sisätilassa.

Tuulitunnelia 2 käytetään myös kuuma- ja kylmätestaukseen. Tässä tunnelissa insinöörit voivat luoda lumi- ja sadeolosuhteet ja tarkkailla niiden vaikutusta näkyvyyteen, moottorin käynnistykseen ja matkustamon lämpenemisnopeuteen.

Tuulitunneli 3 on korkeuslaboratorio, jossa insinöörit voivat testata autoja jopa 120 km/h tuulennopeudessa ja 5 200 metrin korkeudessa.

Korkean paikan kylmäkäynnistykset ja kestävyystestit takaavat, etteivät auton nesteet riko putkia korkean paineen alla.

Maailmanlaajuisesti yli puolet Fordin autoista myydään alueille, joiden tiet ovat yli 1 000 metrin korkeudessa.

Sähkö uudistuvista lähteistä

Laitos vaatii kaikkiaan 11 megawattia sähköä, mikä vastaa pienen 2 400 asuakkaan kunnan sähköntarvetta.

Käytettävä sähkö tulee täysin uudistuvista ja ympäristöystävällisistä lähteistä. RheinEnergien tuottama sähkö on peräisin sertifioiduista lähteistä Skandinaviasta ja kattaa täysin Fordin laitoksen sähkönsaantitarpeen.

Uraauurtava testikeskus on lisäys Fordin testilaitoksiin, joihin kuuluu myös Lommelin testirata Belgiassa.

Siellä sijaitsee testirata, jossa testataan ajo-ominaisuuksia kuoppaisella tiellä, sivutuulessa sekä reiteillä, joissa on suolavettä ja mutaa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here