Ford Ranger Raptor saapuu Eurooppaan

22.8.2018 16.20

Ford on vahvistanut, että vahvin ja suorituskykyisin versio Ford Ranger -avolavasta, uusi Ranger Raptor, rynnistää nyt Eurooppaan. Tämä uutuus esiteltiin Saksan Kölnissä pidettävillä pelialan Gamescom-messuilla.

Ford Performancen kehittämä Ranger Raptor tulee myyntiin Euroopassa vuoden 2019 puolivälissä.

Sen 2,0-litraisen EcoBlue-kaksoisturbodieselmoottorin teho on 213 hevosvoimaa ja vääntö 500 Nm. Vaihteistona on Fordin uusikymmenportainen automaattivaihteisto.

Ranger Raptor tähdittää myöhemmin tänä vuonna uutta Forza Horizon 4 -ajosimulaattoria. 

Esitellessään Ford Ranger Raptorin Gamescomissa Fordista tuli maailman ensimmäinen autonvalmistaja, joka on lanseerannut uuden autonsa Euroopan suurimmassa pelialan tapahtumassa.

Maastoajoon suurilla nopeuksilla

Fordin mukaan Raptorin jousitus on suunniteltu erityisesti rankkoihin maasto-olosuhteisiin, joissa ajetaan suurilla ajonopeuksilla.

Position Sensitive Damping -toiminnolla varustetut Fox Racing Shox -iskunvaimentimet vaimentavat Fordin tiedotteen mukaan äärimmäisissä olosuhteissa erittäin tehokkaasti. Tavallisessa maantieajossa vaimennus on puolestaan maltillista.

Erittäin suorituskykyisiä, 46,6 mm:n männillä varustettuja iskunvaimentimia tukevat alumiiniset tukivarret jakorotetut iskunvaimentimen yläkiinnityspisteet edessä. 

Mittojen mukaan tehdyssä uudessa takaiskunvaimennuksen coilover-jousitetussa taka-akselissa on integroitu Watt-tuenta, jonka ansiosta akseli pääsee liikkumaan ylös ja alas sivuttaisliikkeen jäädessä minimaaliseksi. 

Jarrutus tapahtuu kaksimäntäisillä etujarrusatuloilla: 332 mm x 32 mm jäähdytetyt jarrulevyt edessä ja 332 mm x 24 mm jäähdytetyt jarrulevyt takana.

Ranger Raptorin pohja on suojattu maastoajossa kohdattavien esteiden varalta. Raptorissa on uusi 2,3 mm paksuinen erikoislujasta teräksestä valmistettu pohjapanssari Rangerissa vakiona olevan moottorin ja vaihteiston suojan lisäksi.

Uusi Ranger Raptor julkistetaan Ford Performance Blue -värisenä Dyno Grey -korostuksin.

Uusi jäähdyttimen säleikkö hallitsee ksenonajovalojen ja kehikkoasenteisen etupuskurirakenteen välistä tilaa. Etupuskuriin kuuluvat myös led-sumuvalot sekä toiminnalliset ilmaverhokanavat, jotka parantavat ilman virtausta korin ympärillä.

Komposiitista valmistetut etulokasuojat on suunniteltu vaimentamaan maastoajon aiheuttamat tönäisyt ja iskut. Ne mahdollistavat myös pidemmän pyöräntuennan ja jättävät tilaa suurille renkaille. Sivulla olevat astinlaudat on suunniteltu erityisesti torjumaan auton taka-osaan kohdistuvat kiveniskemät ja niissä on tyhjennysaukot hiekalle, mudalle ja lumelle.

Ford Performancen DNA on läsnä koko sisätilassa. Tuetut istuimet on suunniteltu erityisesti suurilla nopeuksilla tapahtuvaan maastoajoon. Kaikissa istuimissa on siniset tikkaukset ja nahkakorostukset.

Ohjauspyörässä on keskitysmerkintä, joka auttaa kuljettajaa havainnoimaan renkaiden asentoa maastoajossa. Ohjauspyörän kohokuvioitu Raptor-logo on piste i:n päälle.

Kuusi eri ajotilaa

Ranger Raptorissa kuljettaja voi valita parhaan kuudesta eri maasto-olosuhteisiin ja tilanteisiin sopivasta Terrain Management System -tilasta:

  • Normal-ajotila – painottaa mukavuutta, taloudellista polttoaineen kulutusta ja ajettavuutta
  • Sport-ajotila – urheilulliseen maantieajoon
  • Grass/Gravel/Snow-ajotila – innoittaa turvalliseen ja varmaan maastoajoon liukkaissa ja epätasaisissa olosuhteissa, kuten ruoholla, soralla ja lumella
  • Mud/Sand-ajotila – asettaa auton luiston ja liikemäärän toimimaan optimaalisesti painuvilla ja muuntuvilla pinnoilla, kutenhiekalla jamudalla
  • Rock-ajotila – erityisesti hitaaseen ajoon kivisessä maastossa, jossa auton vaivaton hallinta on keskeistä
  • Baja-ajotila – virittää auton suorituskyvyn vauhdikkaaseen maastoajoon

Ranger Raptorin tehokkaan 2,0-litran EcoBlue kaksoisturbomoottorin kaksi turboahdinta tekee työtä vuorotellen alemmilla moottorin kierrosluvuilla, jolloin vääntö ja reagointikyky tehostuvat. Korkeammilla kierrosluvuilla suurempi matalapaineturboahdin tuottaa huipputehon.

Ranger Raptorin kymmenportainen automaattivaihteisto on käytössä myös F-150 Raptorissa. Kestävyydeltään ja painoltaan optimoitu vaihteisto on valmistettu korkealujuuksisesta teräksestä, alumiiniseoksesta ja komposiiteista.

Laaja välityssuhde parantaa Fordin mukaan kiihtyvyyttä ja reagointikykyä sekä vähentää polttoaineen kulutusta. Reaaliaikaisen adaptiivisen vaihteen vaihtamisen ansiosta oikea vaihde valitaan aina oikeaan aikaan. 

Vaihteiston kalibrointi sisältää myös Live in Drive -toiminnon, jolloin vaihteet voidaan aina haluttaessa vaihtaa manuaalisesti vaihtopainikkeilla.

Raptorissa on kaatumiseneston sisältävä Fordin ajonvakautus ja sähköinen ajonvakautus, perävaunun vakautusjärjestelmä, mäkilähtöapu, alamäkihidastin ja kuormantunnistusjärjestelmä.

Navigaattori osaa opastaa samaa reittiä takaisin

Fordin Sync 3 ‑tietoviihdejärjestelmällä kuljettaja voi ohjata äänentoistoa, navigointilaitetta ja järjestelmään liitettyjä älypuhelimia äänikomennoilla. Järjestelmä on yhteensopiva Apple CarPlayn ja Android Auton kanssa ja sisältää Sync AppLinkin, jonka avullavoi hallita älypuhelinsovelluksia ääniohjauksella.

Järjestelmän kahdeksan tuuman värikosketusnäyttöä voi ohjata nipistys- ja pyyhkäisyliikkeillä. Järjestelmä sisältää satelliittinavigointitekniikan, joka on omiaan ajettaessa maastossa syrjäisissä paikoissa. 

Mukana on navigointipolkuominaisuus, jonka avulla voi palata takaisin jo kuljettua reittiä tuntemattomilla alueilla liikuttaessa. FordPass Connect -modeemitekniikan ansiosta yhteydet toimivat aina tien päällä, luvataan tiedotteessa.

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here