Euroopassa sähköautojen kysynnän kasvu on hidastunut

EU:ssa henkilöautojen ensirekisteröinnit kasvoivat tammi-kesäkuussa noin 4,5 prosenttia viime vuoteen nähden, selviää eurooppalaisten autonvalmistajien yhdistyksen ACEAn kokoamista tilastoista.

Pohjoismaista vain Tanskassa ensirekisteröinnit olivat kasvussa viime vuoteen nähden. Suomen lisäksi automarkkina on supistunut muun muassa Islannissa, Baltian maissa, Ruotsissa, Norjassa ja Hollannissa.

Uusien autojen kysynnän vähenemisen taustalla on korkea korkotaso sekä talouden hidas kasvu ja osassa EU-maista vallitseva maltillinen taantuma.

EU-alueella rekisteröitiin tammi-kesäkuussa vain noin 1,3 prosenttia enemmän sähköautoja kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana. Jos mukaan lasketaan myös EFTA-maat Norja, Iso-Britannia, Islanti ja Sveitsi, kasvua oli 1,9 prosenttia.

”Pohjoismaat ja Benelux-maat ovat edelleen ladattavien autojen rekisteröintiosuutta tarkasteltaessa Euroopan nopeimmin sähköistyviä maita. Vaikka Suomessa sähköautojen osuus on edelleen verrattain korkea, täyssähköautojen rekisteröinnit ovat vähentyneet noin 30 prosentilla viime vuoden alkupuolikkaaseen verrattuna. Sähköistymisen kasvun odotetaan kääntyvän ripeämpään kasvuun uudelleen jo ensi vuonna”, kertoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ja -teollisuus ry:stä.

Sähköautojen rekisteröinnit ovat kasvaneet suurista automarkkinoista Ranskassa, Iso-Britanniassa, Italiassa, Espanjassa ja Puolassa. Näistä maista Ranskassa, Italiassa, Espanjassa ja Puolassa sähköautojen hankintaa tuetaan autojen hintaa alentavilla hankintakannusteilla. Pohjoismaista täyssähköautojen rekisteröinnit ovat tänä vuonna olleet kasvussa vain Tanskassa.

”Suomessa sähköautomarkkinaa kannattelee erityisesti täyssähköisten työsuhdeautojen verokannuste, joka jatkuu vuoden 2029 loppuun asti. Tänä vuonna rekisteröidyistä työsuhdeautoista noin 40 prosenttia on ollut täyssähköautoja. Yritysautojen merkitys autokannan uudistamisessa korostuu erityisesti talouden taantumassa, kun kotitalouksien autohankinnat vähenevät”, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Autoalan Keskusliitosta.”

Lue tästä muita juttuja sähköautoilusta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän