Ajaessa tärkeintä on tietysti sekä oma että muiden liikenteessä olevien turvallisuus. Vaaratilanteiden välttämiseksi taidoistaan epävarman kuskin kannattaa valita ajo-ominaisuuksiltaan ja käsiteltävyydeltään helpon auton, todetaan Kamuxin tiedotteessa.
– Pieni auto on hyvä vaihtoehto tähän tarkoitukseen. Pienten autojen herkut ovat jo niin yleisiä, että käsiteltävyys ja ajo-ominaisuudet alkavat olla isojen autojen luokkaa. Pitkälle pääsee jo sillä, että autosta löytyy pysäköintitutkat eteen ja taakse sekä navigointijärjestelmä. Navigointi ohjaa kätevästi kohteeseen ja tutkat auttavat auton parkkeeraamisessa, vaikka väli olisi ahdas, sanoo Kamux Olarin myymälävastaava Juuso Puonti.
Puontin mukaan automaattivaihteinen auto on oikea valinta, jos ajaa paljon ruuhka-aikoina, jolloin kaasutusta ja jarrutusta on paljon.
– Automaattivaihteistoa ei käytännössä tunarikaan saa rikki, Puonti toteaa.
Jos liikenteen ennakointi ei tule selkäytimestä, kannattaa panostaa hyvään hätäjarrutusjärjestelmään.
– Hätäjarrutusjärjestelmä tulee pakolliseksi uusiin autoihin, koska sen ansiosta peräänajot ja jalankulkijaonnettomuudet ovat tutkitusti vähentyneet noin 40 prosentilla, Puonti tähdentää.
Siltä varalta, että kolahtaa, turvavöiden- ja tyynyjen sekä auton korirakenteen on hyvä olla laadukkaat.
Muista myös nämä
- Peltien oikominen on pitkälti saman hintaista automerkistä riippumatta. Lommojen oikaisu on helpointa silloin, kun jäljet ovat kahden euron kolikon kokoisia ja sijaitsevat sellaisessa paikassa, jossa peltiin päästään käsiksi takapuolelta.
- Jos katukivetykseen törmääminen vaurioittaa rengasta tai vannetta, kuljettaja havaitsee tämän hyvinkin nopeasti. Ratti alkaa täristä, jolloin vanne tai rengas on epätasapainossa ja vaatii joko painojen laiton vanteeseen tai renkaan, vanteen tai pahimmassa tapauksessa molempien vaihdon. Rengasliikkeet auttavat määrittämään kuinka suuresta ongelmasta on kyse.
- Ajovalojen valinnassa huonon kuskin kannattaa kallistua led-valojen puoleen, sillä ne valaisevat hämärällä todella hyvin. Led-valojen valoteho ja kirkkaus on huomattavasti parempi kuin halogen- ja xenon-valoissa.
- Kuljettajan havainnointikykyä parantaa myös se, ettei talvipakkasilla tarvitse tihrustaa jäätyneen tuulilasin läpi. Paras vaihtoehto on lämmitetty tuulilasi, joka säästää aikaa lasin skrabaamisessa ja takaa epävarmalle kuljettajalle hyvän näkyvyyden liikenteessä.