Ensimmäisistä rengaspainetunnistimista loppuvat pian akut — autoilijoille tiedossa kuluja

Rengaspaineita valvovien TPMS-tunnistimien akut kestävät noin viisi vuotta. Koska tunnistimet ovat tulleet käyttöön loppuvuonna 2014, ensimmäisissä tunnistimissa alkavat akut olla nyt loppumassa.

Tämä tietää monelle autonomistajalle kuluja, sillä akun loppuessa tunnistimet on uusittava.

– Jos kesärenkaissa oleva tpms-tunnistin on lakannut toimimasta, se tulee ilmi kevään renkaanvaihdon yhteydessä. Kun tunnistimien akku loppuu, on hankittava uudet tunnistimet, sillä niiden akkua ei pysty vaihtamaan, kertoo Vianorin tuotepäällikkö Marika Päiväniemi.

Renkaiden paineenvalvonnassa käytettävä tpms-järjestelmä on pakollinen kaikissa marraskuun 2012 jälkeen tyyppihyväksytyissä ja marraskuun 2014 jälkeen myydyissä uusissa autoissa.

– Jos akun kesto mietityttää, kannattaa kysyä apua rengasliikkeestä. Rengasliikkeillä on diagnostiikkatyökalut, joilla pysytään tarkistamaan, onko tunnistimien virta vähissä. Niissä osataan myös neuvoa, millaiset tunnistimet kannattaa hankkia. Tunnistimien hinta ja laatu vaihtelevat, ja hintahaitari on tällä hetkellä noin 35–65 euroa kappale, Päiväniemi sanoo.

Oikeilla rengaspaineilla turvallisempaa ajoa ja matalampi polttoaineenkulutus

Rengaspaineiden seurannan tarkoitus on lisätä ajoturvallisuutta sekä vähentää polttoaineenkulutusta ja renkaiden epätasaista kulumista. Järjestelmä ilmoittaa kuljettajalle, jos renkaan paine laskee liikaa, jolloin kuljettaja voi pysähtyä ajoissa ennen mahdollista vaaratilannetta.

Auton tpms-järjestelmä voi olla joko aktiivinen, jolloin jokaisen renkaan sisällä on välitöntä tietoa ajoneuvolle lähettävät erilliset tunnistimet, tai passiivinen, jolloin tunnistimia ei ole vaan paineiden valvonta perustuu auton abs-järjestelmän tulkintaan renkaan pyörimisnopeuden muutoksesta. Päätöksen käytettävästä järjestelmästä tekevät autonvalmistajat.

– Aktiivinen järjestelmä on mm. BMW-, Mercedes-Benz- ja Toyota-merkkisissä autoissa sekä myös lähes kaikissa seuraavien merkkien automalleissa: Kia, Ford, Hyundai, Nissan ja Opel. Passiivinen järjestelmä on esim. Audi-, Seat-, Skoda- ja Volkswagen-merkkisissä autoissa, kertoo Marika Päiväniemi.

Yli 60 prosenttia suomalaista tarkistaa rengaspaineet liian harvoin

Oli autossa tpms-seuranta tai ei, rengaspaineet kannattaa tarkistaa vähintään kerran kuussa ja silloin, kun auton kuormitus muuttuu merkittävästi. Nokian Renkaiden teettämän tutkimuksen mukaan kuitenkin vain 36 prosenttia suomalaisista tekee tarkistuksen tarpeeksi usein.

Auton ohjekirjassa ilmoitetaan yleensä kaksi painesuositusta, normaalikuormalle ja täydelle kuormalle. Liian alhaiset tai korkeat rengaspaineet huonontavat auton ohjattavuutta ja hallittavuutta. Myös renkaiden pito heikkenee ja jarrutusmatkat kasvavat. Siten myös onnettomuusriski kohoaa.

Jotta paineiden mittaustulos olisi luotettava, rengaspaineet tulee mitata kylmistä renkaista. Paineiden tarkistusta ei siis pidä tehdä heti ajon jälkeen tai silloin, kun renkaat ovat olleet auringossa tai muuten korkeassa lämpötilassa.

Mitä tehdä, jos tpms-valo palaa renkaanvaihdon jälkeen?

Renkaanvaihdon jälkeen tpms-varoitusvalo saattaa jäädä palamaan. Valtaosa uusista autoista kuitenkin tunnistaa uudet tpms-tunnistimet itse, ja keskusyksikkö nollaa automaattisesti virhetilanteen noin 15-20 minuutin ajon jälkeen.

Jotkin automallit, joissa on aktiiviset tpms-tunnistimet, vaativat järjestelmän uudelleenasetuksen renkaanvaihdon jälkeen joko diagnostiikkatyökalulla tai ajotietokoneen kautta.

Katso tästä muita juttuja rengaspaineista.

Tällöin on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen, jotta painevahtijärjestelmä varmasti toimii. Myös monet epäsuoraa tpms-järjestelmää käyttävät automallit vaativat järjestelmän nollauksen renkaanvaihdon jälkeen. Lisätietoa ja ohjeet järjestelmän nollaukseen löytyvät auton ohjekirjasta.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

3 KOMMENTIT

  1. Tästä on saatu rahastusautomaatti anturivalmistajille. Itse en ole huomannut mitään hyötyä antureista. Paremminkin ongelmia, koska automyyjät jättävät monesti ohjelmoimatta talvirenkaat sisään. Sitten saat olla luukulla niitä ihmettelemässä välillä moneenkin kertaan riippuen automerkistä. Enemmän haittaa kuin hyötyä.

    Asia on erikseen niissä autoissa, joissa on hoidettu ilman patteri/akku -tekniikkaa paineen valvonta.

  2. Meillä oli aikaisemmin Mazda 3 ja siinä oli kojelaudan alareunassa nappula sitä varten että itse sai ”nollattua” sen varoitusvalon ”hevosenkengän” rengaspaineiden tarkistuksen jälkeen. Nykyinen auto on Nissan Juke ja siinäkin on se nappula en nyt muista missä kohtaa kojelaudassa, mutta löytyy ainakin ohjekirjaa lukemalla. Kalliiksihan se tulee uusia kaikkia ”turhia härpäkkeitä” näihin uudempiin autoihin, tiedä onko ne kaikki edes tarpeellisiakaan jos itse viitsii vähänkään huolehtia autostaan.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän