Älykäs rengasvalvontajärjestelmä havaitsee rengasvauriot reaaliajassa

Renkaiden ja muiden kumituotteiden valmistaja Bridgestone kehittää yhteistyössä Microsoftin kanssa maailman ensimmäistä valvontajärjestelmää, joka havaitsee rengasvauriot reaaliajassa, todetaan Bridgestonin tiedotteessa.

Kyse on vakavasta asiasta, sillä noin 30 prosenttia kaikista teknisten vikojen aiheuttamista auto-onnettomuuksista johtuu rengasvaurioista *.

Puuttuva palanen rengasongelmien seuraamisessa

Rengasongelmien syyt voidaan jakaa neljään ryhmään: väärä rengaspaine, renkaan väsyminen, epätasainen kuluminen ja katukiveysten, kuoppien tai tiellä olevien esineiden aiheuttamat vauriot.

Vuonna 2012 ja sen jälkeen valmistuneissa autoissa pakollinen rengaspaineen valvontajärjestelmä (TPMS) auttaa ehkäisemään alhaisesta rengaspaineesta johtuvat ongelmat. Säännöllisellä huollolla ja vaihtamalla renkaat ajoissa uusiin estetään renkaiden liiallinen kuluminen ja väsyminen.

Rengasvaurioiden varalle ei kuitenkaan ole ollut turvajärjestelmää, ja se on Bridgestonen mukaan iso puute turvallisuuden kannalta, sillä rengasvaurioita voi sattua milloin tahansa eikä niitä usein voi havaita ilman tarkkaa manuaalista tarkastusta.

Vaurioituneet renkaat voivat aiheuttaa kolareita. Ne voivat lisäksi aiheuttaa vaurioita muualla autossa, kuten vanteissa, ja johtaa siten mahdollisesti vaaratilanteisiin.

Nyt tämä puute on Bridgestonen tiedotteen mukaan korjattu.

Bridgestonen rengasvaurioiden valvontajärjestelmä tuottaa reaaliaikaista tietoa vaurioista. Se hyödyntää MCVP:n pilveä sekä renkaisiin jo asennetuista antureista saatavaa dataa ja käyttää algoritmeja renkaan pintaan ja runkoon kohdistuvien vaurioiden havaitsemiseksi.

Kuljettaja saa tällöin heti tiedon uhkaavasta vaarasta ja voi ryhtyä tilanteen vaatimiin toimenpiteisiin. Markkinoilla ei tällä hetkellä ole Bridgestonen mukaan muita vastaavia valvontajärjestelmiä. Muut vaihtoehdot edellyttäisivät uusien laitteiden asentamista.

Järjestelmä ilmoittaa myös vauriopaikan

Tällä rengasvaurioiden valvontajärjestelmällä on muitakin arvokkaita käyttökohteita. Järjestelmä ymmärtää paitsi milloin vaurio on syntynyt myös missä se on syntynyt.

Näin saadaan kattavampi kuva tieolosuhteista ja -infrastruktuurista, ja tiedot kuopista ja muista vaaratekijöistä voidaan välittää teiden kunnossapidosta vastaaville tahoille.

Myös tulevaisuuden itseohjautuvat autot voivat hyötyä järjestelmästä ajoneuvojen välittäessä tiedon paikallisista vaaranpaikoista muille lähistöllä liikkuville sekä pilvessä oleviin datavarastoihin.

Tällä hetkellä Bridgestonen uusi rengasvaurioiden valvontajärjestelmä on saatavilla kaikille kuljetusyrityksille ja OEM-valmistajille, jotka käyttävät MCVP:tä.

Kumppanuus Microsoftin kanssa antaa Bridgestonelle myös mahdollisuuden kehittää ratkaisuaan edelleen eri puolilla maailmaa toimivien kuljetusyritysten ja keskeisten OEM-kumppaneiden vaatimusten mukaisesti.

Liikkuvuuden tulevaisuutta muokkaava digikumppanuus

MCVP tarjoaa yhden yhtenäisen, pilveen liitetyn, erilaisia digitaalisia palveluita yhdistävän alustan, jonka päälle voidaan rakentaa asiakasrajapintaratkaisuja, kuten ajoneuvon tietoviihdejärjestelmä, edistyksellinen navigointijärjestelmä, autonominen ajojärjestelmä, telematiikka ja ennustepalvelut sekä OTA (over-the-air) -päivitykset.

Microsoft Azure ‑pilvipalveluun perustuvana se skaalautuu kaikkiin tarpeisiin ja on maailmanlaajuisesti yritysten käytettävissä.

Katso tästä muita juttuja Bridgestonesta.

MCVP tarjoaa Bridgestonelle digitaalisen infrastruktuurin, joka nopeuttaa sen verkkoyhteyksillä varustettujen liikkuvuusratkaisujen toimittamista ja tuo sen käyttöön useita Microsoft Azure ‑pilven, tekoälyn ja IoT:n mahdollistamia ratkaisuja.

Yhteistyö Bridgestonen kanssa auttaa Microsoftia puolestaan kasvattamaan kumppaniekosysteemiään ja mahdollistaa MCVP:n asiakkaille näiden kumppanien ratkaisujen integroinnin omaan valikoimaansa.

* Ison-Britannian liikenneministeriön tilastot (2018) ”Contributory factors in reported accidents by severity, Great Britain, 2018”

 

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän