Näin rata-autoilija voi saada tarkkaa tietoa renkaiden ilmanpaineista

Michelin toi vuonna 2018 markkinoille älypuhelinsovellukseen yhdistetyn ratarenkaan urheilullisen ajon harrastajille.

Rengaspaineella on suuri vaikutus kierrosaikaan: muutaman kierroksen jälkeen renkaiden paine alkaa kohota lämpenemisen seurauksena.

Muutos on kiinni monesta tekijästä, radan ominaisuuksista, autosta ja ajotavasta.

Virheellinen rengaspaine voi merkittävästi alentaa auton suorituskykyä ja lisätä renkaan kulumista.

Millainen rengaspaine olisi ihanteellinen?

Olisi hienoa, jos jokaisella kuljettajalla olisi ratapäivillä apunaan rengasteknikko säätämässä ihanteelliset rengaspaineet.

Tähän tuo apua Michelin Track Connect -sovellus. Renkaisiin kytketty sovellus auttaa kuljettajaa antamalla yksilöidyt ohjeet rengaspaineista.

Ennen radalle lähtöä

Michelin Track Connect suosittelee auton renkaisiin ja ajo-olosuhteisiin (kuiva, kostea tai märkä rata) parhaiten sopivan rengaspaineen.

Rata-ajon aikana

Michelin Track Connect tuottaa kuljettajalle reaaliaikaista tietoa auton renkaiden paineesta ja lämpötilasta.

Jokaisen renkaan sisällä oleva anturi mittaa tarkasti sen paineen ja lämpötilan ja analysoi kaikki muutokset ajon aikana.

Älypuhelimeen asennettu sovellus muuntaa anturin lähettämät tiedot kuljettajalle helposti tulkittavaan muotoon ja antaa ohjeet rengaspaineiden optimaalista kalibrointia varten.

Michelin Track Connect voi esimerkiksi kertoa, toimivatko renkaat optimaalisella suoristuskyvyllä niissä ajo-olosuhteissa, jotka kuljettaja on sovellukseen määritellyt (kuiva, kostea tai märkä rata). Kuljettaja näkee myös, käyttäytyykö auto siten kuin sen etu- ja takarenkaiden paineenmuutoksien analyysin perusteella pitäisi (yli- tai aliohjautuvuus).

Ennen lähtöä uusille ratakierroksille Michelin Track Connect määrittää saamiensa tietojen perusteella oikeat paineet ja suosittaa sen perusteella, miten rengaspaineita tulisi säätää.

Yksityiskohtaisempaa analyysia varten sovellus tallentaa kaiken datan, joten kuljettaja voi tutkia auton ja renkaiden suorituskykyä kahden radalla käynnin välissä.

Intensiivisessä rata-ajossa auton jarrut ovat kovan rasituksen alaisina, mikä voi aiheuttaa vanteiden kuumenemisen. Jos rengaspaine mitataan venttiilistä, kuumat vanteet voivat vääristää painelukemia.

Tämän ongelman välttämiseksi Michelin Track Connect -anturi on sijoitettu renkaan sisälle siten, että se rekisteröi luotettavasti renkaan todellisen lämpötilan. Anturin sijainti renkaassa on suojattu patentilla.

Kussakin renkaassa oleva anturi lähettää tietoa autossa olevaan vastaanottimeen. Vastaanottimesta tieto välittyy kuljettajan älypuhelimeen asennettuun sovellukseen.

Ajon jälkeen

Alkuvuoden 2019 aikana Michelin Track Connect on saanut uusia, täydentäviä toimintoja. Ne perustuvat palautteeseen, jota saatiin Yhdysvalloissa, Euroopassa ja Kiinassa tehdyissä koeajoissa. Michelin Track Connectissa on nyt neljä uutta asetusta:

  • Warm-up mode
  • Manometer mode
  • Team mode
  • Sharing mode

Warm-up -tilassa kuljettaja voi ennakoida renkaiden lämpötilan nousun säätäessään rengaspaineen ennen radalle lähtöä.

Manometer– eli painemittaritilassa älypuhelin näyttää oikea-aikaiset ohjeet kaikkien neljän renkaan paineen säätämistä varten. Tämä on mahdollista, koska renkaiden anturit ovat viiveettömässä yhteydessä sovellukseen, eikä erillistä painemittaria siis tarvita.

Team ja Sharing -tilassa kuljettaja voi luoda suljetun ryhmän esimerkiksi tiiminsä tai omien ystäviensä kanssa ja halutessaan jakaa ajosuorituksensa ja tuloksensa sosiaalisessa mediassa.

Michelin Track Connect älypuhelinsovellus on yhteensopiva Michelin Pilot Sport Cup2 Connect -renkaiden kanssa. Vuoden 2019 aikana renkaasta tulee kaikkiaan 16 kokoa pohjoismaisille markkinoille. Näistä 11 kokoa on jo nyt saatavilla valtuutetuilta jälleenmyyjiltä Suomessa.

Lisää tietoa Michelin Track Connectista.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän