Ensimmäinen täyssähköinen Cupra on testattu -30 asteessa

Talviset olosuhteet vain muutama kilometri pohjoiselta napapiiriltä. Täysin valkoista, paikassa, jossa paikallisilla on noin 200 sanaa kuvailemaan lunta eri olomuodoissa ja jossa lämpötila laskee alle -30, sijaitsee kuuden neliökilometrin rata-alue järven jäällä.

Kuva: Cupra.

Cupran insinöörit ovat viettäneet kaksi talvea näissä arktisissa olosuhteissa testaten autoa, käyttäen huipputeknologiaa kehittääkseen Cupra Bornin korkeimmalle tasolle. Nyt viimeisissä testeissä ennen auton lanseerausta insinöörit puskevat brändin ensimmäisen täyssähköisen mallin kokeilemaan rajojaan vaikeissa olosuhteissa, todetaan Cupran tiedotteessa.

  • Sähköinen suorituskyky erityisen kylmissä olosuhteissa. Tämä on tiedotteen mukaan Cupra Bornin ratkaiseva kehitysvaihe. Cupra-tiimi laittaa täyssähköisen mallin yli 1 000 testiin yhdessä maailman kylmimmistä kolkista. Kestotesti käsittää yli 30 000 kilometrin ajon sekä päivällä että yöllä. Tarkoitus on tiedotteen  mukaan varmistaa, että Cupra Born tuottaa parhaan suorituskyvyn kaikissa olosuhteessa.
  • 100 % Cupra-adrenaliinia. Cupran ensimmäisen täyssähköauton dynaamisuus on Cupran tiedotteen mukaan ollut erittäin tärkeä osa-alue auton kehittämisessä. DCC sekä erilaiset jousitusjäykkyyden asetukset on testattu jääradalla. Radan sisäkurvit on puhdistettu lumesta, kun taas ulkokurveissa on lunta enemmän, jotta auton luistoa voidaan tutkia erilaisilla pinnoilla.
  • Jarrutusten täsmällisyys. Cupra Born laitettiin testiin myös radalla, jossa on sekoitus jäätä ja asfalttia, joten pidon erot ovat suuret. Näin Cupra-tiimi luo tiedotteen mukaan mahdollisimman hankalat testiolosuhteet. Kaikissa neljässä pyörässä sijaitsevat kamerat analysoivat erityyppiset alustat löytääkseen tasapainoisen ja vakaan jarrutuksen.
  • Välitöntä mukavuutta. Jopa -30 asteessa, auto puhaltaa tiedotteen mukaan lämmintä ilmaa matkustamoon heti käynnistyksestä alkaen. Huolimatta siitä, että ollaan melkein 4 000 kilometrin päässä Martorellissa sijaitsevasta teknisestä keskuksesta, insinöörit käyttävät huippuluokan teknologiaa, kuten 3D-tulostimia, kehittääkseen ilmastointijärjestelmää. He ovat selättäneet monta haastetta, ensiksi kehittäneet hiljaisen järjestelmän ja toiseksi tehokkaan sellaisen, saavuttaakseen parhaan mukavuustason ja samalla säilyttäen korkean tason automaation tuoman käytön helppouden.
  • Cupra Born, tulossa pian. Cupran ensimmäinen täyssähköinen malli on Cupran tiedotteen mukaan menestyksekkäästi läpäissyt yli 1000 äärimmäistä testiä. Sen teknologia, suorituskyky, dynaamisuus, täsmällisyys ja mukavuus eivät ole uhattuna kylmimmissäkään olosuhteissa, tiedotteessa sanotaan.
Kuva: Cupra.

Cupran ensimmäisen täyssähköisen automallin maailmanensi-iltaa vietetään toukokuun alussa ja Suomeen ensimmäiset autot saapuvat loppuvuodesta 2021.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

 

1 KOMMENTTI

  1. Entisenä diiselistinä arvostan sähköauton ominaisuuksia erityisesti talvella, poissa on kilin kolin ja kajuuttakin lämpiää muutamassa minuutissa.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän