Enemmistö suomalaisista ei koe sähköautojen hiljaisuutta turvallisuusriskinä

Kuva: Clas von Bell

Sähköautot kiinnostavat monia kuluttajia, ja niitä nähdään myös Suomen teillä kasvavissa määrin.

Eräs näkyvimmistä – tai paremminkin kuuluvimmista – eroista sähkö- ja polttomoottoriautojen välillä on sähkömoottorin hiljaisuus.

Kolarikorjaamo Autoklinikka halusi selvittää, kokevatko suomalaiset sähköautojen hiljaisuuden hyvänä vai huonona asiana.

Katso tästä muita sähköautoilujuttuja.

Kyselytutkimukseen vastanneista 44 prosenttia on sitä mieltä, että sähköautoista ja -busseista pitäisi tehdä äänekkäämpiä, jotta ne olisi helpompi havaita liikenteessä.

– Sähköautojen korjauksia tehdessämme olemme Autoklinikalla havainneet, että hiljaisuus voi aiheuttaa yllättäviä tilanteita hidasta ajoa vaativissa paikoissa, kuten parkkihalleissa. Pienillä nopeuksilla hiljaa hiipivä sähköauto voi helpostikin yllättää vaikkapa ajoväylää ylittävän shoppailijan. Näissä tilanteissa tarkkuus on siis molemmin puolin tarpeen. Autoissa onkin jo nähty esimerkiksi ulkopuolelle sijoitettuja kaiuttimia, jotka pitävät pientä ääntä matalilla nopeuksilla ajettaessa, Marko Tuokko Autoklinikalta kertoo.

Lievä enemmistö suomalaisista (56 prosenttia) kuitenkin kokee, ettei sähköautojen hiljaisuus ole liikenneturvallisuusriski.

– Vähänkään kovemmalla vauhdilla kulkevassa autossa suurin ääni tulee renkaista, eikä moottoriääni tai sen puute juurikaan vaikuta kokonaismeluun. Lisäksi auton tuottama ääni kantautuu huonosti auton edelle, eli tavallisessa liikenteessä lähestyvää ajoneuvoa on muutenkin vaikea havaita pelkän äänen perusteella. Useimmissa tilanteissa sähköauton äänettömyys ei siis lisää turvallisuusriskejä. Kuljettajan ajomukavuutta äänettömyys sen sijaan nostaa tuntuvasti, Tuokko toteaa.

Kyselytutkimuksen toteutti autoiluun ja liikkumiseen erikoistunut markkinatutkimustoimisto Value Clinic Oy. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 1 028 mannersuomalaista, jotka käyttävät autoa vähintään satunnaisesti. Otos kerättiin elokuun aikana internetpohjaisella kyselylomakkeella, johon vastaajat kutsuttiin sähköpostitse.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here