DAF aloittaa kenttätestit CF Hybrid -kuorma-autolla

Kuva: DAF.

DAF Trucks on aloittanut CF Hybrid -kuorma-autojen kenttätestauksen tavoitteenaan kerätä kokemuksia niiden päivittäisestä käytöstä.

Alankomaalainen kuljetusyritys Peter Appel on ottanut kaksi tällaista kuorma-autoa käyttöönsä toimituksissaan Alankomaiden ytimessä sijaitseviin supermarketteihin.

DAF CF Hybrid on täysin sähkökäyttöinen kaupunkiajossa, ja muualla se hyödyntää puhdasta dieseltekniikkaa.

Innovatiivinen kuorma-auto yhdistää sähköajoneuvon ja polttomoottorikäytön parhaat puolet tarjoamalla sekä päästötöntä ajoa kaupungissa että pitkän kantaman ja joustavan ajon kaupunkialueiden ulkopuolella.

DAF CF Hybrid -kuorma-autoissa on erittäin tehokas 10,8 litran Paccar MX-11 -dieselmoottori (330 kW / 450 hv), ZF-sähkömoottori (75 kW / 100 hv, huipputeho 130 kW / 175 hv) ja ZF TraXon -erikoisvaihteisto hybridivoimansiirtoon.

Lataus ajon aikana tai latausasemalla

Sähkömoottori saa virtaa 85 kWh:n akusta, joka latautuu dieselmoottorin ollessa käytössä. Dieselkäytön aikana sähkömoottori toimii generaattorina ja tuottaa energiaa akkuun. Tulevaisuudessa akku voidaan ladata myös (pika)latausasemalla.

Kun akku on ladattu täyteen, DAF CF Hybridin sähkökäytön toimintasäde on (kuorma-auton ja perävaunun yhdistelmän kokonaispainon mukaan) 30–50 kilometriä, mikä riittää päästöttömiin toimituksiin kaupunkialueilla.

Älykästä energianhallintaa

Kaupungin ulkopuolella CF Hybrid -kuorma-auton voimanlähteenä on Paccar MX-11 -dieselmoottori, joka mahdollistaa pitkän toimintamatkan.

Katso tästä muita juttuja hybridikuorma-autoista.

Lisäksi hybriditekniikka tarjoaa lisäsäästöjä polttoainekustannuksissa älykkään energianhallinnan ansiosta.

Sähkömoottori avustaa dieselmoottoria pakokaasujarrun ja alamäkiajonsäätimen tuottaman energian avulla. Tämä pienentää sekä polttoaineen kulutusta että CO2-päästöjä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here