Uuden Audi A3:n istuimiin käytetään lähes 50 puolentoista litran muovipulloa

Kuva: Audi.

PET-muovista valmistetut virvoitusjuomapullot päätyvät muotiteollisuudessa usein korujen, vaatteiden ja laukkujen raaka-aineeksi.

Myös huonekalujen valmistuksessa käytetään yhä useammin hukkamateriaaleja, kuten esimerkiksi kierrätyspaperia, muovipulloja ja puuhaketta.

Audi käyttää nyt ensimmäistä kertaa kierrätysmateriaalista valmistettuja istuinverhoiluja uudessa A3:ssa.

Kestävyys on yksi keskeinen pilari Audin strategiassa. Tämä koskee sekä tekniikkaa että tuotantoprosesseja.

Neljännen sukupolven Audi A3:ssa käytetään ensimmäistä kertaa uusioraaka-aineita istuinverhoilujen valmistuksessa: käytetyistä materiaaleista jopa 89 prosenttia on peräisin kierrätetyistä, taidokkaasti langaksi prosessoiduista PET-pulloista.

Lopputuloksena on tekstiilimateriaali, joka täyttää ulkoasun ja tyylin osalta samat laatustandardit kuin perinteinen verhoilumateriaali.

Vanhasta uutta

Pullo katoaa palautusautomaatin aukosta ja asiakas saa pantin, mutta mitä sitten tapahtuu?

Kertakäyttöiset pullot rutistetaan kasaan jo myymälässä tilan säästämiseksi. Kun lasti saapuu kierrätyslaitokseen, se lajitellaan värin, koon ja laadun perusteella.

Vierasaineet ja esimerkiksi korkit irrotetaan.

Mylly murskaa pullot hiutaleiksi, jotka pestään, kuivatetaan ja sulatetaan sekä muovataan edelleen muovinauhoiksi.

Muovinauhat leikataan pieniksi rakeiksi, jotka suulakepuristetaan langaksi. Kelalle kierretty lanka päätyy lopulta käytettäväksi uusien materiaalien valmistuksessa.

Yhdessä Audi A3:ssa jopa yli sata PET-pulloa

Kaiken kaikkiaan yhden uuden Audi A3:n istuimiin käytetään jopa 45 puolentoista litran PET-pulloa, jonka lisäksi mattojen valmistukseen käytetään 62 kierrätettyä PET-pulloa.

Myös muissa sisustuselementeissä käytetään yhä enemmän kierrätysmateriaaleja, esimerkkeinä eristysmateriaalit ja vaimentimet, tavaratilan sivupaneeleiden viimeistelyt, tavaratilan pohjalevy ja matot.

Tavoite on selvä: kierrätysmateriaalien osuus Audi-malleissa kasvaa merkittävästi tulevaisuudessa.

Lue myös tämä: Uusissa Volvoissa on tulevaisuudessa enemmän kierrätysmuovia

Tällä hetkellä istuinten koko verhoilua ei ole vielä valmistettu kierrätettävästä materiaalista.
Pitkällä tähtäimellä kaikkien mallisarjojen istuinverhoilut tullaan valmistamaan kierrätettävistä materiaaleista.

– Haasteena on kudotun materiaalin alin kerros, joka liimataan päällimateriaaliin. Teemme töitä, jotta voisimme korvata tämän kierrätettävällä polyesterillä. Tavoitteenamme on, että voisimme valmistaa istuinverhoilun täysin ilman sekoitemateriaaleja, jolloin ne voitaisiin uudelleenkierrättää. Emme ole enää kaukana tästä, sanoo Ute Grönheim, joka vastaa materiaalien kehityksestä Audin tekstiiliosastolla.

Tarjolla kolme kierrätysmateriaalivaihtoehtoa

Audi A3-malliin tulee saataville kolme erilaista sisustusversiota, joissa kierrätysmateriaalien osuus on jopa 89 prosenttia.

Design selection -sisätilapaketin yhteydessä kontrastiväriset keltaiset koristeompeleet luovat visuaalisia kohokohtia teräksenharmaaseen ”Torsion”-verhoiluvärivaihtoehtoon.

Lue myös tämä: Yli miljardi kertakäyttömuovipulloa muuttuu vuodessa auton osiksi

Tähän sisätilapakettiin on yhdistettävissä myös ”Puls”-verhoiluvaihtoehto.

S line -sisätilapaketin yhteydessä väriyhdistelmänä on musta-hopea, jonka ompeleet ovat kivenharmaat ja myöhemmin saataville tulevat kontrastia lisäävät mustat ja punaiset koristeompeleet.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here