Renkailta vaaditaan koko ajan yhä laajempia ominaisuuksia, kuten hyvää pitoa ja samalla matalaa vierintävastusta. Matala vierintävastus ja samalla hyvä pito eri olosuhteissa ovat rengassuunnittelun suurimpia haasteita.
Nyt Continental esitteli Helsingissä AKL Summit -tapahtuman yhteydessä mullistavan rengasprototyypin.
ContiAdapt-rengas mukautuu kelin muutoksiin ja erilaisiin tienpintoihin vaihtelemalla rengaspainetta ja vanneleveyttä ajon aikana.
Vanneleveyden säätäminen tapahtuu portaattomasti välillä 8,5‒9,5 tuumaa.
Vanteeseen integroitu kompressori huolehtii optimaalisesta rengaspaineesta.
Turvallisuus ja ajomukavuus paranevat, kun renkaan ja tien välinen kosketuspinta muuttuu ajoon sopivaksi.
Valittavia ajotiloja ovat mukavuus (comfort), märät olosuhteet (wet), liikkeellelähtö liukkaalla (traction) sekä taloudellinen (efficient). Ajotiloja voi muuttaa ajon aikana ilman tarvetta pysähtyä.
Rengaspainetta lisäämällä ja kosketusaluetta pienentämällä saadaan aikaan matalampi vierintävastus kuivalla tiellä.
Maksimipaine on 3,5 baaria. Vastaavasti järjestelmä voi pienentää rengaspainetta ja kasvattaa kosketusaluetta, jotta saadaan aikaiseksi parempi pito liukkaalla alustalla.
Painetta voidaan laskea jopa alle 1 baarin, jolloin saadaan paras pito hetkellisesti syvässä lumessa, esimerkiksi parkkipaikalta lähtiessä.
Matalamman vierintävastuksen hyödyntäminen, turvallisuudesta tinkimättä, parantaa tulevaisuudessa entistä enemmän myös sähköautojen toimintasädettä.
Continentalin edustajan mukaan rengasta on kokeiltu jo pidemmän aikaa oikeassa käytössä. Yhtiö aikoo tuoda renkaan ensin markkinoille yhdelle automallille. Merkki ja malli on jo tiedossa, mutta tarkkaa ajankohtaa tai auton mallia ei vielä kerrota.
Contin edustajan mukaan rengas voi olla yleisessä myynnissä 5-10 vuoden sisällä.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //