BMW:n pienistä katumaastureista tarjolla nyt myös pistokehybridi

Kuva: BMW.

Uudet X1 xDrive25e- ja X2 xDrive25e -mallit tuovat BMW:n X1- ja X2-katumaastureihin lataushybriditekniikan.

Energiatehokas sähkömoottori ja viimeisimmän sukupolven litiumakku mahdollistavat molemmille malleille 57 kilometrin* sähköisen toimintamatkan.

Virallinen kulutus on alimmillaan 1,9 l/100 km*, jolloin hiilidioksidipäästöt ovat 43 g/km*.

Katso tästä muut BMW-jutut.

xDrive25e hybridijärjestelmä on varta vasten suunniteltu X1- ja X2-malleihin.

Iskutilavuudeltaan 1,5 litraisen kolmesylinterisen TwinPowerTurbo Technology -bensiinimoottorin parina on aina 6-vaihteinen Steptronic -kaksoiskytkinvaihteisto. Polttomoottori ja sähkömoottori tuottavat yhteistehoa 220 hv ja 385 Nm.

Litiumakun kapasiteetti on 10 kilowattituntia, minkä ansiosta valtaosa arkiajosta onnistuu sähköisesti ja ilman paikallisia päästöjä. Silloin huippunopeus on riittävä 135 km/h.

Tavallisesta pistorasiasta akku latautuu 80 prosentin varaustasoon 3,8 tunnissa. BMW i Wallboxin avulla akun lataus täyteen onnistuu vain 3,2 tunnissa ja 80 prosenttiin 2,4 tunnissa.

Tavalliseen pistorasiaan sopiva latausjohto kuuluu vakiovarustukseen.

Jalankulkijavaroitin

Polttomoottori välittää voimansa etupyörille ja taka-akselin yläpuolelle sijoitettu sähkömoottori vetää takapyöriä, joten hybridimallit ovat aina nelivetoisia. Tämä parantaa painojakaumaa ja tekee ajamisesta entistäkin nautinnollisempaa.

Moottorien toimintaa säädetään keskikonsolin eDrive-napista, jossa on valinnat AUTO eDRIVE, MAX eDrive ja SAVE BATTERY.

AUTO eDrive -tilassa järjestelmä optimoi kahden voimanlähteen toimintaa ajo-olosuhteiden mukaan, MAX eDrive -tilassa maksimoidaan sähkömoottorin käyttö, ja SAVE BATTERY -tilassa säästetään akkua myöhempää käyttöä varten.

Molemmissa hybridimalleissa on vakiovarusteena akustinen jalankulkijavaroitin. Kun nopeus on alle 30 km/h, BMW:n sähköautoihin luotu ääni varoittaa jalankulkijoita lähestyvästä autosta matkustajien mukavuutta häiritsemättä.

*Päästö- ja kulutuslukemat sekä toimintamatka on laskettu uuden WLTP-testisyklin mukaan ja mukautettu NEDC:hen vertailtavuuden vuoksi, valitusta renkaasta riippuen.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here