Autotoday tutustui: Toyota Camry Hybrid — paluun tekevä sedan-malli

Toyotalla on hurja tahti uusien mallien julkistuksessa. Tänä vuonna markkinoille ovat tulleet jo uusi RAV4 ja Corolla, ja nyt vuorossa on paluun tekevä Camry.

Camry on iso sedan-malli, joka kilpailee esimerkiksi Skoda Superbin ja Volkswagen Passatin kanssa.

Camry on Toyotan nykysuuntausten mukaan hybridi, ja koko voimalinja on yhteneväinen RAV4:n voimalinjan kanssa.

Moottorina on tarjolla vain 2,5-litrainen vapaasti hengittävä bensahybridi, josta tehoa on saatu 218 hevosvoimaa.

Auto on tehty samalle perusrakenteelle kuin Corolla ja RAV4, eli TNGA-pohjalevylle.

Kuva: CvB.

Autosta on tarjolla kolme varustetasoa, Active, Style ja Premium.

Active pitää sisällään esimerkiksi led-ajovalot, älyavainjärjestelmän, nahkaverhoilun ja Toyota Safety Sense -turvallisuusvarustelun sisältäen muun muassa mukautuvan vakionopeussäätimen. Lisäksi autossa on 7 tuuman kosketusnäyttö, peruutuskamera, pysäköintitutkat edessä ja takana, sähköisesti säätyvät etuistuimet, 17 tuuman kevytmetallivanteet, ikkunatummennukset sekä kaksialueinen ilmastointi.

Style tuo nimensä mukaisesti ripauksen lisää tyyliä muun muassa 18 tuuman kevytmetallivanteiden ja vapaavalintaisen vaalean nahkaverhoilun avulla. Lisäksi näytön koko kasvaa kahdeksaan tuumaan, ja turvavarusteisiin tulee myös kuolleen kulman varoitin.

Premium sisältää nimensä mukaisesti liki ylellisyyttä hipovat varusteet, kuten JBL Premium Audion, sähköisesti kallistettavat takaistuimen selkänojat ja tuulilasinäytön. Lisäksi mukaan tulee sähköisesti säätyvä ohjauspyörä, aurinkoverhot takana ja takasivuikkunoissa. Lisäksi premium-matkustajat voivat säätää radiota, ilmastointia, selkänojan kallistusta ja takaikkunan aurinkoverhoa takapenkin käsinojasta. Varustukseen kuuluu myös pysäköintiavustin.

Kuva: CvB.

Rento ajaa

Ajossa auto tuntuu hyvin vakaalta, ja oikea ajoasento löytyy helposti. Penkit ja ohjauspyörä säätyvät sähköisesti.

Kojelautaa hallitsee iso viihdekeskuksen kosketusnäyttö keskellä kojelautaa. Se on helppokäyttöinen ja selkeä.

Mittaristossa on perinteiset mittarit, joiden keskellä on ajotietokoneen ja navigoinnin näytöt. Varusteena on tarjolla myös värillinen tuulilasinäyttö.

Camry on maahantuojan mukaan tarkoitettu muun muassa taksikäyttöön. Se on yksi syy siihen, että auton saa Suomessa vain nahkapenkeillä.

Takapenkkiläisillä on riittävästi jalkatilaa ja pääntilaa.

Perusversiossa takapenkki kääntyy suhteessa 60/40 ja kasvattaa näin tavaratilaa.

Premium-versiossa on sähköinen kallistus selkänojille, ja sen takia selkänojia ei voi kaataa kasvattamaan tavaratilaa.

Kuva: CvB.

Camry oli Kroatian sileillä asfalttiteillä hyvin hiljainen, mutta rosoisemmilla pätkillä rengasmelu kantautui selvästi ohjaamoon.

Auton saa vain sedan-korilla eikä tavaratila ole järin suuri. Tilaa on 500 – 524 litraa.

Autossa on kolme ajotilaa, Eco, Normal ja Sport. Ajotila vaikuttaa vain moottorin ja kaasun toimintaan. Ajotilojen väillä ei ole suurta eroa, mutta kaikkein taloudellisimmin pääsee ajamalla Eco-tilalla.

Mutkaisilla vuoristoteillä päästiin auton oman mittariston mukaan alle kuuden litran kulutukseen sadalla kilometrillä.

Hybridi-ominaisuutta ei käytännössä juuri huomaa, eli lähinnä vain mittaristossa näkyy, kumpi moottori autoa kulloinkin kuljettaa.

Moottorin ääni ei normaaliajossa kuulu juuri lainkaan, mutta reippaassa kiihdytyksessä bensamoottorin ääni kuuluu hyvin ohjaamoon, ei kuitenkaan häiritsevästi.

Autossa on nopeusrajoitusmerkkien tunnistusjärjestelmä, ja se toimi käytännössä hyvin.

Kaistavahdissa on kaksi toimintatapaa. Toinen varoittaa ainoastaan piippaamalla, ja toinen kääntää myös ratista kaistaviivojen mukaan.

Kuva: CvB.

Kenelle?

Toyota markkinoi autoa muun muassa takseiksi. Tilojensa ja hybridivoimansiirron
ansiosta Camry sopinee hyvinkin taksikäyttöön.

Muita käyttäjäryhmiä ovat sedan-korimalliin tykästyneet autoilijat. Lisäksi moni Avensis-käyttäjä siirtyy ehkä mieluummin Camryyn kuin Corollaan.

Camryn ostajalla ei ole hurjasti valinnanvaraa. Hinnastossa on vain kolme mallia varusteluokituksen mukaan.

Active-varustetasolla auton CO2-päästöt ovat 120 g/km, Style-tasolla 125 g/km ja Premium-tasolla 126 g/km.

Active-versio maksaa 38 665 euroa, Style-versio 41 495 euroa ja Premium-versio 44 785 euroa.

On hyvä huomata, että navigointi ei kuulu perusmallin perusvarustukseen. Siitä joutuu pulittamaan erikseen melkein 980 euroa.

Camry ei myöskään sovi matkailuvaunun tai peräkärryn vetäjäksi, sillä autoon ei ainakaan tällä hetkellä saa vetokoukkua.

Suomalainen maahantuoja selvittää vielä, olisiko perävaunun kytkeminen autoon mahdollista. Autoon ei myöskään saa laittaa kattokuormaa.

Maahantuoja arvioi myyvänsä tänä vuonna noin 550 Camrya.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.
Kuva: CvB.

7 KOMMENTIT

  1. ”Suomalainen maahantuoja selvittää vielä, olisiko perävaunun kytkeminen autoon mahdollista. ”
    Onko tästä asiasta kuulunut mitään uutta? Ja jos joku kikka löytyy, niin onko koukun lisääminen enää sen jälkeen mahdollista kun tyyppihyväksyntä on tehty automallille ja auto rekisteröity? Itse olen tilannut auton ja se saapunee parin viikon sisällä, joten mikä tahansa tieto asiasta olisi olennaista (kuten sen koukun saaminen autoon).

  2. Koukku olisi hyvä, itselle tärkein lisävaruste. Saa kuljetettua polkupyöriä telineessä ja sitten sitä peräkärryä perässä. Ei tarvitse ostaa toista pakettiautoa tai koukullista.

  3. Navigointi on Euroopan kartoilla, toisin kuin kirjoituksessa virheellisesti ilmoitetaan vakiovaruste stylestä alkaen.

    • Ennestään 4 Toyotan hybridin jälkeen on suorastaan helpotus, että Active-mallista puuttuu sikakallis ja todella huono navigattori, mikä on myöhässä joka risteyksessä. Lisäksi navin näytön pitäisi jo turvallisuussyistä olla lähempänä tuulilasia.

      Parempi navigaattori löytyy puolet halvemmalla Garminilta.

  4. Rengasmelun osalta kommentit olivat aivan oikein. Sileällä asfaltilla siedettävän rajoilla, mutta karkealla asfaltilla karmaiseva mekkala. Suomen teillä on siis pohjan massaus ja erillinen meluntorjuntakäsittely pakollisia, jos säälii korviaan. Passat 1.4 Tsi 2015 verrattuna vähintään tuplamelutaso, jos ei enemmänkin.

    • Style-mallin rengasmelu on todella hirveä, rengastuksesta ja puutteellisesta äänieristyksestä johtuen. Suosittelen kuulosuojaimien käyttöä em. mallin ostajille. En oikein usko, että menee kaupaksi sillä melutasolla.

      Perusmalli Activen melutason on jo huomattavasti miellyttävämpi, jopa hiljainen, ainakin koeajoversion missukoilla varustettuna.

      En jaksa ymmärtää, miksi Toyota ei paneudu alustaäänien eristykseen. Esim WW:t ovat jo golf-malleista alkaen käytännössä täysin äänettömiä

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän