Jo 15 vuotta sitten Minillä oli markkinoilla täyssähköauto. Nyt on juuri julkistettu viimeisin versio Minin sähköautosta, Mini Cooper SE -mallin.
Ministäkin sähköauto
BMW Group tuo vielä tämän vuoden aikana liikenteeseen 500 Mini E -sähköautoa. Voimanlähteenä autoissa on 150 kW:n (205 hv) tehoinen sähkömoottori, jolle virtaa tarjoavat tehokkaat litium-ioniakut. Moottorin maksimivääntö on 220 Nm. Ja koska voima siirtyy etupyörille periaatteessa portaattoman vaihteiston kautta, kiihtyvyys 100 km/h nopeuteen tapahtuu 8,5 sekunnissa. Mini E:n rajattu huippunopeus on 152 km/h ja toimintasäde yli 240 km. Ja matka taittuu luonnollisesti lähes äänettömästi ja ilman päästöjä.
Mini E:n litium-ioniakut ovat pitkälti samanlaiset kuin on käytössä sekä moderneissa matkapuhelimissa että kannettavissa tietokoneissa. Akut voidaan ladata tavallisen pistorasian kautta. Akkujen kapasiteetti on 35 kilowattituntia, ja virta syötetään moottorille suoraan 380 voltin nimellisteholla. Akkupaketti koostuu 5 088 kennosta.
Mini E perustuu tavalliseen Mini-malliin, mutta siihen on tehty lukuisia muutoksia. Akkujen takia auton kokonaismassa on kasvanut 1 465 kiloon. Paino jakautuu tasan etu- ja taka-akselin kesken. Kasvanut massa on huomioitu sekä jousituksen että ajonvakautusjärjestelmän toiminnassa. Ja jotta akuille on saatu riittävästi tilaa, autoista on poistettu takaistuimet.
Sähköversion tunnistaa uudesta E-logosta, joka löytyy useammasta kohtaa autoa. Lisäksi kaikkien E-mallien ulkoväri on sama. Koripaneelit ja konepelti ovat tummempaa hopeaa, katto puolestaan on kirkkaan hopeinen. Muutamissa yksityiskohdissa, kuten sivupeileissä ja istuimen saumoissa, toistuu E-logon vihreä väri.
Ohjaamossa E-version tunnistaa nopeasti kojelaudasta. Perinteiseen ohjauspyörän takana pilkottavaan pyöreään näyttöön on sijoitettu uusia mittareita. Akkujen varaustilanne ilmoitetaan prosenttilukuna.
Punainen tai vihreä merkkivalo kertoo puolestaan kuljettajalle sen, kuluttaako auto sähköä vai otetaanko sitä talteen muun muassa jarrutusenergiasta. Tämä houkuttelee kuljettajaa ajamaan luonnostaan mahdollisimman taloudellisesti. Ja heti kun kuljettaja nostaa jalkansa kaasupolkimelta, sähkömoottori toimii laturina ja ottaa jarrutusenergian talteen.
Kaupunkiliikenteessä jopa 75 prosenttia kaikista hidastuvuuksista tapahtuu ilman jarrupolkimeen koskemista. Tämä lisää selvästi auton toimintasädettä.
Koko 500 testiauton erä valmistuu vielä tämän vuoden aikana. Mini E -mallien kokoonpano tapahtuu Oxfordin-tehtaalla Englannissa, mistä autot kuljetaan Müncheniin. Siellä asennetaan paikoilleen sähkömoottori, akut, vaihteisto sekä uudet sähköjärjestelmät.
Mini E on jo läpäissyt lukuisia törmäystestejä – muun muassa Yhdysvaltojen tiukkojen kolarisäännösten mukaiset testit. Matkustajien turvallisuuden lisäksi huomiota kiinnitettiin akkujen turvalliseen sijoittamiseen.
Autojen lukumäärä tekee projektista ennennäkemättömän suuren. Testitulokset kerätään tarkasti talteen, ja niiden avulla pystytään määrittelemään todenmukaisesti sähköautojen käyttöön liittyviä odotuksia ja vaatimuksia.
Mini E -mallit annetaan valikoitujen leasingasiakkaiden käyttöön kolmessa Yhdysvaltojen osavaltiossa: Kaliforniassa, New Yorkissa ja New Jerseyssä. Testikäyttäjien autotalleihin asennetaan erillinen virtarasia, jonka avulla akkujen lataaminen täyteen kestää vain kaksi ja puoli tuntia.
Kun virrankulutus suhteutetaan ajettavaan matkaan, Mini E on nollapäästöjensä lisäksi huomattavasti taloudellisempi käyttää kuin tavallisella polttomoottorilla kulkevat autot.
Mini E on osa BMW Groupin sitoumusta vähentää autojensa polttoaineen kulutusta sekä päästöjä. Kattava testaus Euroopassa on myös harkinnan alla, sillä tavoitteena on aloittaa lähitulevaisuudessa laajamittainen sähköautojen valmistus. Mini E -mallin testeistä kerättyä tietoa hyödynnetään myös kokonaan uudenlaisten ja kaupunkikäyttöön suunniteltujen ajoneuvojen kehityksessä.
Mini E:n maailmanensi-ilta on Los Angelesin autonäyttelyssä 19.-20.11.
Lue myös: Autotoday 15 vuotta sitten: Nolo juttu suomalaisille motoristeille!
Lue myös: Autotoday 15 vuotta sitten: Nopeuskameran muotovirhe maksoi 1,5 miljoonaa puntaa