Autotoday 15 vuotta sitten: Vihdoinkin! Turun ja Helsingin välinen moottoritie vihitään käyttöön

Tänään on tarkalleen 15 vuotta siitä, kun moottoritie Helsingin ja Turun välillä vihittiin käyttöön. Se oli Suomen kautta aikojen surin tiehanke.

Vihdoinkin! Turun ja Helsingin välinen moottoritie vihitään käyttöön

Suomen suurimman tiehankkeen merkittävää etappia juhlistetaan tänään, kun Turku-Helsinki-moottoritien viimeisin osuus Muurla-Lohja vihitään käyttöön. Uusi tie säästää kustannuksia, lyhentää matka-aikoja sekä parantaa niiden ennustettavuutta. Liikenneturvallisuus paranee selvästi.

Uuden tien vaikutukset ovat merkittäviä: kustannuksia säästyy, matka-ajat lyhenevät ja niiden ennustettavuus paranee. Lisäksi liikenneturvallisuus paranee selvästi.

Esimerkiksi Lohjan ja Muurlan välillä vältytään kymmenessä vuodessa arviolta 250 henkilövahinko-onnettomuudelta, joissa kuolisi 50 ihmistä. Liikenteen kustannussäästöiksi on arvioitu 17 miljoonaa euroa vuodessa. Yhteiskunnan saamien hyötyjen arvioidaan olevan yli puolitoistakertaiset kustannuksiin nähden.

Koko Helsinki-Turku-yhteysvälin valmistuminen parantaa logistisen ketjun tehokkuutta ja lisää mahdollisuuksia satamien ja ulkomaanreittien käytössä. Kauttakulkureitin kilpailukyky paranee ja tien kansainvälinen rooli vahvistuu. Tie on tärkeä kuljetusyrityksille riippumatta siitä, missä päin Suomea niiden kotipaikat ovat.

Onnistunut elinkaarimallihanke E18 Muurla-Lohja -moottoritie on toinen elinkaarimallilla toteutettu tiehanke Suomessa. Tiehallinto on tilannut Tieyhtiö Ykköstieltä 51 kilometrin pituisen moottoritien rahoituksen, suunnittelun, rakentamisen ja kunnossapidon 21 vuodeksi palvelumaksua vastaan.

Elinkaarimallin ideana on jakaa suuren investointihankkeen vastuut ja riskit tilaajan ja palveluntuottajan välillä niin, että riski on sillä osapuolella, jolla on osaamisensa perusteella paras kyky riskin hallintaan. Elinkaarimallissa hankkeen kustannukset kohdistuvat paremmin sen taloudelliselle pitoajalle, ja tärkeiden hankkeiden toteutumista voidaan aikaistaa elinkaarimallin rahoitusratkaisujen kautta.

Tien käyttäjät ja yhteiskunta hyötyvät, kun palveluntuottajalle maksettava palvelumaksu sidotaan tien käytettävyyteen ja palvelun laatutasoon. Palvelumaksun suuruuteen vaikuttavat esimerkiksi tien kunnossapidon laatutaso, tien liikenneturvallisuus ja ympäristövaikutukset.

Tie käyttöön ennätysajassa

Turku-Helsinki-moottoritien viimeisen vaiheen, E18 Muurla-Lohja -moottoritien, rakentaminen käynnistyi lokakuussa 2005. Loppuvaiheen ongelmista huolimatta tie valmistui ennätysajassa ja se avattiin liikenteelle kokonaisuudessaan tammikuun lopulla.

Tien rakentamiseen on liittynyt monia haasteita: lukuisat taitorakenteet, kuten 75 siltaa ja seitsemän tunnelia turvallisuusjärjestelmineen sekä ympäristövaatimukset liito-oravineen, luontovyöhykkeineen ja melu- ja pohjavesisuojauksineen ovat asettaneet rakentamiselle ja myös vuorovaikutukselle lisävaatimuksia. Haasteisiin ja vaatimuksiin on nyt vastattu.

Viime hetkillä ongelman muodostivat tunnelien turvallisuuteen ja liikenteenhallintaan liittyvät järjestelmät, jotka viivästyttivät Lahnajärven ja Lohjan välisen, viisi tunneliparia sisältävän osuuden käyttöönottoa runsaalla kahdella kuukaudella. Moottoritie otettiin käyttöön heti, kun järjestelmien turvallisuustaso oli riittävä, mutta järjestelmien saattaminen täyteen toimintakuntoon johtaa vielä liikenteen tilapäisiin siirtämisiin vanhalle tielle.

E18 Venäjän rajalle vuoteen 2015 mennessä

Hallitusohjelman mukaan Eurooppatie 18 toteutetaan Venäjän rajalle saakka moottoritietasoisena vuoteen 2015 mennessä. Tämän toteuttamiseksi tarvitaan vielä huomattava suunnittelu- ja rakentamisponnistus, joka sisältää neljä suurta väylähanketta: Kehä III:n parantamisen 2. vaihe, Koskenkylä-Kotka, Haminan ohikulkutie, Hamina-Vaalimaa.

Haminan ohikulkutien rakentamisen toivotaan käynnistyvän jo vuonna 2010. Myös Koskenkylä-Kotka-yhteysvälin toteuttaminen elinkaarihankkeena edellyttäisi alustavine töineen alkurahoitusta jo 2010. Kehä III:n itäpään toimivuuden parantaminen on myös erittäin tärkeää Vuosaaren sataman toiminnalle. Hamina-Vaalimaan aika tulee myöhemmin. Hankkeiden yhteenlasketut rakentamiskustannukset ovat 850 miljoonaa euroa.

E18 Muurla-Lohja-hankkeen tilaaja on Tiehallinto ja palveluntuottaja Tieyhtiö Ykköstie. Tien on rakentanut Skanskan ja Lemmikäisen työyhteenliittymä E18.

Muurlan ja Lohjan välisestä 51,3 kilometrin mittaisesta tieosuudesta peräti kymmenesosa eli yhteensä 5,2 kilometriä kulkee kalliotunneleissa. Tieosuudella on kaikkiaan seitsemän moottoritietunnelia, 8 eritasoliittymää ja 48 siltapaikkaa. Karnaisten 2,2 kilometrin pituinen tunneli on Suomen pisin maantietunneli.

Tiehankkeeseen kuuluvat tunnelit kaksinkertaistavat kerralla Suomen tietunneleiden määrän. Tunneleita on hankkeessa runsaasti, koska ne lieventävät tien ympäristövaikutuksia muun muassa säästämällä arvokkaita kulttuurimaisemia ja mahdollistamalla eläinten entistä vapaamman liikkumisen. Tieosuudella ympäristöhaittoja on torjuttu myös siten, että lähes 30 kilometrin matkalla on meluesteitä. Tämä heijastuu tienkäyttäjille toisaalta siten, että avautuvia tienvarsimaisemia on rajoitetusti.

Juttu oli Autotodayssa 16.3.2009.

Lue myös

Autotoday 15 vuotta sitten: Mitsubishi ja PSA yhteistyöhön sähköautojen valmistuksessa

Autotoday 15 vuotta sitten: Saabin nelivetomallisto kasvaa

Autotoday 15 vuotta sitten: Nopeuskameran muotovirhe maksoi 1,5 miljoonaa puntaa

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //  

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän