Autotoday 10 vuotta sitten: Sähköautoilija voi nyt ”tankata” ilmaiseksi Helsingissä

Latausaseman käyttöönotto sai merkittävää huomiota mediassa. Kuva: CvB.

Tasan kymmenen vuotta sitten avattiin Helsingissä Suomen ensimmäisen sähköautojen katulatauspisteen. Ja virtaa sai ilmaiseksi.

Sähköautoilija voi nyt tankata ilmaiseksi Helsingissä

Helsingin Energia avasi Suomen ensimmäisen sähköautojen katulatauspisteen Helsingin Kampissa. Ensimmäiseksi lataajaksi kurvasi Peugeotin uudella sähköautolla toimitusjohtaja Seppo Ruohonen.

Ensimmäisen julkisen latauspisteen lisäksi Helsingin Energia kiihdyttää sähköaikaan myös uusilla sähköautoillaan: kaksi Peugeotia, Expert ja Expert Tepee, alkavat liikkua Helsingissä normaaleissa työajoissa. Autot omistaa Helsingin Energian autokumppani Easy Km Oy, joka on rahoittanut asiakkailleen ensimmäisen sukupolven sähköautoja jo 1990-luvun alkupuolelta lähtien.

– Olemme erittäin tyytyväisiä päästessämme toteuttamaan uuden sukupolven sähköautoratkaisuja tärkeälle yhteistyökumppanillemme, toteaa leasingpäällikkö Risto Kunnasvuo.

Autovalmistajakin on tosissaan sähköautoistumisen suhteen.

– Uskomme siihen, että sähköautot yleistyvät ja aiomme olla kehityksessä etunenässä. Yhteishanke Helsingin Energian kanssa on meille erinomainen avaus Suomessa, kertoo maailman johtaviin sähköautonvalmistajiin kuuluvan Peugeotin Suomen maahantuojan, Maan Auto Oy:n toimitusjohtaja Vesa Tikka.

Sähköautoistuminen on mahdollisuus myös latausteknologiaa valmistaville yrityksille. Suomalainen Ensto on toimittanut latauspisteen Helsingin Energialle ja tähtää lataustuotteillaan kansainvälisille markkinoille.

– Tämä on meille pilottiasennus, jolla kehitysalustamme toimivuutta testataan käytännössä ennen laajempaa kaupallistamista. Ratkaistavana on standardointiin liittyviä kysymyksiä, myös lataamisen maksamiseen on monia vaihtoehtoja, Enston teknologiapäällikkö Matti Rae sanoo.

Enston Helsingin Energialle toimittamassa pilottiratkaisussa kokeillaan kännykkäohjausta ja kerätään kokemuksia julkisen latauspaikan toiminnasta jatkokehityksen pohjaksi. Ensimmäisten kuukausien ajan lataaminen tosin on ilmaista, ja kaikki Suomen sähköautoilupioneerit ovatkin tervetulleita ”tankkaamaan”

– Jotta sähköautot voivat yleistyä, niille pitää olla latauspisteitä. Tämä on pilottihanke, jolla testataan lataustoimintaa. Tavoitteemme on luoda tilanne, jossa pystymme hyvinkin nopeasti tuottamaan sähköautojen latauspalveluita isossa mittakaavassa, kertoo Helsingin Energian kehityspäällikkö Jussi Palola.

Millainen on sähköautojen Helsinki vuonna 2030?

Helsingin Energia, Peugeot, Easy Km Oy ja Teknillinen Korkeakoulu ovat löytäneet toisensa Helsingin sähköautoinfrastruktuurihankkeessa. Konkreettisten toimien lisäksi työryhmä on pohtinut Helsingin sähköautoistumisen edellytyksiä ja mahdollisuuksia.

Työryhmän vaihtoehtoisissa kehitysmalleissa Helsingissä ennustetaan olevan vähintään 75 000 sähköautoa vuoteen 2030 mennessä. Helsingin nykyinen autokanta on noin 250 000 autoa. Hurjimmassa mallissa autoja olisi peräti 170 000 ja näiden väliin asettuvassa perusskenaariossa sähköautojen määrä ylittää nippa nappa 100 000 auton rajan.

Sähköautoistumisella on erittäin huomattava vaikutus kaupunkiliikenteen päästöihin. Myös kaupunki-ilman laatu paranisi merkittävästi ja liikenteen melu vähenisi.

– Ennustaminen on vaikeaa, mutta kaikki edellytykset Helsingin yllättävänkin nopealle sähköautoistumiselle ovat olemassa. Paljon riippuu toimista, joita tehdään sähköautojen yleistymisen edistämiseksi. Ihan ensin tarvitaan latauspisteiden verkosto ja sitten sähköautoilua suosivia päätöksiä, Jussi Palola tiivistää.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN ILMAINEN UUTISKIRJE //   

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here