Kymmenen vuotta sitten oli vielä ongelmia siirtää pois hylättyjä autoja. Keväällä tullut lakimuutos helpotti kuitenkin kuntien toimintaa.
Helsinki siivoaa autonromut kadunvarsilta huhtikuusta eteenpäin
Huhtikuussa 2009 voimaan tuleva tieliikennelain muutos antaa kunnille oikeuden siirtää omistajansa hylkäämät ja pysäköintitilaa vievät autonromut romutettaviksi. Helsingin kaupunki voi poistaa katujen ja teiden varsilta katsastamattomat ja rekisteröimättömät selvästi romua olevat ajoneuvot.
// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //
Virheellisesti pysäköity tai katujen kunnossa- ja puhtaanapitoa haittaava ajoneuvo voidaan siirtää kaupungin varastoon Tattarisuolle tai ns. lähisiirtona esimerkiksi viereiselle kadulle.
Miten ajoneuvon saa takaisin?
Varastoon siirretyn ajoneuvon saa takaisin, kun siirto- ja säilytyskustannukset on maksettu. Henkilö- ja pakettiauton siirto varastoon maksaa 127,89 euroa ensimmäiseltä 7 vuorokaudelta (nelivetoiset henkilö- ja pakettiautot 155,18 euroa).
Jokaiselta alkavalta 7 vuorokauden jaksolta peritään 24,70 euroa. Jos rakennusviraston lähettämää siirrosta kertovaa kirjattua kirjettä ei ole noudettu postista, veloitetaan lisäksi 25 euron kuulutusmaksu.
Katso tästä muita Autotoday 10 vuotta sitten -juttuja.
Siirto- ja säilytysmaksun voi maksaa varastoalueella olevaan ajoneuvojen siirtoyksikköön. Maksuvälineenä käyvät käteinen ja pankkikortti, mutta ei luottokortti tai Visa Electron.
Autoa lunastettaessa on todistettava henkilöllisyys. Lisäksi on esitettävä valtakirja, jos lunastettava auto on rekisteröity toisen henkilön tai yrityksen nimiin.
Ajoneuvon siirtyminen kaupungin omistukseen
Ajoneuvo siirtyy kaupungin omistukseen, jos omistaja ei nouda sitä kolmen kuukauden kuluessa kuulutuspäivästä. Kuulutuspäivä tarkoittaa päivää, jona talteenotetuista ajoneuvoista ilmoitetaan sanomalehdissä, rakennusviraston verkkosivuilla ja Helsingin kaupungin julkisten kuulutusten ilmoitustaululla (Pohjoisesplanadi 11-13).
https://www.hel.fi/helsinki/fi/kartat-ja-liikenne/pysakointi/ajoneuvojen-siirrot/Varastosiirto/
Juttu oli Autotodayssa 9.1.2009