Autotoday 10 vuotta sitten: Flexifuel-autot kiinnostavat

Kymmenen vuotta sitten puhuttiin vielä yleisesti flexifuel-autoista, joissa pystyy käyttämään polttoaineena sekä bensiiniä että etanolia. Aikoinaan monilla automerkeillä oli tarjolla flexifuel-autoja, mutta ne poistuivat myöhemmin tarjonnasta .

Flexifuel-autot kiinnostavat

Flexifuel-autot ovat varteenotettava hankintavaihtoehto, ja tuntuu siltä, että näistä autoista haetaan yhä enemmän tietoa. Tämän johtopäätöksen ainakin voi vetää hakusanoista, joilla on tultu AutoTodayn sivuille.

Olisikohan vuoden alun dieselin hinnan nousu vaikuttanut siihen, että ihmiset entistä enemmän ovat hakeneet tietoa flexifuel-autoista.

Flexifuel-sana oli nimittäin tammikuun aikana ylivoimaisesti eniten käytetty hakusana, jonka avulla tultiin AutoTodayn sivuille. Seuraavina tulivat Hyundai i40 ja Range Rover Evoque.

Katso tästä muita Autotoday 10 vuotta sitten -juttuja.

Helmikuussa tuntuu tahti vain kiihtyvän. Flexifuel-sana on helmikuun alussa vielä selvemmin ykkösenä ja ero kakkoseen on kasvanut tammikuuhun verrattuna. Kakkosena oleva hakusana on maskisuoja.

Dieselin hinnankorotus vaikutti melko selvästi flexifuel-sanan nousuun kärkeen, koska joulukuussa suosituin hakusana oli Maria de Villota. Hän on espanjalainen kilpa-autoilija, joka testasi Lotus Renaultin F1-autoa. Flexifuel-sana oli joulukuussa vasta kahdeksanneksi suosituin hakusana.

Juttu oli Autotodayssa 9.2.2012.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

1 KOMMENTTI

  1. Tehdasvalmisteinen Flexifuel(Saab biopower, VW multifuel) auto toimii polttoaineista bensan, etanolin lisäksi myös metanolilla. Ihmettelen tätä Suomalaisten halua ostaa lähinnä vain tavallisia fossiilisilla polttoaineilla toimivia autoja, sitten polttoaineiden hintojen noustua alkaa melkoinen valitus polttoaineiden kalliista hinnoista. Flexifuel autolla olisi mahdollista kompensoida polttoaineiden hintojen nousua yksinkertaisesti vain vaihtelemalla autolle tankattavaa polttoainetta. Kun bensan hinta nousee liian kalliiksi niin tankkaa autolle E85 polttoainetta. Jos tapahtuu poikkeuksellinen muutos hinnoissa niin että E85 polttoaine tulee hinnaltaan bensaa kalliimmaksi niin sitten tankkaa autolle bensaa. Etanoli on itsessään niin puhtaasti palavaa polttoainetta, että se ei palaessaan muodosta ilmaan merkittäviä määriä haitallisia palokaasuja toisin kuin fossiiliset polttoaineet. Etanoliahan on mahdollistaa suunnilleen ihan mistä tahansa sokeria tai tärkkelystä sisältävästä raaka-aineista, mutta Suomessa etanoli valmistetaan jätteistä.

    Etanoli, metanoli ovat myös autojen virittämiseen hyödyllisiä polttoaineita koska etanoli, metanoli mahdollistavat moottoreille paljon suuremmat teholisät kuin 95, 98 oktaaniset bensat. Metanolia ei myydä Suomen polttoaineasemilla vaikka se olisi etanoliakin halvempi polttoaine. Toivottavasti jonain päivänä saataisiin Suomenkin polttoaineasemille tankkauspisteet jotka toimivat myös polttoaineiden sekoittimina(ethanol blender pump) niin saataisiin autoilijalle lisää mahdollisuuksia valita autohinsa tankattavan polttoaineen etanolipitoisuuksia, eikä siltikään tarvitse lisätä maan alle nykyistä enemmän polttoainesäiliöitä erilaisia polttoainelaatuja varten. Etanolin hyödyistä on olemassa tutkimuksiin perustuvia kirjojakin esim. David Blume-Alcohol can be a gas. Marc J Rauch-The ethanol papers: the whole story on ethanol fuel.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän