Sähköautovalmistajat Polestar ja Rivian ovat laatineet yhdessä Pathway-raportin, jonka mukaan autoteollisuus on ylittämässä IPCC:n * asettaman 1,5 asteen rajan vähintään 75 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.
Kaksi johtavaa sähköautovalmistajaa tilasivat selvityksen kiinnittääkseen huomiota vallitsevaan ilmastokriisiin.
Globaalin konsultointiyrityksen, Kearneyn, toteuttamassa selvityksessä mallinnettiin autoteollisuuden nykyistä päästökehitystä hyödyntämällä avoimen lähdekoodin tietoja.
Henkilöautojen osuus globaaleista kasvihuonekaasupäästöistä (GHG) on tällä hetkellä 15 prosenttia.
Kansainvälinen IPCC-ilmastopaneeli on linjannut, että kasvihuonekaasupäästöjä on vähennettävä kokonaisuudessaan 43 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Selvityksestä käy ilmi, että autoteollisuus on kaukana tästä tavoitteesta ja käyttää koko CO2e-budjettinsa ilman kiireellisesti toimia jo vuoteen 2035 mennessä.
Synkistä näkymistä huolimatta autoteollisuudella on yhä mahdollisuus palata oikeille raiteille. Kearnyn mukaan Pariisin sopimuksen puitteissa pysyminen vaatii kuitenkin teollisuudelta resurssien ja painopisteen uudelleenohjausta.
Selvityksessä on määritelty tälle vuosikymmenelle selkeitä ja välittömiä toimia, joiden avulla autonvalmistajat voisivat vaikuttaa tilanteeseen välittömästi.
Ehdotukset ovat jaettu kolmeen kokonaisuuteen
Ensimmäinen niistä keskittyy autokannan sähköistämisen nopeuttamiseen. Tämä ei kuitenkaan yksin riitä ja muut kokonaisuudet vaativatkin merkittävämpiä panostuksia:
Vain yhden tai edes kahden kokonaisuuden toteutuminen ei ratkaise ongelmaa. Autonvalmistajilta vaaditaan maailmanlaajuisesti kollektiivisia toimia kaikissa kolmessa kokonaisuudessa.
Ensinnäkin autoteollisuuden on kiihdytettävä siirtymää sähköautoihin investoimalla valmistuskapasiteettiin sekä määrittämällä viimeinen päivämäärä fossiilisia polttoaineita käyttävien autojen myynnille.
Toiseksi uusiutuvan energian syöttöä sähköverkkoihin on lisättävä, jotta sähköautot voivat saavuttaa täyden potentiaalinsa vihreän lataamisen kautta.
Kolmanneksi näiden autojen valmistamisen liittyvistä toimitusketjuista on poistettava päästöt keskittymällä kestäviin materiaaleihin ja investoimalla uusiutuviin energiaratkaisuihin.
Pathway-selvitys osoittaa selkeästi toimettomuuden kustannukset ja puhuu vahvasti kestävän kehityksen puolesta. Investointimaailma on liikkeessä, ja pääomavirrat siirtyvät voimakkaammin kestäviin ratkaisuihin.
Yhteys kestävän kehityksen ja taloudellisten hyötyjen välillä voimistuu.
Vuonna 2021 kestävään kehitykseen investointiin globaalisti jo 30 biljoonaa euroa, joka edustaa yli kolmasosaa maailman viiden suurimman markkinan yhteenlasketuista varoista.
– Mallinnuksen tulos osoittaa selvästi, että autoteollisuuden on kiihdytettävä tahtia kohti vähähiilisyyttä. Tarkastelimme eri skenaarioita ja datapisteitä, ja loppupäätelmän mukaan olemme turhan lähellä ylärajaa. Toivomme vilpittömästi, että tämä selvitys innostaa teollisuutta keskittymään osa-alueisiin, joissa yhteisymmärrys on jo löytynyt, ja laatimaan näiden lisäksi uusia aloitteita. Ongelmien ratkaisu edellyttää yhteisiä toimia, ja seuraamme kiinnostuneena, mitä autonvalmistajat tekevät lähitulevaisuudessa, toteaa Angela Hultberg, Kearneyn kestävän kehityksen johtaja.
Voit lukea koko raportin täällä.
* IPCC (Intergovernmental Panel on Climate Change) on poliittisen päätöksenteon tueksi vuonna 1988 perustettu ilmastotieteen johtavista asiantuntijoista koottu elin, jonka tehtävänä on koota ja arvioida ihmisen aiheuttamaa ilmaston lämpenemistä ja sen vaikutuksia koskevaa tieteellistä tietämystä.
Schneider Electric korvaa vuoteen 2030 mennessä kaikki yritysautonsa sähköautoilla
Polestarin tavoitteena täysin ilmastoneutraali auto vuoteen 2030 mennessä