Nesteen uusiutuvat tuotteet vähensivät kasvihuonekaasupäästöjä 3,7 miljoonan henkilöauton päästöjen verran

Vuonna 2020 Nesteen uusiutuvat tuotteet auttoivat asiakkaita vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä yhteensä 10,0 miljoonalla tonnilla* useilla maantieteellisillä markkinoilla, sanotaan Nesteen tiedotteessa.

Määrä vastaa 1,5 miljoonan keskiverto-EU-kansalaisen vuosittaista hiilijalanjälkeä (lähde: Maailmanpankki) tai 3,7 miljoonan henkilöauton poistamista vuodeksi liikenteestä.

– Olemme sitoutuneet auttamaan asiakkaitamme vähentämään kasvihuonekaasupäästöjä 20 miljoonalla tonnilla vuodessa vuoteen 2030 mennessä. Aiomme saavuttaa tavoitteemme tarjoamalla uusiutuvia ja kiertotalousratkaisuja tie- ja lentoliikenteeseen sekä muovi- ja kemianteollisuuden käyttöön. Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen 10 miljoonalla tonnilla tuo meidät jo puoleenväliin tavoitettamme, sanoo tiedotteessa Nesteen toimitusjohtaja Peter Vanacker.

– Innovatiiviset ratkaisut biotaloudesta tarjoavat merkittäviä mahdollisuuksia vähentää päästöjä. Esimerkiksi tieliikenteessä EU:n uusiutuvaa energiaa koskeva direktiivi on tehokkaasti ohjannut Euroopan liikennettä kohti uusiutuvaa energiaa. EU:n jäsenvaltiot ovat muun muassa raportoineet, että vuonna 2018 lähes 90 % liikenteen uusiutuvista energialähteistä oli biopolttoaineita**, Vanacker jatkaa.

Neste on tiedotteen mukaan jo yli kymmenen vuoden ajan kasvattanut tasaisesti uusiutuvien tuotteidensa kokonaisvolyymiä. Nykyisin yhtiön vuotuinen uusiutuvien tuotteiden tuotantokapasiteetti on 3,2 miljoonaa tonnia, ja niitä valmistetaan Nesteen Singaporen, Rotterdamin ja Porvoon jalostamoilla.

Turvatakseen kasvun myös tulevaisuudessa, Neste laajentaa globaalia uusiutuvien tuotteiden tuotantoa ja raaka-aineiden hankinnan verkostoaan. Singaporen laajennuksen myötä, Neste kasvattaa globaalin uusiutuvien tuotteidensa vuotuisen tuotantokapasiteetin lähes 4,5 miljoonaan tonniin vuonna 2023.

*) Elinkaaripäästöjen ja päästövähenemän laskentamenetelmä on EU:n uusiutuvaa energiaa koskevan direktiivin (2009/28/EY) mukainen.

**) Euroopan komissio: Uusiutuvan energian tilannekatsaus, julkaistu 14.10.2020 COM(2020) 952.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

3 KOMMENTIT

  1. Kertomatta jää, paljonko co2 päästöjä tuli lisää palmuöljyplantaasien raivaamisesta? Nesteen biotuotteet eivät kestä päivänvaloa ja tarkkoja tietoja pimitetään. Tai sitten se, että Suomessa Mydieseliä tankkaava ei vähennä lainkaan Suomen co2-päästöjä, koska tankkaaja samalla pienentää sekoitusvelvollisuuden määräämää biokomponenttia fossiilisen polttoaineen joukosta.

  2. Mitä sanoo poliitikot tähän keskustelun avaukseen. Suomalaisella yhtiöllä lienee avaimet joilla voi avata kestävän kehityksen strategiaa muutoinkin kuin verottamalla?

  3. Ja hallitus päätti että ei kannata tukea parafiinista dieseliä. Nyt my diesel maksaa 25c/litra enemmän kuin normaali ”saastuttava” diesel.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän