VECTO-simulointityökalu auttaa vähentämään raskaan liikenteen päästöjä

EU:n päästövaatimukset ovat olleet voimassa elokuusta 2019 alkaen. Kello käy: CO2-päästöjä on vähennettävä radikaalisti vuoteen 2030 mennessä.

Jotta päästöjen vähennystavoitteet voidaan saavuttaa käytännössä, Euroopan komissio on ottanut käyttöön VECTO-simulointityökalun.

Continental lisää renkaiden valmistajana säännöllisesti ajantasaista ja yksityiskohtaista VECTO-tietoa verkkosivuilleen.

Tarjolla on hyödyllistä tietoa EU-asetuksesta ja siitä, mitä se merkitsee logistiikka-alalle ja jälkimarkkinoille. Sivustolta löytyy tietoa myös siitä, miten VECTO toimii ja mikä merkitys renkailla on päästöjen vähentämisessä.

Kaluston hiilidioksidipäästöillä on suora yhteys polttoaineenkulutukseen ja renkaiden vierintävastukseen. Vierintävastus onkin yksi tärkeimmistä polttoainekustannuksiin vaikuttavista tekijöistä, sillä se voi aiheuttaa jopa 30 prosenttia kaluston kokonaiskäyttökustannuksista.

VECTO-sivusto kertoo, mitä vierintävastus oikeastaan on, mitkä tekijät siihen vaikuttavat ja mihin muihin rengasparametreihin se vaikuttaa. Havainnollinen ja selkeä video osoittaa, miten vierintävastus auttaa säästämään polttoainetta ja siten vähentämään päästöjä. Kuorma-autovalmistajille ja kuljetusyrityksille juuri rengasvalinta on ratkaiseva tekijä EU:n kunnianhimoisia päästötavoitteita saavutettaessa.

Valmistajia ja kuljetusyrityksiä auttaakseen Euroopan komissio on yhdistänyt voimansa Grazin yliopiston kanssa ja kehittänyt VECTO-simulointityökalun.

VECTO pystyy simuloimaan kuorma-autokokoonpanojen yksilöllisiä CO2-päästöjä ja polttoaineen kulutusta.

Continental vastaa kysymyksiin, miten VECTO toimii, mille ajoneuvoille työkalu sopii ja kuinka renkaat voivat auttaa vähentämään polttoaineen kulutusta ja kaluston kokonaiskäyttökustannuksia.

Tire Finder auttaa löytämään oikeat renkaat

Continentalin uusi Tire Finder tarjoaa asiakkaille uuden palvelun. Alusta auttaa kalustopäälliköitä valitsemaan oikeat renkaat pitkän matkan autoihin ja paikalliseen jakelutoimintaan.

Kaluston keskeiset vaatimukset analysoidaan kahdella eri tapaa ennen sopivan rengassarjan suosittelua. Ensimmäiseksi työkalu erottelee polttoainetehokkuuden ja renkaiden kilometrimäärän.

Sen jälkeen huomioidaan jokapäiväinen käyttöprofiili: ajetaanko pääasiassa moottoriteillä vai paikallisteillä tai liikennöikö ajoneuvo enimmäkseen kaukoliikenteessä vai lyhyillä toimitusmatkoilla?

Tire Finder näyttää analysoinnin perusteella asiakkaalle soveltuvan rengasvalikoiman ja eri renkaiden ominaisuudet. Tiedot auttavat asiakasta päättämään, minkä tyyppinen rengas on juuri hänen liiketoimintaansa sopivin.

CO2-päästöt ja VECTO

Euroopan Unionin tietojen mukaan raskaat ajoneuvot tuottavat 25 prosenttia tieliikenteen CO2-päästöistä Euroopassa. Rengaspaineiden, ajoneuvon kokoonpanon ja kuorman jakautumisen lisäksi renkaiden vierintävastuksella on ratkaiseva merkitys polttoaineenkulutuksessa ja siten CO2-päästöjen määrässä.

EU:n uudelle raskaalle kalustolle asettamien vuoden 2019 CO2-päästönormien mukaisesti ajoneuvovalmistajien on vähennettävä ajoneuvojensa CO2-päästöjä 15 prosenttia vuoteen 2025 mennessä ja 30 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Vertailuvuosi asettuu ajanjaksolle heinäkuusta 2019 kesäkuuhun 2020.

Linkin Continentalin VECTO-sivustolle löydät täältä.

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän