Aurinkosähköauto kulkee täydellä akulla 725 kilometriä

Bridgestonen tuoreiden tutkimusten[1] mukaan 50 prosenttia eurooppalaisista autoilijoista harkitsee täysin sähköllä toimivan auton hankkimista, ja 37 prosenttia on edelleen epäilevällä kannalla tehokkuuteen ja toimintasäteeseen liittyvien huolien vuoksi.

Lightyear One ratkaisee nämä ongelmat tarjoamalla toimintasäteen 725 km, ja jopa kolminkertaisen energiatehokkuuden verrattuna markkinoilla nykyisin oleviin sähköajoneuvoihin.

Ajoneuvo latautuu suoraan auringosta katolla olevien aurinkopaneelien avulla, mikä minimoi CO2-päästöt ja lataustarpeen sekä maksimoi tehokkuuden.

Kuva: Lightyear.

Lightyear on Bridgestonen tiedotteen mukaan saavuttanut suorituskyvyn venyttämällä nykyteknologian rajoja ja suunnitellut markkinoiden tähän asti aerodynaamisimman auton hyödyntämällä merkittäviä edistysaskeleita monilla eri ajoneuvosuunnittelun alueilla.

Lightyear halusi tukea tätä ainutlaatuista suorituskykyä ja parantaa auton tehokkuutta entisestään, ja siksi yritys haki rengasta, jolla on erittäin alhainen vierintävastus ja kevyt paino, jotta akku kestäisi mahdollisimman pitkään, autolla olisi mahdollisimman suuri toimintasäde ja ympäristövaikutukset olisivat mahdollisimman pienet.

Bridgestone kehitti Lightyear Oneen räätälöidyt Turanza Eco ‑renkaat, joissa yhdistyvät ensimmäistä kertaa yhtiön mullistava, kevyt Enliten-teknologia ja ologic-teknologia.

Kuva: Lightyear.

Nämä teknologiat alentavat renkaan painoa käyttämällä vähemmän raaka-aineita koko valmistusprosessin aikana ja pienentävät vierintävastusta innovatiivisen kulutuspinnan, suurempien halkaisijoiden, korkeiden rengaspaineiden ja ohuen muotoilun avulla.

Renkaan alhainen vierintävastus tarkoittaa myös, että Lightyear Onessa voidaan käyttää kevyempää akkua. Vaihtoehtoisiin sähköautonrenkaisiin verrattuna Turanza Eco ‑renkaat kasvattavat auton toimintasädettä matkan, joka vastaa yli 90 kg:n pudotusta auton painossa[2].

Kuva: Bridgestone.

Paitsi että rengas pidentää Lightyear Onen latausten välistä ajomatkaa, sen silican jakautumista on parannettu soveltamalla uutta sekoitusteknologiaa. Renkaiden paino alenee kaikkiaan 3,6 kg (noin 10 %) ajoneuvoa kohti.[3]

Kilometrituloksesta[4] ja pidosta ei silti ole tingitty.

Perusta Lightyear Onelle luotiin Bridgestone World Solar Challengessa, Australian erämaan halki ajetussa 3000 kilometrin kisassa, joka venyttää teknologisten innovaatioiden ja aurinkokäyttöisten autojen rajoja.

Bridgestone on tehnyt kahdeksan vuoden ajan yhteistyötä Eindhovenin teknillisen yliopiston ja Lightyearin taustalla olevan tiimin kanssa. Lightyearin takana oleva talli Solar Team Eindhoven voitti Bridgestone World Solar Challengen Cruiser Cupin neljä kertaa peräkkäin vuosina 2016–2019.

Lightyear On markkinoille tänä vuonna

Lightyear kehittää energiatehokkaaksi suunniteltuja, integroiduilla aurinkopaneeleilla varustettuja sähköautoja. Sähköautolla voidaan siten ilmastosta riippuen ajaa jopa 20 000 kilometriä vuodessa aurinkovoimalla.

Nopeasti kasvava yritys perustettiin vuonna 2016, ja sillä on nykyisin yli 140 työntekijää. Tiimiin kuuluu nuoria osaajia ja kokeneita konkareita autoteollisuudesta, mukaan lukien Teslan, Audin, McLarenin ja Ferrarin entisiä työntekijöitä.

Kuva: Lightyear.

Vuonna 2019 Lightyear sai avustusta Euroopan komission myöntämästä Horisontti 2020 ‑ohjelmasta.

Kesällä 2019 Lightyear julkisti ensimmäisen ajokelpoisen prototyyppinsä, Lightyear Onen, ja avasi uuden toimiston.

Arvovaltainen TIME Magazine valitsi Lightyear Onen sadan parhaan keksinnön joukkoon vuonna 2019.

Ensimmäiset autot toimitetaan arviolta vuoden 2021 lopussa, ja eksklusiivisen, 946 autoa käsittävän sarjan tuotantoa ajetaan ylös vuonna 2022.

Lue myös tämä: Hollannista tulossa sähköauto 800 kilometrin toimintamatkalla

[1] Tutkimukseen osallistui 3000 kuluttajaa Euroopan eri maista. Tutkimuksen suoritti Profacts Brand Tracker Bridgestonen toimeksiannosta tammikuussa 2021

[2] Energiankulutusvertailu Lightyear Onen renkaan ja Bridgestonen valikoimissa olevan tavallisen renkaan 175/60 R19 välillä.

[3] LY Onen renkaan paino verrattuna samankokoiseen tavalliseen BS-renkaaseen (175/60 R19).

[4] Kulutustestissä verrattiin LY Onen rengasta ja samankokoista tavallista BS-rengasta (175/60 R19).

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän