Audin uuden lippulaivamallin moottori käy vain tarvittaessa

4.7.2017 14.05

Audin uudessa lippulaivamallissa on ensimmäistä kertaa vakiona sähköinen voimalinja, eli polttomoottorin yhteyteen on lisätty kevythybridijärjestelmä. 

Kevythybridin perustana on 48 voltin sähköjärjestelmä, joka on uuden Audi A8:n ensisijainen sähköjärjestelmä.

Kevythybridi koostuu kahdesta pääkomponentista: ensimmäinen on vesijäähdytteinen hihnalla toimiva 48 voltin starttigeneraattori, jota täydentää vain kylmäkäynnistyksissä tarvittava perinteinen starttimoottori.

Toinen pääkomponentti on tavaratilaan sijoitettu 10 ampeeritunnin litiumioniakku, joka toimii MHEV-järjestelmän (mild hybrid electric vehicle) energiavarastona.

Järjestelmä tunnistaa liikennetilanteet

Kevythybridin edut tulevat esille, kun auto lähestyy esimerkiksi liikennevaloja tai liikenneympyrää.

Jos kuljettaja jarruttaa ennen liikennevaloja tai liikenneympyrää, niin järjestelmä sammuttaa moottorin, mutta pitää sähkölaitteet toiminnassa akun avulla.

Jos valo kuitenkin vaihtuu yllättäen vihreäksi tai ajo suoraan liikenneympyrään on mahdollista, ja kuljettaja nostaa jalan jarrulta, polttomoottori käynnistyy viiveettä ja huomaamattomasti.

Rullaustoiminnolla varustettu kevythybridiauto reagoi hihnalla toimivan ja moottoriin jatkuvasti kytketyn laturi–starttimoottorin ansiosta välittömästi kaasuun.

Auto voi rullata moottori sammutettuna moottoritienopeudella

Uusi sähköinen voimalinja yhdistää mukavuuden ja tehokkuuden erityisellä tavalla: neljännen sukupolven A8 voi rullata moottori sammutettuna 55–160 kilometrin tuntinopeuksissa.

Tällöin auto ei tuota lainkaan päästöjä ja moottori voi olla sammutettuna jopa 40 sekunnin ajan.

Heti kun kuljettaja koskee kaasupolkimeen, kevythybridi käynnistää polttomoottorin lähes huomaamattomasti.

Tämän lisäksi on käytössä perinteinen start–stop-järjestelmä.

Uudenlainen start-stop-järjestelmä

Uuden Audi A8:n start–stop-järjestelmä eroaa huomattavasti aiemmista järjestelmistä. Useilla antureilla varustettu auto tarkkailee liikennettä ympärillään.

Kun tie edessä on vapaa, käynnistää kevythybridijärjestelmä polttomoottorin huomaamattomasti, mahdollistaen auton nopean kiihdyttämisen.

Jos auto puolestaan seisoo pitkään paikallaan ja kuljettaja lisää ilmastoinnin tehoa, järjestelmä käynnistää tarvittaessa huomaamatta polttomoottorin.

Ruuhkassa järjestelmä käynnistää polttomoottorin, kun edessä oleva auto lähtee liikkeelle, vaikka kuljettaja vielä painaisikin jarrua.
Tässä tilanteessa järjestelmä päättelee, että kuljettaja haluaa lähteä pian liikkeelle muun liikenteen mukana.

Audin mukaan uuden Audi A8:n erinomainen hyötysuhde johtuu kehittyneestä voimalinjan hallinnasta, joka käyttää hyväkseen sekä navigaattorilta että erilaisilta tunnistimilta, kuten etukameralta saatavia tietoja.

Voimalinjan hallinta ottaa energiaa talteen paitsi jarrutettaessa ja rullattaessa moottori sammutettuna myös esimerkiksi silloin, kun auto uhkaa rullata liian lähelle edellä ajavaa moottori sammutettuna.

Järjestelmän hyödyt tuntuvat paitsi mukavuutena myös alentuneena polttoaineen kulutuksena. Uuden Audi A8:n kevythybridijärjestelmä säästää polttoainetta jopa 0,7 l/100 km, todetaan Audin tiedotteessa.

Uusi Audi A8 ensiesitellään Audi Summitissa Barcelonassa heinäkuun 11. päivänä.

JÄTÄ VASTAUS

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi tähän