Audin e-tron-mallistoon myös Sportback-versio

Audi toi markkinoille keväällä täyssähköisen e-tron-sarjan toisen mallin. Audi e-tron Sportback on dynaaminen SUV coupé, joka tarjoaa 300 kW tehoa ja jopa 446 kilometrin toimintamatkan (WLTP) yhdellä latauksella.

Sportback-mallista on kaksi versiota, Sportback 50 ja Sportback 55.

Audi e-tron Sportback on 4 901 mm pitkä, 1 935 mm leveä ja 1 616 mm korkea.

Yksityiskohdat viestittävät, että SUV coupé on täysin sähköinen. Suurelta osaltaan suljettu Singleframe-säleikkö on e-tron-malleille tyypillisesti vaalean platinanharmaa.

Audin Matrix-led-ajovalojen alaosassa on e-troneille ominaiset neljä vaakasuoraa segmenttiä. Tunnisteet näkyvät useissa muissakin kohdissa, esimerkiksi silmiinpistävissä kolmiulotteisissa sivulistoissa.

Niiden mustat upotuskoristeet vievät huomion akkuun – e-tronin energiakeskukseen. Tunnistetta varioidaan myös leveässä diffuusorissa, jossa huomio kiinnittyy puuttuviin pakoputkiin. Valonauha liittää led-takavalot toisiinsa.

Latauspistokkeen kannessa on katseet keräävä korkeajännitteeseen viittaava oranssi logo, jonka saa halutessaan myös jarrusatuloihin. Pyöränkaarien ja listojen viimeistelyt ovat vakiona matta-antrasiittiharmaat.

Samaa vaikutelmaa tukevat musta pohjapanssari, diffuusori sekä ovien kynnyslistat. Ulkoasupaketin kanssa viimeistelyt on toteutettu kontrastiharmaalla tai valinnaisesti korinvärisinä. Pohjapanssari ja diffuusori ovat tällöin mattahopean väriset.

S line -varustelun ulkonäköelementit korostavat Audi e-tron Sportbackin urheilullista DNA:ta.

Vakiona siihen kuuluvat muun muassa 20-tuumaiset vanteet sekä urheilullinen ilmajousitus. Takaspoileri (vakio) ja koko ajoneuvon levyinen takadiffuusori parantavat Audin tiedotteen mukaan ajoneuvon aerodynamiikkaa.

Perusmallista poiketen S line -varustellun auton ulkopuolen yksityiskohdat on maalattu korinvärisiksi – mukaan lukien pyöränkaarien viimeistelyt, ovien kynnykset, puskurit ja ulkopeilit.

Audi tarjoaa myös Musta Optiikka -paketin, joka korostaa Singleframe-säleikköä, sivuikkunoita sekä puskureita. Myös ulkopeilien kotelot ovat saatavilla mustina.

Kuva: Audi.

Kasvanut toimintamatka

S line -varustelulla ja virtuaalisilla ulkopeileillä varustettu Audi e-tron Sportback saavuttaa ilmanvastuskertoimen 0,25. Tämän mahdollistavat pääasiassa coupé-korin muoto ja siihen liittyvä takaosan pienempi ilmanvastus. Sportbackin korkea takareuna minimoi pyörteet, mikä parantaa kulutuslukemia.

SUV coupén WLTP-mittauksen mukainen toimintamatka on yli 440 kilometriä yhdellä akun latauksella.

Audi e-tronin verrattuna reilut 10 km pidempi toimintamatka on pääosin aerodynaamisemman korin ansiota.

Lisävarusteiset siivenmuotoiset kameralla varustetut virtuaaliset ulkopeilit lisäävät taloudellisuutta. Kameran kuvat siirtyvät kojelaudan suurikontrastisiin OLED-näyttöihin.

Kuljettajan siirtäessä sormeaan kosketusnäytön pinnalla aktivoituvat symbolit, joiden avulla kuljettaja voi asemoida kuvan uudelleen.

Peilit säätyvät automaattisesti kolmen ajotilanteen mukaan: maantieajossa sekä kääntyessä ja pysäköitäessä ne tarjoavat optimaalisen näkyvyyden joka tilanteessa.

Aerodynaaminen hienosäätö ulottuu myös katseelta piilossa oleviin paikkoihin, kuten etujarrujen säädettävään ilmanottoon, aero-pyöriin sekä täysin verhoiltuun pohjaan, jossa alumiinilevy suojaa korkeajänniteakkua.

Kuva: Audi.

Kaistavalolla valomaton

Audi esittelee ensimmäisenä sarjatuotantomallin Audin digitaaliset Matrix-led-ajovalot, joissa pieniksi pikseleiksi jaoteltu valo valaisee tietä korkealla resoluutiolla.

Toiminta perustuu digitaaliseen mikropeiliteknologiaan (DMD), jota käytetään myös monissa videoprojektoreissa. Sen ytimessä olevassa pienessä sirussa on miljoona sadasosamillin mikropeiliä.

Jokaista yksittäistä mikropeiliä voidaan kääntää elektrostaattisen kentän avulla jopa 5000 kertaa sekunnissa. Led-valo voidaan suunnata linssien kautta eteenpäin tai valonsäteet voidaan absorboida, jolloin tietyille alueille luodaan peittävä maski.

Tänä vuonna sarjatuotantoon tulevat Audi e-tron Sportbackin digitaaliset valot voivat suorittaa useita tehtäviä.

Ne voivat luoda dynaamisia seinälle tai maahan heijastettavia animaatioita autoon astumisen tai siitä poistumisen ajaksi. Tämä esitys muuttaa alueen auton etupuolella huolellisesti valaistuksi esiintymislavaksi.

Digitaalisella valojärjestelmällä luodaan poikkeuksellisen täsmälliset versiot lähivaloista risteysajoon, kaupunkikeskustoihin ja moottoriteille, mutta sillä täydennetään myös kaukovaloja vähentämällä vastaantulijoiden häikäisyä tarkoilla maskeilla.

Ennen kaikkea se tarjoaa kuitenkin innovatiivisia toimintoja, kuten kaistavalo ja orientaatiovalo.

Moottoritiellä kaistavalo luo valomaton, joka valaisee kuljettajan käyttämän kaistan kirkkaasti ja säätyy dynaamisesti kaistaa vaihdettaessa. Näin se parantaa kuljettajan tietoisuutta oikeasta kaistasta ja siten osaltaan parantaa turvallisuutta.

Lisäksi orientaatiovalo hyödyntää valolta verhottuja alueita ennakoimaan ajoneuvon sijaintia kaistalla ja etenkin kapeilla teillä sekä moottoritietyömailla turvaten omalla kaistalla pysymistä.

Merkkivalotoimintoa käytetään lisävarusteisen Night vision -pimeänäköavustimen kanssa. Valo kiinnittää automaattisesti huomioon havaitsemiinsa jalankulkijoihin, mikä vähentää vaaratilanteita jalankulkijoiden kävellessä ajokaistan välittömässä läheisyydessä.

Kuva: Audi.

Sähköinen neliveto

Audi e-tron Sportback 55 quattro -mallin molemmilla akseleilla on induktiomoottori, johon tehoelektroniikka syöttää kolmivaihevirtaa. 265 kW:n teholla ja 561 Nm:n väännöllä kaksi sähkömoottoria antavat SUV coupélle tehokkaan lähdön paikoiltaan – paikallisesti päästöttömästi sekä käytännössä äänettömästi.

Audi e-tron Sportback kiihtyy 0–100 km/h vain 6,6 sekunnissa ja sen elektronisesti rajoitettu huippunopeus on 200 km/h.

Kuljettaja voi aktivoida boost-tilan siirtämällä vaihteen D-asennosta S-asentoon ja painamalla kaasun pohjaan.

Silloin saadaan kahdeksan sekunnin ajan 300 kW tehoa ja 664 Nm vääntöä, mikä kiihdyttää SUV coupén 0–100 km/h vain 5,7 sekunnissa.

Kaksivaiheiset, yksivaihteiset planeettavaihteistot siirtävät väännön sähkömoottoreilta akseleille. Kuljettaja valitsee vaihteen peukalolla ja etusormella käytettävällä kytkimellä, joka on upotettu keskitunnelin päällä käsinojana toimivaan tukeen.

Audi kirjoittaa uuden luvun quattro-järjestelmän historiaan sähköisellä nelivedolla.

Sähköinen neliveto säätää ideaalista voimanjakoa akseleiden välillä jatkuvasti ja sekunnin murto-osissa. Normaaleissa ajotilanteissa vain taka-akselin moottorit ovat käytössä.

Etumoottori kytkeytyy käyttöön välittömästi ja lähes huomaamatta, kun voimaa tarvitaan enemmän. Se otetaan käyttöön ennakoivasti pidon vähentyessä, kun kitkaa on vähän tai auto on ali- tai yliohjautumassa.

Avaintekijä urheilullisen luonteen ja erinomaisen poikittaisdynamiikan takana on voimalinjan komponenttien matalalla oleva painopiste, joka on huomattavasti alempana kuin tavanomaisessa SUV-malleissa.

Kaikki raskaimmat komponentit on keskitetty ajoneuvon keskiosaan. Painonjakauma 50:50 on täysin tasapainoinen ja ohjauskäytös on neutraali.

Alustan rakenteessa yhdistyvät tuoreimmat tekniset ratkaisut, kuten viisi tukivartta, progressiivinen ohjaus ja sähköhydraulinen jarrujärjestelmä, jotka yhdessä varmistavat ketteryyden ja mukavuuden. 255/55 R19 -renkaat erottuvat edukseen erittäin alhaisella vierintävastuksellaan.

Valinnaisena on vuoden 2020 puolivälistä alkaen saatavana myös 22-tuumaiset renkaat – yhden koon suuremmat kuin e-tronissa.

Dynaaminen Audi drive select -hallintajärjestelmä, joka on Audi e-tron Sportbackissa vakiovarusteena, antaa kuljettajalle mahdollisuuden valita seitsemän ajoprofiilin välillä.

Tämä tarjoaa selkeitä eroja pehmeästi rullaavan matka-ajon ja urheilullisen, vakaan käsittelyn välillä.

Mukautuva ilmajousitus säädettävillä vaimentimilla tarjoaa vielä merkittävästi monipuolisempia vaihtoehtoja.

Suuremmilla nopeuksilla koria lasketaan, mikä parantaa huomattavasti ilmavirtausta sen ympärillä ja kasvattaa ajoneuvon toimintamatkaa. Järjestelmä voi muuttaa ajokorkeutta jopa 76 millimetriä.

Kuva: Audi.

Korkeajänniteakku ja rekuperaatio

Audi e-tron Sportback 55 quattron akkujärjestelmään varastoidaan 95 kWh energiaa (netto 86,5 kWh) ja se toimii 396 voltin nimellisjännitteellä. Leveä ja litteä akku on matkustamon alla.

Poikkeuksellisen jäykkää, kolariturvallista akustoa ympäröi tukeva suojakehys ja se on pultattu 35 kiinnityspisteeseen.

36 akkumoduulia on suojattu alumiinilaminaatilla; alemmassa ja pidemmässä kerroksessa on 31 moduulia ja lyhyemmässä ylemmässä kerroksessa on viisi moduulia. Jokainen moduuli koostuu 12:sta pussikennosta. Jäähdytysjärjestelmä on sijoitettu kennoston alle.

Enintään 0,3 g:n hidastuvuuteen asti – mikä kattaa 90 prosenttia päivittäisistä jarrutuksista – sähkömoottoreilla ladataan korkeajänniteakkua.

Generaattorina toimii pääasiassa takimmainen moottori. Rekuperaatiojärjestelmä säätää energian talteenottoa sekä vapaalla rullatessa, kun kuljettaja nostaa jalan pois kaasupolkimelta, että jarrutettaessa.

Kuljettaja voi valita sopivan jarrutusenergian talteenoton kolmen eri rekuperaatiotilan väliltä ohjauspyörän valitsimilla. Säätövara on selvästi suurempi kuin e-tronissa.

Jarrutettaessa 100 km/h nopeudesta Audi e-tron Sportbackin rekuperaatioteho on maksimissaan 300 Nm ja 220 kW. Kaiken kaikkiaan jopa 30 prosenttia SUV-coupén toimintamatkasta saavutetaan rekuperaatiossa talteen otetun energian avulla.

Sähköhydrauliset jarrut reagoivat jarrupolkimen painallukseen poikkeuksellisen nopeasti, mutta niitä tarvitaan vasta, kun kuljettaja hidastaa yli 0,3 g:n hidastuvuudella.

Ajotilanteesta riippuen hallintajärjestelmä päättää molempien akselien osalta erikseen, hyödynnetäänkö jarrutustilanteessa rekuperaatiota vain sähkömoottoreita käyttäen, käytetäänkö pyöräkohtaisiajarruja vai molempien yhdistelmää.

Sähkö- ja hydraulijarrutuksen välinen siirtymä on pehmeä ja jarruvoima pysyy vakiona, joten kuljettaja ei edes huomaa muutosta.

Audi e-tron Sportbackin jarrujen kehityksessä on vähennetty merkittävästi häviöitä, jotka aiheutuvat jarrupalojen hienoisesta kosketuksesta jarrulevyihin. Tämä vaikuttaa sekä taloudellisuuteen että toimintamatkaan.

Samaan tavoitteeseen pyritään kolmella muullakin toimenpiteellä. Ensinnäkin normaalissa ajossa etummainen sähkömoottori on miltei kokonaan irrotettu voimalinjasta. Lisäksi korkeajänniteakun käyttökelpoisen alueen (nettokapasiteetti) kasvaminen yhdistettynä jäähdytysnestepiirin nestevirtausten pienenemiseen johtaa siihen, että jäähdytysnesteen pumppaamiseen käytetään vähemmän energiaa.

Neljäpiirinen mukautuva lämmönhallinta säätelee korkeajännitekomponenttien lämpötilaa maksimaalisella hyötysuhteella. Tämä mahdollistaa nopean tasavirtalatauksen, akun pitkän käyttöiän sekä tasaisen varman suorituskyvyn jopa raskailla kuormilla.

Sähkölaitteiden hukkalämpö hyödynnetään lämpöpumpun avulla: hyötysuhde on poikkeuksellisen hyvä ja hukkalämmöstä voidaan saada jopa 3 kW käytettäväksi sisätilan lämmittämiseen ja ilmastointiin. Ulkoilman lämpötilasta riippuen tämä voi parantaa Audi e-tron Sportbackin toimintamatkaa jopa kymmenen prosenttia.

Myös pienemmällä akulla

Audin täyssähköinen SUV coupé on tarjolla myös toisella moottorivaihtoehdolla: e-tron Sportback 50 quattro tarjoaa 230 kW tehoa ja 540 Nm vääntöä. Akussa ei ole lainkaan suuremman version ”ylempää kerrosta” ja sen 27 moduulia koostuvat kukin 12 prismakennosta.

Noin 120 kiloa Sportback 55 quattron akkua kevyempi akkujärjestelmä tarjoaa 71 kWh energiaa (netto 64,7 kWh). Tämä mahdollistaa SUV coupélle jopa 347 kilometrin toimintamatkan (WLTP) yhdellä latauksella. Audi e-tron Sportback 50 quattro kiihtyy 0–100 km/h 6,8 sekunnissa ja sen huippunopeus on 190 km/h.

Lataus jopa 150 kWh:n teholla

Pidemmillä matkoilla Audi e-tron Sportback 55 quattro voidaan ladata suurteholatausasemilla tasavirralla jopa 150 kW:n teholla.

Akku latautuu alle puolessa tunnissa 80 prosentin varaukseen, mikä on usein pitkällä matkalla riittävästi seuraavan etapin saavuttamiseen.

Audi e-tron Sportback 50 quattroa voidaan ladata jopa 120 kW:n teholla vastaavasti 80 prosenttiin alle puolessa tunnissa.

Julkisissa latauspisteissä voidaan ladata vakiona mukana olevalla Mode 3 -tyypin kaapelilla, 11 kW:n teholla tai lisävarusteena, jopa 22 kW:n teholla (tulossa saataville myöhemmin tänä vuonna). Audin oma e-tron latauspalvelu takaa yhdellä latauskortilla kätevän pääsyn yli 140 000 julkiseen latauspisteeseen 24 Euroopan maassa – ja asemien määrä vain kasvaa.

Audi tarjoaa myös valikoiman ratkaisuja kotilataukseen. Vakiovarusteena oleva compact-latausjärjestelmä, johon kuuluu sekä yksivaiheinen 230 V:n Suko-kotitalouspistoke että 400 V -kolmivaihepistoke (voimavirta), jonka latausteho on jopa 11 kW.

Lisävarusteena saataville on tulossa connect-latausjärjestelmä tarjoaa älykkäitä lataustoimintoja, joilla voidaan esimerkiksi suosia latausta aikoina, jolloin sähkön hinta on edullisempi.

Yhteensopivan kodin energianhallintajärjestelmän avulla järjestelmä mahdollistaa latauksen myös itse tuotetulla aurinkoenergialla, mikäli kotitaloudessa on aurinkosähköjärjestelmä.

Useampia istuinvaihtoehtoja

Audi e-tron Sportbackin 2 928 mm:n akseliväli tarjoaa runsaasti tilaa viidelle matkustajille matkatavaroineen. Päätila takana on vain 20 milliä vähemmän kuin Audi e-tronissa. Jalkatila takana on käytännössä tasainen, vain pieni kohouma vihjaa keskitunnelin paikasta.

Kun mukaan lasketaan konepellin alla oleva 60 litrainen, auton työkalusarjan ja latauslaitteen, sekä kaapelit sisältävä säilytyslokero, on autossa yhteensä 615 litraa tavaratilaa. Takaistuimen selkänoja taittamalla tavaratilan koko kasvaa 1 665 litraan. Lisävarusteena takaluukku avautuu ja sulkeutuu sähköisesti jalan heilautuksella.

Kojelaudan kaksi suurta kosketusnäyttöä on suunnattu ergonomisesti kohti kuljettajaa. Näyttöjen ollessa pois päältä ne sulautuvat lähes huomaamattomiksi kiiltävän mustaan taustaansa.

Mallin jokaiseen varustetasoon on vakiovarustelun lisäksi valittavana erillinen sisustusdesign sekä S line -sisätilapaketti.

Etuistuimiin on valittavana vakioistuimet, urheiluistuimet, S-urheiluistuimet tai räätälöidyt mukavuusistuimet ilmastointi- ja hierontatoiminnoilla.

Istuinverhoilujen ompeleet muistuttavat sähköpiirejä ja niitä voidaan korostaa valinnaisilla kirkkaan oransseilla kontrastiompeleilla sekä tereillä. Pienet yksityiskohdat korostuvat: valinnainen tunnelmavalaistuspaketti valaisee pintoja hienovaraisesti ja reunoja terävämmin. Se toistaa äänentoistojärjestelmän kautta lyhyen tervetulotoivotuksen moottorin käynnistyessä.

Tarjolla myös ääniohjaus

Kuten Audin kaikissa suuremman kokoluokan malleissa, myös e-tron Sportbackissa on MMI-kosketusnäyttöjärjestelmä kahdella näytöllä.

Tuntoaistiin perustuva sekä akustinen palaute vahvistavat sormen aktivoiman toiminnon. Ylemmästä, 12,1-tuumaisesta kosketusnäytöstä kuljettaja ohjaa infotainment-, puhelu- ja navigointitoimintoja sekä erityisiä e-tron-asetuksia.

Alempaa, 8,6-tuumaista näyttöä käytetään tekstinsyöttöön sekä mukavuustoimintojen ja ilmastoinnin ohjaamiseen. Valikkorakenne on älypuhelinten tapaan intuitiivisen looginen ja matala, grafiikka on selkeä ja tiivistetty.

Audi e-tron Sportbackin vakiovarusteisiin kuuluu myös 12,3-tuumainen virtuaalinen Audi virtual cockpit -mittaristo. Erinomaisessa korkearesoluutioisessa (1920 x 720 pikseliä) näytössä voidaan vaihtaa kahden eri näkymän välillä suoraan ohjauspyörän ”View”-painikkeesta.

Valinnaisessa Plus-versiossa on ylimääräinen näyttö, joka keskittyy tehonäytön ympärille. Lisävarusteena on saatavana myös tuulilasinäyttö, joka heijastaa tärkeät tiedot tuulilasiin.

Kahden kosketusnäytön lisäksi kuljettaja voi aktivoida osan toiminnoista myös luonnollisella ääniohjauksella, joka ymmärtää vapaasti puhuttuja komentoja sekä hakuja.

Ääniohjaus tekee tarvittaessa lisäkysymyksiä, mahdollistaa korjaukset, tarjoaa vaihtoehtoja ja keskeyttää toiminnon kuunnellessaan, mitä kuljettaja puhuu. Järjestelmä hyödyntää sekä ajoneuvon että pilvipalvelun tietoja.

Navigointi ja Audi connect -järjestelmä

Audi e-tron Sportback on vakiona varustettu MMI Navigation plus- ja digitaalisella DAB+ -radiolla.

Infotainment-järjestelmä tukee LTE Advanced -standardia ja integroitu Wi-Fi hotspot palvelee matkustajien mobiililaitteita.

Navigointijärjestelmä tarjoaa kohde-ehdotuksia aiempiin ajoreitteihin perustuen. Reittisuunnittelua tehdään reaaliaikaista liikennetietoa hyödyntäen sekä autossa että verkossa kartta- ja navigointipalveluja tarjoavan Heren palvelimilla.

Audi connect -navigointi ja infotainment-toiminnot täydentävät reittiopastuksen. Ominaisuudet sisältävät mm. online-liikennetiedot, Google Earth -navigointi, e-tron-reittisuunnittelija, hybridiradio sekä Car2X-palvelut.

Uusimmat palvelut ovat kadunvarsipysäköintipalvelu, joka auttaa löytämään pysäköintipaikan sekä liikennevalotietopalvelu, joka tietyissä kaupungeissa yhdistää auton keskitettyyn, liikennevalojärjestelmiä ohjaavaan tietokoneeseen ja informoi kuljettajaa virtuaalisessa Audi virtual cockpit -mittaristossa. Palvelu ohjaa tätä kautta taloudelliseen ajamiseen ja tasaisempaan liikennevirtaan.

Auto voidaan yhdistää älypuhelimeen maksuttomalla myAudi-sovelluksella, jonka avulla Audi e-tron Sportbackin omistaja voi hallita monia autonsa sähköautoiluun liittyviä tietoja ja toimintoja älypuhelimellaan. Näitä ovat esimerkiksi akun tila ja toimintamatka, latauksen käynnistäminen, ajastimien ohjelmointi sekä ajotilastot.

Pidemmillä ajomatkoilla e-tronin reittisuunnittelija näyttää sekä sovelluksessa että MMI-näytössä tarvittavat latauspysähdykset reitin varrella. Se myös päivittää lataussuunnitelmaa jatkuvasti liikennetilanteen ja ajotavan perusteella.

Toinen myAudi-sovelluksen kätevä toiminto on ennen lähtöä tehtävä auton esilämmitys tai -viilennys, johon käytetään auton latauksessa ollessa verkkovirtaa. Lisävarusteisella mukavuusseisontailmastointijärjestelmällä voidaan auton varustelusta riippuen valita lämmitettäväksi myös ohjauspyörä ja istuimet.

Kuljettajaa avustavat järjestelmät

Audi tarjoaa e-tron Sportbackiin järjestelmiä, jotka avustavat kuljettajaa ja helpottavat ajamista monissa tilanteissa. Audi pre sense basic- ja Audi pre sense front -turvajärjestelmät ovat autossa vakiona.

Erityisesti kaupunkiliikenteeseen Audi tarjoaa Teknologiapaketti ”City”:n , joka sisältää risteysavustimen, poikittaisliikenteestä varoittavan avustimen taakse, sekä kaistanvaihto- ja kaistaltapoistumisvaroittimen.

Eteen, taakse ja sivuille sijoitettu Audin pre sense 360 ° -järjestelmä havaitsee törmäysriskit ja tekee tarvittavat suojaustoimenpiteet täydestä jarrutuksesta turvavöiden kiristämiseen.

Pidemmille matkoille suunnitellussa Teknologia-paketti ”Tour”:issa on mm. auton hallintaa helpottava mukautuva vakionopeudensäädin sekä taloudellisuusavustin, joka hyödyntää ajoneuvon antureiden, navigointijärjestelmän sekä Car2X-palveluiden tietoja ja kertoo kuljettajalle, kun jalka kannattaa ottaa pois kaasupolkimelta.

Yhdessä mukautuvan vakionopeudensäätimen sekä liikennemerkkien tunnistuksen kanssa taloudellisuusavustin voi myös ennakoivasti jarruttaa ja kiihdyttää tarvittaessa.

Katso tästä muita juttuja Audi e-tronista.

Kääntymisavustin, törmäyksenestoavustin sekä hätätilanneavustin täydentävät Tour-paketin. Lisäksi saatavilla on pysäköintiavustin, pimeänäköavustin sekä 360 asteen kamerat, joissa kuljettaja voi valita useamman näkymän välillä.

Kuljettajaa avustavien järjestelmien taustalla toimii avustinjärjestelmien ohjauskeskus, joka käsittelee signaaleja luodakseen kuvan auton ympäristöstä. Tietoja haetaan jopa viideltä tutka-anturilta, viideltä kameralta ja 12 ultraääni-anturilta.

Audi e-tron Sportback on saapunut Suomen Audi-jälleenmyyjille toukokuussa. Perusmalli maksaa 79 227 euroa.

Audi e-tron Sportback hinnasto ja lisävarustehinnasto:
https://bit.ly/AudietronSportbackHinnastojaLisävarustehinnasto

// TILAA TÄSTÄ AUTOTODAYN UUTISKIRJE //

JÄTÄ VASTAUS

Please enter your comment!
Please enter your name here

Hyvä kysymys!