Audi tarjoaa nyt ison farmarimallinsa, A6 Avantin, ladattavana hybridinä: uuden A6 Avant 55 TFSI e quattron yhteisteho on 270 kW (367 hv).
Ladattavassa hybridissä yhdistyvät tehokas sähkömoottori sekä 2,0 TFSI -bensiinimoottori, jonka teho on 185 kW (252 hv) ja vääntömomentti 370 Nm.
Sähkömoottori on kestomagnetoitu tahtimoottori, jonka huipputeho on 105 kW ja suurin vääntömomentti 350 Nm.
Sähkömoottori ja erotuskytkin on integroitu seitsenvaihteiseen S tronic -vaihteistoon, joka käyttää Audin ultra-teknologiaa voiman välittämiseen quattro ultra -nelivetojärjestelmään.
Audi A6 Avantin ladattavassa hybridissä on tehokas ja jatkuvasti saatavilla oleva nelivetojärjestelmä, joka varmistaa sekä huipputason pidon että dynaamisen käsiteltävyyden. 500 Nm maksimivääntö saavutetaan jo 1 250 rpm kierrosnopeudella.
Audi A6 Avant 55 TFSI e quattron toimintamatka sähköllä on jopa 51 kilometriä (WLTP). Se kiihtyy 0–100 km/h 5,7 sekunnissa ja huippunopeus on 250 km/h, pelkällä sähkömoottorillakin jopa 135 km/h.
Ennakoiva toiminta
Audin ladattava hybridimallin käyttökonsepti on suunniteltu siten, että suurimman osan päivittäisistä ajoista voi liikkua sähköllä ja siten paikallisesti päästöttömästi.
Kuljettaja voi valita kolmesta käyttötavasta: EV-ajotila on täysin sähköinen, Hybridi-ajotila on molempien käyttövoimien taloudellinen yhdistelmä ja Hold-tilassa säilytetään akun senhetkinen lataustaso käytettäväksi myöhemmin.
Hybriditilassa ennakoiva toimintastrategia varmistaa maksimaalisen taloudellisuuden niin, että mahdollisimman suuri osa matkasta ajetaan sähköisesti.
Se ohjaa moottoreita niin, että matkan viimeinen osuus voidaan ajaa täysin sähkömoottorilla ja tarpeen niin vaatiessa akkua ladataan polttomoottorista.
Ennakoiva taloudellisuusavustin huolehtii matkan vaiheiden tarkemmasta suunnittelusta. Se hyödyntää suunnittelussa tietoja esimerkiksi navigointijärjestelmästä, online-liikennetiedoista, kuljettajan ajotyylistä sekä ajoneuvon antureista kuten kamerasta ja tutkasta. Se suunnittelee miten moottoreita käytetään ja päättää tilanteesta riippuen rullaako auto vapaalla moottori sammutettuna vai tallennetaanko liike-energiaa akkuun rekuperaatiotoiminnon avulla.
Lataamisen etäkäyttö
Audin myAudi-sovelluksen avulla lataamista sekä ilmastointia voi ohjata etänä jo ennen matkaan lähtöä. Ilmastointi toimii yhdessä erittäin tehokkaan, sähkökomponenttien hukkalämpöä hyödyntävän lämpöpumpun kanssa.
Vakiovarusteisiin kuuluvalla Mode 3 -kaapelilla autoa voi ladata julkisissa latauspisteissä jopa 7,4 kW teholla, jolloin litiumioniakku latautuu noin 2,5 tunnissa.
Tien päällä Audi e-tron latauspalvelu tarjoaa pääsyn yli 140 000 julkiseen latauspisteeseen 24 Euroopan maassa. MyAudi-sovelluksen reittisuunnittelu näyttää latauspisteiden sijainnin.
405 litran tasapohjainen matkatavaratila
Ajoneuvon takaosaan sijoitettu litiumioniakku varastoi 14,1 kWh energiaa. Se on integroitu rakenteisiin niin, että tavaratilassa on tasapohjainen ja käytännöllinen tila matkatavaroille.
Matkatavaratilan koko on vakiona 405 litraa eikä tavaratilassa ole kynnystä. Tämän ansiosta myös suuret ja tilaa vievät tavarat on helppo lastata ja kuljettaa. Takaistuimen selkänojat taitettuna tavaratilan koko kasvaa jopa 1 535 litraan.
Suomessa Audi A6 Avant TFSI e quattro tulee myyntiin kesällä ja ensimmäiset autot saapuvat Audi-jälleenmyyjille alkusyksystä.
Audi A6 Avant TFSI e -mallin kattavaan vakiovarusteluun kuuluvat mm. MMI Navigointi plus -järjestelmä, Audin virtuaalinen mittaristo, Matrix-led-ajovalot sekä progressiivinen ohjaus ja urheiluistuimet Alcantara/nahkaverhoilulla.
Lisäksi ulkoisesti mallin urheilullisuutta korostavat mm. Musta optiikka -paketti, S line -ulkonäköelementit, tummennetut takasivuikkunat ja takalasi sekä 19 tuuman alumiinivanteet.